Ventil justering på en XR650

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är det svårt/krångligt att kolla och justera ventilerna på en XR 650 (03a)??

Köpte ju en nu, och fan, service vart 100ade mill: crash

Det går ju inte att lämna in den så ofta!!

Lite får man väll meka själv. :)
Bara det att jag har undvikit motorarbeten som pest förut...
 
PutteLiten skrev:
Är det svårt/krångligt att kolla och justera ventilerna på en XR 650 (03a)??

Nej, det är väldigt lätt, om du inte är isär med kammen tex så behöver justering egentligen bara göras en gång efter prylarna slitit in sig. Verkar vara rejält hårda ventilsäten på dessa moppar
 
PutteLiten skrev:
Är det svårt/krångligt att kolla och justera ventilerna på en XR 650 (03a)??

Köpte ju en nu, och fan, service vart 100ade mill: crash

Det går ju inte att lämna in den så ofta!!

Lite får man väll meka själv. :)

Bara det att jag har undvikit motorarbeten som pest förut...
Det är bara 100mils service om du vill ha 5 års garanti.
Annars är det 500 mil som gäller då får du 2 år istället.
Men du måste lämna in dom för att garantin ska gälla så du får inte serva själv.
Förutom dom du gör imellan dom vanliga servicarna.
Hoppas du fattar vad jag menar.
Ska se om jag hittar nåt vettigt om hur man kollar ventilerna själv.
Mvh Mheel
 
mheel skrev:
Det är bara 100mils service om du vill ha 5 års garanti.
Annars är det 500 mil som gäller då får du 2 år istället.
Men du måste lämna in dom för att garantin ska gälla så du får inte serva själv.
Förutom dom du gör imellan dom vanliga servicarna.
Hoppas du fattar vad jag menar.
Ska se om jag hittar nåt vettigt om hur man kollar ventilerna själv.
Mvh Mheel


Tackar!! :)

5års garantin har jag redan räknat bort. :)
Den ställer ju overkliga krav...
 
Per skrev:
Nej, det är väldigt lätt, om du inte är isär med kammen tex så behöver justering egentligen bara göras en gång efter prylarna slitit in sig. Verkar vara rejält hårda ventilsäten på dessa moppar


Tackar!! :)

:tummenupp
 
PutteLiten skrev:
Är det svårt/krångligt att kolla och justera ventilerna på en XR 650 (03a)??

Köpte ju en nu, och fan, service vart 100ade mill: crash

Det går ju inte att lämna in den så ofta!!

Lite får man väll meka själv. :)
Bara det att jag har undvikit motorarbeten som pest förut...

Jag gillar inte heller att skruva mer än nödvändigt så jag brukar lämna min XR till Nilssons motor i Skånes Fagerhult varje vinter för en genomgång.
 
blev lite sugen på att göra det själv, men man kanske bör kolla på när någon gör det först?. :gnissla
i guiden http://www.off-road.com/dirtbike/tech/XR650ValveAdj/ verkar det vara ett fel, eller så fattar jag fel.

" On the exhaust valves a .229mm/.009 in. might fight its way in but a .2254mm/010in. should not gain access."

.2254mm är ju ett mindre mått än .229mm !.

är det enkelt att göra justerningen själv om man aldrig har gjort liknande förut?
jag litar inte riktigt på verkstäderna att dom gör det så nogrant. och det kan vara bra att lära sig själv.. men man vill ju inte pajja hojjen :död
 
Översatt till mm-mått blir det:

insug:0.15
avgas:0.20

Kollas/justeras vid kall motor.
Simpelt jobb men vet man med sig att man har tummen
på fel ställe kanske man bör överlåta det till någon kunnig :D

Min xr har rullat ca 1000 mil,har inte behövt ställa dom än,brukar
bara kolla dom i samband med olje/filterbyte ca var 200:e mil :hihi
 
Att kontrollera ventilspelet kan de flesta göra. Bara men inte har bråttom och har lite känn med bladmåtten. På dessa hojar så är det väl skruv justering, så det är väl enklare och billigare än o behöva chimsa om. Jag var super nojjig när jag chimsade min gixxer i somras o skruva av o på kammarna minst 10 ggr!
 
PutteLiten skrev:
Är det svårt/krångligt att kolla och justera ventilerna på en XR 650 (03a)??

Köpte ju en nu, och fan, service vart 100ade mill: crash

Det går ju inte att lämna in den så ofta!!

Lite får man väll meka själv. :)
Bara det att jag har undvikit motorarbeten som pest förut...

Jag har en komplet Honda original instr bok till den hojen, pma mig om du vill ha.
 
xrperra skrev:
Översatt till mm-mått blir det:

insug:0.15
avgas:0.20

Kollas/justeras vid kall motor.
Simpelt jobb men vet man med sig att man har tummen
på fel ställe kanske man bör överlåta det till någon kunnig :D

Min xr har rullat ca 1000 mil,har inte behövt ställa dom än,brukar
bara kolla dom i samband med olje/filterbyte ca var 200:e mil :hihi

ähh va fan jag gör det själv.. något jag bör tänka på? bra tipps?

kollade du i instruktions boken för dom måtten?.. för det stog ju redan i mm mått?
 
Ett förslag köp en handbok för ca 800 spänn.
Allt står i den och det är lättförståeligt med bilder och vissa moment som är bra att tänka på. Du hittar den på mc varuhuset eller andra Honda återförsäljare.
Lycka till.
 
Owe skrev:
Ett förslag köp en handbok för ca 800 spänn.
Allt står i den och det är lättförståeligt med bilder och vissa moment som är bra att tänka på. Du hittar den på mc varuhuset eller andra Honda återförsäljare.
Lycka till.

har dirtbike guiden och handboken som pdf fil, så det igentliga jobbet ser ju ruggit enkelt ut, tänkte bara om någon har erfarenhet av att göra det så dom kan tippsa om saker som kan vara värt att tänka lite extra på :fyllisar
 
Helt rätt, man kan vara lite noggrannare,kolla att markeringen på
svänghjulet inte flytas när man håller på, det kan hända att det har rört sig.
Dra svänghjulet bara åt ett håll,
passerar du märkningen är det bara att fortsätta tills det hamnar rätt läge.
Tar man ur stiftet så går det lite lättare att få runt allt.
Det går mycket smidigare om man tar av tanken, men det behövs inte.
Kolla spelet innan du låssar låsmuttern, det brukar vara rätt spel.
Hat så kul
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top