Vems fel?

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Triumph
Kollegan på jobbet kom häromdagen blek i ansiktet och berättade att han varit nära att krocka med en mc.
Han hade kommit åkande i sin bil på en väg som korsades av en annan väg. Parallellt ca 20 m till vänster gick en jänrnväg, som också korsade den andra vägen.
När han kommer fram till korsningen stannar han, och ser att det kommer en MC från vänster som skall svänga höger i korsningen.
MC-n blinkar höger och saktar in, kollegan påbörjar då utfarten och svänger höger.
Precis i samma ögonblick har MC-n passerat järnvägen och ger järnet rakt fram. Med ett nödrop lyckas han undvika kollegan som är halvägs ute i korsningen.
MC-n fortsätter med bra fart framåt, fortfarande med blinkersen på åt höger.
Vems är felet?

Last edited:
Nu blir jag väl hängd, men jag säger rakt av mc'n! Man ska kunna lita på sina medtrafikanter, blinkar någon så får man anta att denne är på väg åt det hållet också. I synnerhet om han/hon saktar ner innan. Sen borde han/hon på hojen sett att det var en bil i vägen å inte gett fullt genom korsningen? :va

låter ju som bilen kom från höger, utan annan skyltning borde det ju vara bilen som har rätt till väg altså.

dannei: haha, vfn, vi har faktiskt ett antal tågkorsningar med "stoppljus" också. =D (men ja, trafiken är jävligt soft omkring här, så var avundsjuk du ;)

Klart som fan det är hojjens fel!! Visst det är lätt att glömma blinkers på men det kan ju inte bilen veta! Nä ger man trafiksignal åt fel håll får man faktiskt skylla sig själv!

Intressant fråga !

Man får skylla sig lite själv om man inte svänger när man signalerar.

Vad säger lagen egentligen? Om bilen har väjningsplikt, skulle han åka på det då om det small trots att MC'n signalerat sväng?

Om alla bilister skulle tänka som vi gör så skulle det inte hända lika många incidenter. Dvs, att alla bilförare är kompletta idioter som när som helst kan gör vad som helst.
Nu vill jag absolut inte påstå att vi är idioter.
Tvärt om så är vi som åker hoj naturligtvis mycket bättre och smartare än en vanlig svenne banan:tummenupp

Kan också vara avgörande om någon av vägarna är huvudled. Blinkers som glöms på kan vara förödande. Hade ju på min 80-tals Yamma blinkers som slog av automatiskt efter 15 blinkningar, kanske något att införa igen.

Jag vet inte om det var på en huvudled motorcykeln kom, men skulle tro det.
Rent spontant känns det ändå som om motorcykeln skulle vara huvudorsaken till incidenten, man antagligen skulle båda få skulden i rätten. Nu var det ju tur att det gick bra, men det visar hur lätt misstag kan ske, och vilka fatala följder ett "enkelt" misstag kan ge. Vi måste vara superduktiga som motorcyklister för att klara oss.

Sedan är ju frågan vad mcföraren skulle säga om denna incident, för honom kanske det bara var en djävla idiot som körde ut mitt framför honom, han kanske inte en märkte att han körde med blinkers på innan han blinkade höger nästa gång.

Knepigt men om MC:n nu blinkade åt höger men körde rakt fram så tycker jag det är MCns fel. Jag har själv varit med om nåt liknande där jag blinkat och svängt höger och sen inte slagit av blinkersen direkt för att jag skulle accelrera och växla upp och bara en bit bort till höger fanns en utfart där en bil hoppade ut då den trodde att jag skulle svänga höger in där istället för att köra rakt fram. Det var dock ingen näradöden upplevelse. :)
Men det är väl nåt man måste lära sig att det kan ske och ingen är felfri. Jag har många ggr sett hojjar köra och blinka i 20 min och även upptäckt att jag själv gjort detsamma. hehe. :gnissla

Tur att inget hände men hade oturen varit framme, hade tongångarna varit annorlunda med antydningar om basebollträ etc etc.

Personligen lägger jag hela skulden på mc'n

Last edited:
Vad säger lagen egentligen? Om bilen har väjningsplikt, skulle han åka på det då om det small trots att MC'n signalerat sväng?

Finns det vittne/vittnen blir det troligen 50-50 lr kanske mer till Mc-görarens nackdel.

Finns fall där där högerregeln gällt, och den som kommit från höger dömts som vållande.

Anledningen var att den som kom från höger sade: Jag kom från höger och andra har väjningsplikt.

Som någon sade: vi har bara skyldigheter i trafiken.

Hojåkaren gjorde fel som inte tänkte att bilen kunde åka ut.
Bilföraren gjorde fel som inte tänkte på att mcn skulle rakt fram och hade kanske glömt blinkern.

Om det var huvudled/väjningsplikt på någon av vägarna då var det den som korsade huvudledens som gjorde fel eller bröt mot väjningsplikten.

/Fredde

Eftersom du inte skriver något om några skyltar för att lämna företräde så får jag anta att det var en vanlig korsning där högerregeln gäller.
Hojen kom från vänster och bilen kom följdaktligen från hojens högra sida. Hojen hade därför väjningsplikt. Dessutom hade hojen blinkersen påslagen och visade därigenom signal på att byta kurs/svänga i korsningen. Dubbelfel av MC:n alltså.
Hade det smällt hade antagligen motorcykelföraren ansetts vara vållande i och med högerregeln.

Hade det varit en korsning där bilen hade väjningsplikt så hade bilen troligen ansetts vara vållande. Oavsett hojens blinkers. Man är nog tyvärr skyldig att lämna företräde oavsett om någon missat att stänga av blinkersen.

Min alldeles personliga åsikt är att oavsett om det var högerregelskorsning eller inte så har hojen gjort fel och hade i händelse av en kolllision lite haft sig själv att skylla. dock kan det nog tyckas vara ett hårt straff att få en krash på motorcykel för att man glömt blinkersen på. Men tyvärr så har han skapat situationen alldeles själv. Missar man att vara tydlig med vart man är på väg så får man räkna med att någon kommer ivägen.

Tror faktiskt att c:a 98% av alla billister där ute inte har någon aning om att en mc:s blinkers inte slutar om man glömmer den på.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT