ventiler dominator ? (kanske paranoid)

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
Hej!

Jag kanske har blivit lite paranoid jag hör ett klickande ljud ifrån min dominator nx 650 - 93:a det hörs speciellt när man ligger runt 3500 rpm på 3:an i 50km/h.. ^^ alltså när man ligger utan att pressa motorn nå speciellt och bara glider. (hörs på alla växlar i 3500rpm men över 50km/h hör man bara vinden nästan)

Det låter precis lika mycket kall som varm, först tänkte jag att det var vibrationer bara i plasten men det var inte det heller.

Det låter även när den står still och man håller 3500ish rpm, Det kan vara så att det alltid låtit sådär men att jag hör det speciellt mycket nu eftersom jag bytt hjälm. Jag har tidigare i år bytt insugsgummit eftersom det var sprucket och den inte gick alls på tomgången, har skruvat litegrand på blandningen efter det.

Ventilerna är justerade på verkstad för inte så månag mil sedan.. (cirkus 200mil)

Annars går hojjen helt perfekt. Vad kan hända om det nu är ventilerna och jag fortsätter att köra ? Är det svårt att justera dem ? Hur högt ska det där klickande ljudet vara ? för jag måste koncenterar mig ganska bra för att höra det ändå.

Tack för svar! :)

dronkers skrev:
2208373 Hej!

Jag kanske har blivit lite paranoid jag hör ett klickande ljud

......................

jag måste koncenterar mig ganska bra för att höra det ändå.

En luftkyld stamp är inte speciellt tyst, rätt justerade ventiler skall höras lite, kamkedjan kan slamra lite oxå, osv osv.

För mig låter det som om du är paranoid :)

Kom tillbaka när det krasar, mullrar, bånkar och slår :rolleyes:

OH- skrev:
2208470 En luftkyld stamp är inte speciellt tyst, rätt justerade ventiler skall höras lite, kamkedjan kan slamra lite oxå, osv osv.

För mig låter det som om du är paranoid :)

Kom tillbaka när det krasar, mullrar, bånkar och slår :rolleyes:

word :tummenupp

hehe :) jag kanske är paranoid då ? :9 Fan oxå, om jag hade haft samma hjälm hela tiden så att jag visste säkert :)

Ett till problem som dök upp tidigare idag när jag var ute: Jag ligger på 2:an gasar på ordentligt (om man kan kalla det ordentligt på en dominator ;)) Lägger i 3:an men det känns inte som den går i utan hojjen verkligen skriiiiker för man fortsätter att gasa efter växlingen så helt plötsligt så hugger den bara i åsså går den ner på 4500 rpm... så blir de tpå alla växlar om man gasar på ordentligt.

Du är säkert paranoid, men jag hade en Dominator för ett antal år sedan som utvecklade ett tickande, det var båda ventilsätena till avgasventilerna som hade lossnat.

Hur högt lät det där tickandet ? jag hör det nästan enbart på tomgången och 3500rpmish, efter det låter resten av hojjen för mycket för att man ska höra tickandet.

Nu blir det ett ordenkligt trådlyft här. Men det bjuder jag på.

Jag har nu köppt mig en Dominator (-89)
Och jag har ett tickande/knackande (metalliskt) ljud som jag tror kommer från toppen.
Det spelar ingen roll om den e kalle eller varm, varvtal.
Ibland låter det bara mer och ibland mindre.
Men det låter lite mindre efter oljebytet...

Men jag är kanske också paranoid :P

Tacksam för svar :)

Last edited:
Nu blir det ett ordenkligt trådlyft här. Men det bjuder jag på.

Jag har nu köppt mig en Dominator (-89)
Och jag har ett tickande/knackande (metalliskt) ljud som jag tror kommer från toppen.
Det spelar ingen roll om den e kalle eller varm, varvtal.
Ibland låter det bara mer och ibland mindre.
Men det låter lite mindre efter oljebytet...

Men jag är kanske också paranoid :P

Tacksam för svar :)

Jag har en jobbarkompis som också haft problem med sin Dominator. Hojen alltså, inte frun.
Om jag inte minns fel så var det kamkedjespännaren som var boven. Den är av typen "frihjul" den kan rotera åt ena håller med inte åt det andra. Naturligtvis är det en fjäder som spänner den. Men det satt också någon typ av autodekomp mekanism på kammen, som var väldigt misstänkt.
Vilket fall så var felet ett känt Dominator fel.

Mats

Jag har en jobbarkompis som också haft problem med sin Dominator. Hojen alltså, inte frun.
Om jag inte minns fel så var det kamkedjespännaren som var boven. Den är av typen "frihjul" den kan rotera åt ena håller med inte åt det andra. Naturligtvis är det en fjäder som spänner den. Men det satt också någon typ av autodekomp mekanism på kammen, som var väldigt misstänkt.
Vilket fall så var felet ett känt Dominator fel.

Mats

Där har du det som åvan säger!! Finns bara 2 saker som slammrar på xr600 / 650 dominattor och det är just kammkedjespännaren och aoutodecompen som sitter på kammen ..Sträckaren går inte att besikta om den är felande så den måste changsas att bytas:gnissla Och samma gäller aoutodecompenmekanismen på kammen omöjligt att säga om felande bara att byta ut och hoppas på det bästa:gnissla En xr 600 och dominator som har den gammla luftkylda motorn ska gå knäpptyst,, Går nog tystast av alla motorer jag hört även vattenkylda!! Dom ännu äldre xr600 typ 80 talet och äver xl600 som kom 83 var faktist ännu tystare tack vare fjädertryckbelastad drev mellan vevaxel och motbalaceparti stenbra påhitt av honda !! Men togs senare bort förmodligen för att det var onödigt för livslängden och dyrare att tillverka:gnissla
Så vad göra? Om den gått över 4000mil kan du ju byta kammkeja och sträckare för säkerhets skull och hoppas på det bästa.. Blir den inte tyst så kolla vad nya prylar till decompen kostar och fundera på byta den då?

Och blir den inte tyst dåååå Så skriver du bara BOOOST har lurat mig!!!:D

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...