Ventil/kam. problem!

GSXR Junior

RadicalRider
Gick med
21 Oct 2004
Hoj
GSXR1000
Jag har en Suzuki GSXR750 -91:a.

Det visade sig att kammarna stod fel ett hack. Vi ställde dem rätt men nu tar kolvarna i ventilerna. Varför?

Någon som vet hur hög en oplanad topp är? Isåfall kan jag jämföra med min om den kanske är för mkt planad.

Hur kom ni fram till att kammen stog fel från början?

Hur kom ni fram till att ni skulle kugga tillbaka kamaxeldreven/kedjan åt det håll ni gjorde?

Jag har en Suzuki GSXR750 -91:a.

Det visade sig att kammarna stod fel ett hack. Vi ställde dem rätt men nu tar kolvarna i ventilerna. Varför?

Någon som vet hur hög en oplanad topp är? Isåfall kan jag jämföra med min om den kanske är för mkt planad.

hej om det har skitit sig så har jag en gsxr 1100 91 a topp ligger i garaget,har också 16st ventiler med fjädrar ligger löst medkörda 19800km med orginal hoj,
mvh peter

Hur kom ni fram till att kammen stog fel från början?

Hur kom ni fram till att ni skulle kugga tillbaka kamaxeldreven/kedjan åt det håll ni gjorde?

Den gick inte som den skulle samt att den surade igen. Gjorde ett leakdown test och såg att cylinderfyra läckte. Det visade sig vara en avgasventil som läckte och då upptäckte vi att kammarna stod fel.

Det är kunnigt folk som hjälper mig så jag förväntar mig att de vet hur kammarna ska stå.

hej om det har skitit sig så har jag en gsxr 1100 91 a topp ligger i garaget,har också 16st ventiler med fjädrar ligger löst medkörda 19800km med orginal hoj,
mvh peter

Pm:a pris. Styckpris och paketpris :tummenupp

Last edited:
Den gick inte som den skulle samt att den surade igen. Gjorde ett leakdown test och såg att cylinderfyra läckte. Det visade sig vara en avgasventil som läckte och då upptäckte vi att kammarna stod fel.

Det är kunnigt folk som hjälper mig så jag förväntar mig att de vet hur kammarna ska stå.
Kolla om kamkedjan löper rätt med drevet från vevaxeln. Kanske hela kedjan var en halv länk felmonterad både på dreven på kamaxlarna och drevet från vevaxeln.

Finns väl nån typ av ÖD markering på dreven? När dessa står i sådant läge att en viss kolv ska vara i ÖD, kontrollera att kolven verkligen står i ÖD. Om inte så har alltså kedjan hoppat över ett kugg på drevet från vevaxeln!

Last edited:
Även kunnigt folk kan göra fel. Det är lätt att tankevurpa om man är tom på blodsocker. Tar ventilerna i kolvarna ÄR kamaxlarna felställda, lixom.

Stod bägge kammarna 'fel' ? Åt samma håll ? Vilket ? Vilka ventiler tar i ? Avgas, insug, bägge ?
Nu kan jag inte den motorn, men i ena ö.d. ska normalt ventilerna 'väga', dvs. avgas o insug
vara öppna i princip lika mycket (1-3 mm kanske). Avgas stänger just och insug öppnar.

Det läget ska iaf inte vara ett kugg (20-30 gr ?) ifrån ö.d.
/u

Vad är då problemet? :va

Be någon som har maskiner/kunskap att fixa till dina säten/ventiler ( t.ex. Brink )

Sen köper du lite Red-Bull och ett gäng Max-burgare till dina kunniga polare som då hjälper dig att timea kammarna med rätt verktyg enligt servicemanualens specar alt. specifika karaktärs-önskemål :tummenupp

Vad är då problemet? :va

Be någon som har maskiner/kunskap att fixa till dina säten/ventiler ( t.ex. Brink )

Sen köper du lite Red-Bull och ett gäng Max-burgare till dina kunniga polare som då hjälper dig att timea kammarna med rätt verktyg enligt servicemanualens specar alt. specifika karaktärs-önskemål :tummenupp

Det är ju det som förbryllar. De står rätt och ändå tar det i

Det är ju det som förbryllar. De står rätt och ändå tar det i

TROR ni att det står rätt för att markeringarna på dreven/kammarna stämmer eller VET ni att det står rätt för att ni ställt in kamtiderna med indikator-klocka, TDC-indikator samt kamaxeldata( samt gjort dreven ställbara vid behov pga. ändrat avstånd vev/kam)..?? :D

Vad fick ni för lobcenter på insug resp avgaskammen?

Last edited:
TROR ni att det står rätt för att markeringarna på dreven/kammarna stämmer eller VET ni att det står rätt för att ni ställt in kamtiderna med indikator-klocka, TDC-indikator samt kamaxeldata( samt gjort dreven ställbara vid behov pga. ändrat avstånd vev/kam)..?? :D

Vad fick ni för lobcenter på insug resp avgaskammen?

Vi fräser upp hålen på dreven så vi kan ställa in dem istället. Orkar inte lägga mer tid på det

Om man tror det är rätt och fel samtidigt, har man ett problem...
/u

Om man TROR att det är rätt och VET att det är fel (iom att det tar i) kan man använda uteslutningsmetoden för att lösa problemet...:rofl

Vi fräser upp hålen på dreven så vi kan ställa in dem istället. Orkar inte lägga mer tid på det

Börja med att timea in dom istället, är inte toppen planad massor kanske det inte behövs fräsning, annars räcker det med en roterande hårdmetallfil i dremeln för att göra dreven ställbara.
Ibland är den hårda vägen den enda..:tummenupp

Lycka till!

Last edited:
gsxr kammar

hej igen tänkte bara höra om du kollat kammarna efter kammdreven eller markeringana som sitter längst ut på kamaxeln i gropen för ventilkåps packningen.dessa ska ligga frammåt för avgas och bakåt för insug.i linje med toppen.kammdreven går att sätta 2 vägar,om förra egaren har bytit kammar kan det vara att dessa markeringar inte är rätt.kolla det
mvh peter

Om man behöver slotta dreven på en originalmotor för att det ska bli bra ÄR något fel. Typ att de påpressade dreven har släppt och har snurrat lite.

hej igen tänkte bara höra om du kollat kammarna efter kammdreven eller markeringana som sitter längst ut på kamaxeln i gropen för ventilkåps packningen.dessa ska ligga frammåt för avgas och bakåt för insug.i linje med toppen.kammdreven går att sätta 2 vägar,om förra egaren har bytit kammar kan det vara att dessa markeringar inte är rätt.kolla det
mvh peter

Bra svar! Tror vi hittat felet.

Tackar tackar!!!

Det blev att vi fräste upp kamdreven. Givetvis kom den jävla snön som ett brev på posten så jag har inte kunnat ge mig ut o prova. Men fan om den inte går nu då! Bara att vänta ut snön...

Vad fick ni för lobcenter?
När man ändrat kamtiderna MÅSTE man se till att timea in dom , annars är det liksom som att spela rysk roulette med en revolver, första gången man trycker på startknappen!

Back