Vems fel?

Tror faktiskt att c:a 98% av alla billister där ute inte har någon aning om att en mc:s blinkers inte slutar om man glömmer den på.

Jag tror nog att siffran är lite lägre än så. För övrigt så är det helt irrelevant. Vet du till exempel vilka bilar som inte har automatisk återgång på blinkersen och utgår du i så fall ifrån att dom ska åka rakt fram även om dom blinkar???

"Han blinkar. Hmmm.....det är en Citroên BX...Dom har inte automatisk återgång.....Han kanske glömt blinkersen på."

Faktum är att någonstans måste man utgå ifrån att ett fordon som blinkar har för avsikt att svänga. Annars skulle det korka ihop sig ännu värre än vad det gör i de större städerna i rusningstrafik.

Vill man som MC-förare vara så säker som möjligt på att andra trafikanter lämnar det företräde dom ska och minska risken för olyckor får man se till att hålla reda på blinkersen. Visst kan alla göra misstag. Det är därför man som förare i tätort får se till att hålla farten på en sådan nivå att man har en chans att bromsa eller väja om någon gör något oförutsett.

Jag missar också att slå av blinkersen ibland men jag kan ju för bövelen sedan inte komma och gnälla om någon trodde att jag skulle svänga. Det är ju mitt eget fel som lämnat blinkersen på. Jag vet ju om att den inte går tillbaka av sig själv.

Som någon redan skrivit! Om ingen annan skyltning fanns gäller högerregeln vilket innebär att motorcyklisten har väjningsplikt för bilisten.

Några har dock kommenterat blinkers på vilket inte har något med skuldfrågan att göra ÄVEN om jag förstår vad/hur ni menar! Dvs. oavsett om ni/jag har väjningsplikt och fordonet som skall svänga blinkar är det lika förbaskat min SKYLDIGHET att väja för den trafikanten. Jag skall med andra ord inte köra ut för än JAG är SÄKER på att den andra trafikanten SKALL svänga! Precis som om man kan vara 100% säker på att andra människor skal göra si eller så. Speciellt nu för tiden när blinkers mest verkar vara för prydnad!

Nåväl, tur i oturen att det gick bra får man väl säga!

Och för att förtydliga, jag hade OCKSÅ blivcit förbannad/rädd om någon blinkar och sedan ingen svänger! Fast jag blir nog LIKA förbannad (fast då inte rädd) när någon skiter i att blinka och svänger ändå!

Enklast är att alla kör åt samma håll utan avtagsvägar och skit. Kör mer bana med andra ord! :D

Mvh!
// Niklas

Lugna ner dig steffo..procentantalet var inte matematiskt uträknat med hjälp av sifo direkt.:)

Jag skrev mer som svar på tidigare inlägg och jag tror dessutom inte heller att det är helt orelevant. Visst man kan aldrig vara säker på att någon menar att blinka när dom ändå gör det.
Men eftersom de flesta bilar faktiskt har automatisk återgång så tror jag det är något som de flesta bilister räknar med även på hojar. Jag ser hojåkare som glömmer sina blinkers på hela tiden så rent procentuellt sett så kan det nog ske fler olyckor av just den anledningen. En tanke jag hade bara.

Å nej, jag talar inte om skuldfrågan överhuvudtaget just nu.

Last edited:
Offtopic. Jag har ett förslag.. för att avhjälpa att folk glömmer sina blinker på kan dom alla gå i lära hos min hojlärare.. Han sjöng "Blinka lilla stjärna där" EXTREMT falskt i örat på en så fort man glömde blinkersen. Man lär sig väldigt fort.

Har inte läst alla svar i tråden men....

Jag har varit med och kollat på en olycka där en bil blinkade att den skulle svänga högerl, men sedan ångrade den sig och gasade på rakt fram istället och körde rakt in i en bil som körde ut (för den trodde bilen skulle svänga höger).

Olyckan blev den utsvängande bilens fel. Den hade tydligen skyldigheten att se vad billisten skulle göra, blinkers och att den svängande bilen (som inte svängde) saktade ner hjälpte inte.

Dock så betalde den "friade" billisten självrisken då han själv tyckte han hade gjort fel:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT