ventil kedjan

Flaskboll

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Husaberg 650 såld, R1-01 såld, R1- 05
Är det någon som vet hur kedjan ska sitta som driver ventilerna, så att ventilerna går i rätt läge, finns det någon markering eller liknande ?
Jag antar att hela spelet måste vara i ett visst läge men jag vet inte hur.

Jag har tagit isär motorn men jag får inget kompresion i motorn, ventilerna är inställda rätt. Kolven är det heller inget fel på.
// Niclas

Flaskboll skrev:
Är det någon som vet hur kedjan ska sitta som driver ventilerna, så att ventilerna går i rätt läge, finns det någon markering eller liknande ?
Jag antar att hela spelet måste vara i ett visst läge men jag vet inte hur.

Jag har tagit isär motorn men jag får inget kompresion i motorn, ventilerna är inställda rätt. Kolven är det heller inget fel på.
// Niclas
Jag tror att det ska vara i läget jag bifogar på bild.
Ladda gärna ner repair manual från Husaberg.se så ser du hur man ska göra.

Bifogat

• Läge.jpg
    Läge.jpg
    27.5 KB · Visningar: 82
Men måste inte kedjan vara i ett vist läge också, det finns markeringa på drevet där uppe också.
// Niclas

Flaskboll skrev:
Men måste inte kedjan vara i ett vist läge också, det finns markeringa på drevet där uppe också.
// Niclas
Ja, markeringarna på drevet ska vara jämns med toppen av cylindern och ändan av kedjan fästs vid 45grader (se bilder).

//Jocke

Bifogat

• Drev.jpg
    Drev.jpg
    19.7 KB · Visningar: 75
  • Kedja.jpg
    Kedja.jpg
    8.8 KB · Visningar: 77
Har du något nummer som jag kan ringa dig på, jag håller på och mekkar nu men det går så där.
Måste kedjan sitta på exat rätt kugg ? så det blir 45 grader
Var fick du tag påm dem där bilderna ?
Jag hittade inte på husaberg.se har du fler bilder på det hela ?
// Niclas

Last edited:
Flaskboll skrev:
Måste kedjan sitta på exat rätt kugg ? så det blir 45 grader
Nej,det spelar ingen roll var du börjar när du rullar på kedjan.Ställ kolven i ÖD och se till att märkningarna på dreven pekar mot varandra(som på bilden)när du sätter dit kopplingen.Då ska bultarna på kamdrevet hamna i 90 graders vinkel mot toppen.Nockarna på kammen ska peka nedåt så blir det rätt.

Flaskboll skrev:
Var fick du tag påm dem där bilderna ?
Jag hittade inte på husaberg.se har du fler bilder på det hela ?
// Niclas
De här bilderna har jag tagit ur en pdf-fil (repair manualen sid.60-61) som finns att ladda ner från husaberg.se... Klicka på downloads, sedan på former files och välj workshop manual -04 i önskat språk. :) Voila! Bara att packa upp med winzip och börja kolla.

Busaberg svarade bra på de övriga frågorna. Detta fixar du lätt! :tummenupp

Jag har satt ihop det hela nu, och den startar bra men jag kanske ska se över ventil inställningen igen, jag tror nog att det löser sig, tack för eran hjälp.

Back