Ventiler möter kolvar, höglyftande kammar

Anders Annell

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Harris Magnum 2
Hejsan allemammans,

Har skaffat andra kammar och dessa lyfter så högt att man måste fräsa ur för ventilerna i kolvarna, det är ju lätt att fixa men problemet är att kolven blir lövtunn så jag tänkte att lägga i på undersida med tig. Är det nån som har nån erfarenhet av detta.

Vore tacksam att få era åsikter

Anders

Risken med att svetsa på baksidan av en kolv är att du kan få microsprickor i svetsfogarna då du kör med tig svets. Resultatet blir metall ner i vevhuset. Jag skulle e ha fixat jobbet själv om du har prylar för det och sedan prata med någon som kan kolla svetsningen med ultraljud efter sprickor

Byt kolvar.. Att svetsa i dom där tror jag inte är något rimligt alternativ. En annan väg att gå är att sänka ventilerna i sätena, inget vidare det heller., eller helt enkellt grada kammarna med så lite överlapp att det går fritt. Är väl främst avgasventilerna som behöver lite frispel, dom hinner inte alltid tillbaka..

/B

Det finns en annan risk med det hela och det är obalans, dvs att framända och bakända väger olika, totalvikten är ju lätt att kolla. Kan det vara nån risk att kolvarna slår sig av värmen vid svetsningen, man bör väl värma upp den i ugn till kanske 300 grader först.

SvartR1a skrev:
Risken med att svetsa på baksidan av en kolv är att du kan få microsprickor i svetsfogarna då du kör med tig svets. Resultatet blir metall ner i vevhuset. Jag skulle e ha fixat jobbet själv om du har prylar för det och sedan prata med någon som kan kolla svetsningen med ultraljud efter sprickor

Anders Annell skrev:
Det finns en annan risk med det hela och det är obalans, dvs att framända och bakända väger olika, totalvikten är ju lätt att kolla. Kan det vara nån risk att kolvarna slår sig av värmen vid svetsningen, man bör väl värma upp den i ugn till kanske 300 grader först.

Har svetsat en kolv till en 500kubiktums rivstartarmotor som ett ventilskaft hade stansat hål i. Det funkade men är ju inget jag skulle rekomendera :rolleyes:
Har även svetsat upp ringlandet på en 50cc minicross Funka det med :tummenupp

Men i båda fallen så var det svårt/omöjligt att få fram nya kolvar
Är ju stor risk att dom deformeras av värmen. Sprickor går ju att kolla naturligtvis...
Men byt till kolvar som passar din kombination...inget kul om det rasar å då blir den billigare metoden betydligt dyrare med :fakta

Tror du kan klara dig med att grada om avgaskammen till 4-5 grader tidigare öppning, samt att DELVIS fräsa ur i kolvarna. D.v.s inte fräsa så mycket som du skelle behöva UTAN omgradning.

Den kritiska punkten för kolv/avgasventil brukar annars ligga 10-12 grader EÖD.
Den gamla metoden med modellera kommer nog tillpass här...

En fråga: Kan du tänka dig en tjockare packning?
Där finns flera grader att vinna med bibehållna kamtider.

M.v.h och GNÅ!

Dr.Bike skrev:
Tror du kan klara dig med att grada om avgaskammen till 4-5 grader tidigare öppning, samt att DELVIS fräsa ur i kolvarna. D.v.s inte fräsa så mycket som du skelle behöva UTAN omgradning.

Den kritiska punkten för kolv/avgasventil brukar annars ligga 10-12 grader EÖD.
Den gamla metoden med modellera kommer nog tillpass här...

En fråga: Kan du tänka dig en tjockare packning?
Där finns flera grader att vinna med bibehållna kamtider.

M.v.h och GNÅ!
det är nog lite dålit me komp på dom gammla spisarna så tjockare packning kanske blir trist

Å frågan är nog om kompet ändå måste upp för att få kammarna att funka nåt bra , vore kul å veta vad det är för kammar

Men men, det är ju inte lyftet som är problemet utan durationen.

Dvs är det för mycket överlapp och tajmat så illa stänger avgas senare samt insug öppnar lite tidigare än normalt. Själv brukar jag försänka ventilerna i toppen (ca 1 - 1.5 mm) för att få lite bättre ventil/kolvspel om inte en smärre kamtajmingen hjälper.

Vad är det för topplock/ventiler, kammar, kolvar och kamtider?

Anders Annell skrev:
Hejsan allemammans,

Har skaffat andra kammar och dessa lyfter så högt att man måste fräsa ur för ventilerna i kolvarna, det är ju lätt att fixa men problemet är att kolven blir lövtunn så jag tänkte att lägga i på undersida med tig. Är det nån som har nån erfarenhet av detta.

Vore tacksam att få era åsikter

Anders

Precis Andersson Turbo: jag gjorde bara ett antagande i mitt svar, som troligen var felaktigt: Jag tänkte att killen hade gått upp i kubik oxå = redan där ett ökat komp. Men det kanske var förhastat, då jag själv har svårt att tänka mig någon trimning öht UTAN volymökning...
Ja utom i rena racingklasser där cc-gränser sätter p.

Och ja, vad är det för kammar, det vore ju intressant.

Anders: När du sänker ventilerna...blir de inte "skymda då av mycket gods i toppen vilket gör att den bit du sänker dem kommer vara "död" ur flödessynpunkt innan s.a.s ventilerna tittar upp såpass ur "hålen" så att det börjar flöda? Eller tar du ur såpass att det är fritt runt sätena ändå?

andersbrink skrev:
Själv brukar jag försänka ventilerna i toppen (ca 1 - 1.5 mm) för att få lite bättre ventil/kolvspel om inte en smärre kamtajmingen hjälper.

Dr.Bike skrev:
Anders: När du sänker ventilerna...blir de inte "skymda då av mycket gods i toppen vilket gör att den bit du sänker dem kommer vara "död" ur flödessynpunkt innan s.a.s ventilerna tittar upp såpass ur "hålen" så att det börjar flöda? Eller tar du ur såpass att det är fritt runt sätena ändå?

Precis, gör man bara ventiljobbet blir det lite väl trångt på sidan. Här är två bilder, före och efter åtgärd.

Bifogat

• fore.jpg
    fore.jpg
    39.5 KB · Visningar: 177
  • efter.jpg
    efter.jpg
    37.6 KB · Visningar: 189
Ja se på f-n, men nu kanske bilden ljuger lite, men nog skulle man kunna "unschrouda" lite till?
Eller kommer tappet i komp att äta upp det man vinner i flöde?
Vore kul att experimentera lite!! :tummenupp

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Ja se på f-n, men nu kanske bilden ljuger lite, men nog skulle man kunna "unschrouda" lite till?
Eller kommer tappet i komp att äta upp det man vinner i flöde?
Vore kul att experimentera lite!! :tummenupp

Förbränningsutrymmet är så pass små på 750-topparna jag använder mig av för mina 1100-motorer så även trots att "från-lutandet" är i relation till ventillyftet över hela öppningsvägen blir kammaren inte större än ca 24 cc (mot 26.5 cc som är original på en 1100 topp). Det är f.ö. förbränningsrummet på min egen turbohoj på bilden. Så där jätte-jätteviktigt är det inte heller då det bara rör sig om ca 20% av hela insugsdiametern. Många bäckar små...

Grottis hög-kompade toppar är våldsamt tajta runt ventilerna och trots det gav de effekt.

Bifogat

• grottis.jpg
    grottis.jpg
    35.1 KB · Visningar: 177
Aha1 Det var som F-n2!

En turbotopp...ja det ante mig sa horan när .... sprack...

Och ja, många bäckar små!!

Har du ö.h.t haft något spikningsproblem med toppar/kolvar överlag? (förutom den enskilda rackaren du nämnde tidigare)

Edit: Och ja! Den bilden känner jag igen från din hemsida! En grottis*topp om jag inte missminner mig, där plasen spruckit.

*R.I.P

andersbrink skrev:
Förbränningsutrymmet är så pass små på 750-topparna jag använder mig av för mina 1100-motorer så även trots att "från-lutandet" är i relation till ventillyftet över hela öppningsvägen blir kammaren inte större än ca 24 cc (mot 26.5 cc som är original på en 1100 topp). Det är f.ö. förbränningsrummet på min egen turbohoj på bilden. Så där jätte-jätteviktigt är det inte heller då det bara rör sig om ca 20% av hela insugsdiametern. Många bäckar små...

Grottis hög-kompade toppar är våldsamt tajta runt ventilerna och trots det gav de effekt.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Har du ö.h.t haft något spikningsproblem med toppar/kolvar överlag?

Sugmotorerna har gått förvånasvärt fint. Inte förrän jag använt lustgasen och det har varit lite klent inställt. Men då märker man det på mindre än en sekund när det går hål på en kolv. Tyvärr ingen förvarning alls, digital symptom, dvs GO NO-GO. Trist när sånt händer.

Trist när sånt händer... århundradets understatement... :hihi

En rysare!!
Man får gåshud när man tänker på det!

Gåshud är bara förnamnet...sa Bill.
Förhud är bara gåsnamnet sa Bull!

andersbrink skrev:
Rysligt tjusigt!

Här en bild på det färdiga förbränningsutrymmet till min turbotopp och en modifierad ventil (originalförlagan till vänster och den färdiga till höger).

Finns fler bilder längre ner på sidan http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm

Snyggt nu saknas bara en stoooor turbo :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey