Ventil i styret..?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Hej!
Precis inhandlat en CBR400 -87 (importerad för typ 10 år sedan) som ska strypas till mellanklass. Såg att det sitter lock längst upp på gaffelbenen fram och under dem ventiler (lika som luftventilerna på hjulen). Någon sorts styrdämpare? Luftfjädring? Vad är det och hur gör man med dessa?:va:confused:
//Fredrik

Har liknade på crossen å där är det tillför att släppa ut övertryck/luft.

Om det är vad jag tror det är, så kan du höja lufttrycket i gaffelbenen. Det motsvarar att höja fjäderförspänningen kan man säga (inte exakt). Denna funktion fanns på en del åttiotalshojjar.

Yep var övertryck i många hojar på 80-talet, kika i manualen vilket lufttryck du ska ha och fyll lite försiktigt med handpump, INTE kompressor

Och OM du får för dej att fylla med tryckluft som jag gjorde. Lägg inte hjälmen på tanken.

:katapult

Men on topic så på min gamla FZ 750 från -86 var det tryckluftsassisterad framgaffel.
Den var byggd så det gick att köra utan men allt efter tycke och smak kunde man pumpa i luft.

Så hittar du ingen instruktionsbok så kör på känsla. Inte för högt tryck dock.

Varför slutade man med luftassisterad fjädring? Är det även olja i dessa gafflar?

Största orsakerna till att finessen försvann var väl svårigheterna att fylla korrekt samt att det inte gav så stora fördelar? Ungefär som antidive-ventilerna och 16"-tumshjulen...

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort