Ventil"tick" skadligt??

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tja. Lite OT, men det är ju samma princip. Min flickvän har en bil som tickar som fan. Jag antar att det är en av ventilerna. Är det panik att fixa eller kan man köra lite till? Med andra ord. Kan skiten crasha?

MVH/Johan

yonsson skrev:
2426781 Tja. Lite OT, men det är ju samma princip. Min flickvän har en bil som tickar som fan. Jag antar att det är en av ventilerna. Är det panik att fixa eller kan man köra lite till? Med andra ord. Kan skiten crasha?

MVH/Johan

nyare bil: fiksa
gammal bil: kör till det rasar

om det är skramel,rassel vi pratar om så gissar jag att det är en ford

SilentPlanet skrev:
2427002 nyare bil: fiksa
gammal bil: kör till det rasar

typ..men de kan räcka med o byta olja..till en bra olja som den trivs med.
kan va så enkelt att de e för lite tillome..
min hyundai e tokkänslig, för lite = tick
för gammal = tick
halvsyntet = känsligare när den e kall..

Tack för alla svar. Ja, det är en ford. Oljan är ganska ny och det är lagom (mycket) olja i den. Den tickar inte så ofta (antal slag per sekund) så jag antar att det bara är en ventil som tickar.

Om det är en äldre ford med 1,6/2,0 l radfyra och överliggande kam typ en sierra eller taunus så är risken väldigt stor att en av nockarna på kammen är nedsliten.

Det var ett väldigt vanligt fel på dom motorerna då det går ett oljerör med väldigt små hål i över kamaxeln, dom hålen har en tendens att sättas igen vilket gör att en eller flera nockar får sämre smörning och slits ner fortare än dom andra.

När det gått ett tag så är "ticket" väldigt distinkt, ett knack på gränsen till ett klonk och med ungefär halva frekvensen mot varvtalet.

Ett enkelt sätt att höra vilken ventil det gäller är att låta motorn gå på tomgång, ta en lång skruvmejsel och sätt ena spetsen mot ventilkåpan rakt ovanför en cylinder, sätt sen örat mot handtaget på skruvmejseln och lyssna, gör det ovanför varje cylinder så kommer du att höra stor skillnad där problemet är.

Obs! ta av slips eller annat som kan fastna i fläktrem och annat rörligt, jag har sett det hända med en halsduk, det var läskigt trots att den lossnade på en gång.

Är det så illa att kammen tagit stryk så är det inte mycket att göra då har den förmodligen tappat formen, men då syns det. Är det bara lite så ställ ventilerna (shimsade ventiler på den modellen har jag för mig) och gör rent oljeröret så det inte blir värre.

/Danne

För stort ventilspel skadar inte motorn, men sänker effekten och ökar bränsleförbrukningen.
Det låter dock inte så kul och är ganska lätt att fixa

yonsson skrev:
2427143 Tack för alla svar. Ja, det är en ford. Oljan är ganska ny och det är lagom (mycket) olja i den. Den tickar inte så ofta (antal slag per sekund) så jag antar att det bara är en ventil som tickar.
'

jea å hur visste jag det då? :D

jo den verkstaden jag jobbade på i 3år och fick in ett sådant jobb så var det 80% ford

SilentPlanet skrev:
2434713 '

jea å hur visste jag det då? :D

jo den verkstaden jag jobbade på i 3år och fick in ett sådant jobb så var det 80% ford

Även äldre fordar som tex granada med V6a hade problem med dålig härdning på kammarna, kamaxelbyten var väldigt vanliga på dom
Fiestorna hade ett annat vanligt problem som ledde till ventiltick, bultarna till "bryggan" gick helt enkelt av. (var med om det på två olika fiestor)

I går justerade jag ventilerna på en SAAB med vinkelslipen, den hade problem med för lite spel efter en omslipning av sätena.
(man justerar normalt med att byta shims i tryckarna, jag slipade om shimsen)
Det var IOFS en folkracebil, men det kändes ändå inte riktigt som den mest vetenskapliga metoden, jag lyckades justera in dom på en tiondel när, och det får duga...
Huvudsaken att dom inte står öppen, om dom tickar är inte så noga...

GuW skrev:
2434728 ...I går justerade jag ventilerna på en SAAB med vinkelslipen, den hade problem med för lite spel efter en omslipning av sätena.
...
LOL ! Helt underbart! Här talar vi om hardcore hantverk :yoparty
/Danne

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...