Ventilen på väg ur fälgen?

henk6867

Medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Har sett på min bakfälg att ventilen är påväg ut(?). Den står liksom lite sneställd nu, men håller fortfarande luften kvar.
Har tyvärr ingen bild. Hur kan det bli så? Finns det olika storlekar på ventiler?
Jag ska byta däcket själv snart och undrar därför också var jag köper billig ventil och vad det ska vara för storlek till en gsxr 750 -98
(om det nu finns olika storlekar)
Tack på förhand
/Henrik

Därför att någon snål jefel inte bytt ventil på 10 år = den är på väg att gå av ;)

Komplett ventil med ventilgummi bör bytas vid varje däckbyte, fundera två sekunder på vilken som har bäst kvalité på gummit, däcket eller ventilen?

Om den har blivit bytt vid tidigare däckbyte kan det dock vara som så att den blivit skadad vid monteringen, bättre att smörja lite än att slita den genom hålet precis som i många andra fall................................. ... .

Till mitt försvar så har jag vid tidigare däckbyten lämnat in hela fälgen till till firma :tungan
Vart köper man ventiler då?

Hos den där firman :tummenupp

Valfri bilhandlare med butik/biltillbehörsfirma eller varför inte motsvarande för mc. Tänk på att du får den längd du ska/vill ha så inte Evert på Vovlo ger dig den längsta stubben han hittar, kan vara rätt tight mot bromsoket ibland.

32451700.jpg

Har hört att vinklade ventiler skall vara att föredra. Vet av erfarenhet att det är lättare att komma åt och fylla på luft/kolla tryck. Dessutom skall en vinklad ventil inte vara utsatt för samma krafter som får en rak ventil att vilja smygläcka i hög fart (kan även åtgärdas med riktig ventilhatt med o-ring iofs).. Vet att triumph säljer vinklade ventiler om du inte hittar någon annan som gör det.

Får hoppas att de har ventiler då med tanke på att de inte bytte sist jag var där med fälgen hehe.
Är bilden på din vfr? Är det Evert som gett dig en ventil till en hjullastare? :P
Tack för hjälpen!

Har hört att vinklade ventiler skall vara att föredra. Vet av erfarenhet att det är lättare att komma åt och fylla på luft/kolla tryck. Dessutom skall en vinklad ventil inte vara utsatt för samma krafter som får en rak ventil att vilja smygläcka i hög fart (kan även åtgärdas med riktig ventilhatt med o-ring iofs).. Vet att triumph säljer vinklade ventiler om du inte hittar någon annan som gör det.

Sen ska det inte vara en ventil i gummi om det är en vinklad. Den skall såfall dras åt med muttrar, annars viker ventilen sig i högfart och läcker pga centrufigalkraften.

Skulle centrifugalkraften få fjädern i ventilen att tryckas ihop då menar du? Inget problem jag har erfarenhet av men visst, med en sliten/dålig ventil så kan jag väl köpa det resonemanget.
Men hur klarar sig gummit som ligger ann mot fälgen på en vinklad ventil då? Med tanke på att en sån ventil borde vara lite tyngre och därav böja sig mer.

Svar innan frågan var ställd. Imponerande! ;)

Last edited:
Skulle centrifugalkraften få fjädern i ventilen att tryckas ihop då menar du? Inget problem jag har erfarenhet av men visst, med en sliten/dålig ventil så kan jag väl köpa det resonemanget.
Men hur klarar sig gummit som ligger ann mot fälgen på en vinklad ventil då? Med tanke på att en sån ventil borde vara lite tyngre och därav böja sig mer.

Grevens mc säljer vinklade ventilhattar, även biltema, men av egen erfarenhet så kan jag säga att biltemas var skräp

grevens hade 8mm och 10,5mm vinklade ventiler. Någon som vet vad jag har för storlek på fälghålet?

Sen ska det inte vara en ventil i gummi om det är en vinklad. Den skall såfall dras åt med muttrar, annars viker ventilen sig i högfart och läcker pga centrufigalkraften.

Visste inte att det fanns i gummi, menade självklart en i alu :tummenupp

Det skall enligt flera personer kunna ske (i hög fart), men som sagt, har man en helt tät ventilhatt på rak ventil bör det inte kunna läcka. Antar att vikten i en vinklad ventil (i metall) är beräknad att funka även i fart, då det säljs till mc, bla triumph orginal, och tror de sitter även på min KTM. Dom bör väl testat grejerna innan dom monterar det på några miljoner sålda hojar kan man tycka :D

Dom bör väl testat grejerna innan dom monterar det på några miljoner sålda hojar kan man tycka :D

Jo det är klart :näsblod

Hittade vinklade ventiler på motoaction.se. De skriver i specifikationerna till sin ventil att den har en diameter på 11,3mm och att det passar på standardfälgar. Någon som kan bekräfta att det är 11,3mm som gäller?

Last edited:
Jo dom testas nog =) sitter vinklade som standard på Min 990 SMR

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP