Ventil justering zx6r 97a

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Hej

Har varit och hört med granath i mora dom skulle ha ca 1200kr för en ventil koll. och jag funderar om om jag ska lämna in den eller inte ,för jag är ju en fattig student. Är det svårt att göra själv. Tänkte mest på om förgasarinställningen blir fel, eller tar man bort alla förgasarna i ett stycke?eller man kanske inte ens behöver ta bort dom?
när man ska dra runt kammen hur gör man då? kan man ha i en växel och dra i bakhjulet? eller hur gör man. hur mkt kostar chimsbrickor ungefär?

Nu har jag dryga mig med många frågor.

Tack /Tomas

Förgasarna vet jag inte om dom är ivägen, men du tar bort hela förgasarbryggan så det är lugnt.

shims kostar ganska mycket, kommer inte ihåg exakt men du får räkna med några hundringar om du köper en efter en hos t ex en hojhandlare.
Alltså, en och en, inte en stor låda med en massa shims för det kostar endel.

2hjul skrev:
2518849 Hej

Har varit och hört med granath i mora dom skulle ha ca 1200kr för en ventil koll. och jag funderar om om jag ska lämna in den eller inte ,för jag är ju en fattig student. Är det svårt att göra själv. Tänkte mest på om förgasarinställningen blir fel, eller tar man bort alla förgasarna i ett stycke?eller man kanske inte ens behöver ta bort dom?
när man ska dra runt kammen hur gör man då? kan man ha i en växel och dra i bakhjulet? eller hur gör man. hur mkt kostar chimsbrickor ungefär?

Nu har jag dryga mig med många frågor.

Tack /Tomas

Göra det måste du i alla fal eftersom du åker Kawasaki!

Det är rätt mycket pill att kolla upp det och har du inte kunskaperna så är det kanske värt att lämna in.
Du riskerar inte ställa om förgasarna när du lossar bryggan.
Snurra runt motorn gör du på vevaxeln..

1200 för en koll är helt ok.
Sen kommer det väl till om dom får justera?

Tack för alla svar:)

har gjort ventiljustering på en bil en gång. Går på fordon i 3an just nu så jag borde ju kunna. men litar inte på mig ändå=) var snurrar man på vevaxeln?som på bil gör man ju detta vid remskivan. har inte hållit på med mc 4takt tidigare så jag vet inte så mkt:)

//Tomas

2hjul skrev:
2518905 Tack för alla svar:)

har gjort ventiljustering på en bil en gång. Går på fordon i 3an just nu så jag borde ju kunna. men litar inte på mig ändå=) var snurrar man på vevaxeln?som på bil gör man ju detta vid remskivan. har inte hållit på med mc 4takt tidigare så jag vet inte så mkt:)

//Tomas

Som på en bil men du får öppna en kåpa!
Kommer inte ihåg om det finns ett litet lock du kan gänga ur i ena motorkåpan för att komma åt bulten på veven.

Går du 3an på fordon ska väl detta vara en baggis! :D
Får du inte göra jobbet i plugget då?

Okej :)

nja har tagit en bilen massa gånger så jag vill inte frånga mer :rolleyes:

jag har inte fått A kortet än heller. Har a1 än så länge:) ja vi får se hur jag gör , vad är det för grejor man behöver är det nå special verktyg?

Tack Tack för alla svar hitlis

/Tomas

2hjul skrev:
2520530 Okej :)

nja har tagit en bilen massa gånger så jag vill inte frånga mer :rolleyes:

jag har inte fått A kortet än heller. Har a1 än så länge:) ja vi får se hur jag gör , vad är det för grejor man behöver är det nå special verktyg?

Tack Tack för alla svar hitlis

/Tomas

Känner igen det där sen min tid på Fordonsgymnasiet. :D
Min lärare var helt galen över våra bilar som alltid behövdes fixas!

Inga specialverktyg behövs...
Bladått och ett jäkla tålamod!

Sen när du ska justera så blir det pilligare!
Då måste kammarna ur!

Haha ja så är det :tummenupp

jag tror jag justerar själv:) vet någon ventilspelet för en kall zx6r 97a motor?

MvhTomas

Kolla de sista sidorna i ZX6R-tråden. Jag postade ventilspelen där för ett par veckor sedan.

okej tackar :) vet du nå om moment till kammen också?

MvhTomas

2hjul skrev:
2527416 okej tackar :) vet du nå om moment till kammen också?

MvhTomas

Inte på rakt slipon, men det står la i min Häjnz-mannul där hemma.

Ska PM:a/posta zo fort jag kommer hem OCH kommer ihåg att kolla det. Kommer iofs hem sent ikväll. Kanske kollar im.

Om jag glömt det (jag har minne som en guldfisk), skäms inte för dig att PM:a. :)

Plättlätt! t.o.m jag klarade det o det säger mycket:D
Annars kan du skicka snurran till mig o jag tar minst 2500 för jobbet:)
Schims har jag om du behöver...lite betalning tack men inga 150kr schimset iaf!
Har du flyt kan du bolla runt dem lite.

1200 var ett jävla bra pris.Men kan du fixa det själv är det ju kanon,En annan får ju snällt lämna in allt=dyrt bara för man inte kan skruva in en skruv själv!:huvet

Lycka till!!:tummenupp

Men om dem tar 1200 spänn för att göra en översyn av ventilspelet.. Vadtror ni kunniga då att dem skulle ta för att ställa in det med??

Är rädd att jag behöver göra det nu i vinter med tyvärr.

1200 spänn var väl bara en ventilkoll vad jag förstår. OM det behövs justeras lär det bli dyrare.
Har du gått tre år på fordon bör du kirra det enkelt MEN, jag har sagt det förr och jag säger det igen, investera i en bok till din hoj! Den kostar kanske några hundralappar eller ingeting alls kanske om du får tag i den digitalt någonstan men den hjälper avsevärt. Där har du ju punkt för punkt hur du skall gå till väga samt att alla momenten står angivet.
Lycka till!

2hjul skrev:
2527416 okej tackar :) vet du nå om moment till kammen också?

MvhTomas

Om jag inte minns fel är det 12nm till kammen. Det är lugnt att justera ventilerna, har just gjort det på min :)
Dock är det en hel del shit att plocka bort....Men ta det bara lugnt så går det bara bra!!!

När jag lämnade in min zx6r på storservice så kollade dom spelet, den hade gått 1000 mil då och enligt mecken kunde jag köra max 200 mil innan jag måste göra en ventiljustering. När jag frågade om pris för det så tittade han bara på mig o skakade på huvudet.. Minst 4-5000!!

Han nämnde nått om att det var väldigt trångt ;)

Min knarr var en ´95 så dom kanske fixade till det till det bättre till ´97?

:Bugar Okej tack allihopa . Det ordnar nog jag och en kommpis :tummenupp vi har ett finfint garage att hålla på i så. Tur att man har er :pannkyss

enchanter tror det va likadan hoj 95-97. ändrade zx6r 98 så.

Mvh Tomas

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back