Ventilation i garage

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har nyligen köpt hus med 40kvm garage. Dock behöver garaget få bättre ventilation. Hur ska jag lösa det? Isolerade väggar men asfalt som golv. Ligger mellan två huskroppar. Finns det någon passiv ventilation som täcker mitt behov? Bil kommer inte stå i garaget, men väl hojarna.

Köp en vanlig genomföring i plast, 100mm diameter. Denna kan du bygga ut hur du vill beroende på tjocklek på vägg. Borra styrhål genom hela väggen, borra sedan med 104mm hålsåg från båda sidor. Missa gärna reglarna...
Sen sätter du en täckstos på utsidan med insektsnät och eventuellt stängbar ventil på insidan.
Nu kan du även montera en elfläkt i denna om du vill ha utsug.

Sen gör du likadant på motsvarande yttervägg och vips så har du bra ventilation i garaget.
Kostar runt 500:- totalt, allt du behöver finns på närmaste byggvaruhus eller Jula.

Jag brukar montera Fresh-produkter titt som tätt, funkar bra. http://www.fresh.se/sv/sortiment/sortiment.php

Är det markfukt som är problemet? Eller vad är det för bekymmer med luften? det brukar oftast vara billigare i långa loppet att lösa problemet istället för att "vädra" ut det.

Köp en vanlig genomföring i plast, 100mm diameter. Denna kan du bygga ut hur du vill beroende på tjocklek på vägg. Borra styrhål genom hela väggen, borra sedan med 104mm hålsåg från båda sidor. Missa gärna reglarna...
Sen sätter du en täckstos på utsidan med insektsnät och eventuellt stängbar ventil på insidan.
Nu kan du även montera en elfläkt i denna om du vill ha utsug.

Sen gör du likadant på motsvarande yttervägg och vips så har du bra ventilation i garaget.
Kostar runt 500:- totalt, allt du behöver finns på närmaste byggvaruhus eller Jula.

Jag brukar montera Fresh-produkter titt som tätt, funkar bra. http://www.fresh.se/sv/sortiment/sortiment.php

Hur högt/lågt ska ventilen monteras? Ibland finns gäller lågt ner på garageportar.

Fläktar monteras vanligtvis 200 mm under taket. Men det råder delade meningar om detta beroende på utrymme. Funderar du även på att bryta upp asfalten och isolera underifrån? Jag tänker att ett kallt golv i kombination med resten isolerat kan vara en orsak till fukten. Det vill säga någon form av kondens.

BTW, grattis till husköpet!:tummenupp

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...