Vems fel vid olycka?

Jag tror att du kan ta utrustningen på hemförsökringen ...
Även kläderna räknas som skyddsutrustning, går därmed på trafikförsäkringsdelen.

Skuldfrågan hänger naturligtvis ihop med hastigheten...
NEJ, den är underordnad väjningsplikt... (Det har min far fått erfara). :mad:

vad tror ni åldern var på den som körde på?
Jo hög tid att aktuallisera kontroll av äldre förare.
Samtidigt, som man skall utbilda de yngre bättre med nytt tänk... :D

Har själv blivit påkörd av en 83-åring.... "Tittade men såg inte"... :gnissla

Last edited:
NEJ, den är underordnad väjningsplikt... (Det har min far fått erfara). :mad:
Jo, om hastigheten är så hög att trafikanten med väjningsplikt inte kan antas ha haft möjlighet att hinna se det ankommande fordonet.

Sen finns ju alternativet med delad skuld.

Verkar som att ens eget körkort är viktigare än personen som råkat illa ut tyvärr
Skrämmande.. Ok om det är en lyktstolpe, men när det handlar om en annan människa!
När jag väl kom in till läkaren på akuten så var jag såpass svullen runt axeln att läkaren var rädd att jag hade en innre blödning som kunde vara stor fara för mig. Nu hade jag såpass tur att skiktröntgen visade att det var lugnt men tänk om denna blödning hade varit på allvar och kanske yttrat sig tidigare, jag hade kunnat dött på gatan trotts att jag lyckats rest mig upp och fixa hojen från gatan. Och den skyldige stack för att rädda sitt "skinn". Inget jag någonsin skulle kunna ha på mitt samvete att min hjälp hade kunnat rädda men att jag räddade mitt kort istället..

Bebe: Tack! Jag hoppas!!

Skrämmande.. Ok om det är en lyktstolpe, men när det handlar om en annan människa!
När jag väl kom in till läkaren på akuten så var jag såpass svullen runt axeln att läkaren var rädd att jag hade en innre blödning som kunde vara stor fara för mig. Nu hade jag såpass tur att skiktröntgen visade att det var lugnt men tänk om denna blödning hade varit på allvar och kanske yttrat sig tidigare, jag hade kunnat dött på gatan trotts att jag lyckats rest mig upp och fixa hojen från gatan. Och den skyldige stack för att rädda sitt "skinn". Inget jag någonsin skulle kunna ha på mitt samvete att min hjälp hade kunnat rädda men att jag räddade mitt kort istället..

Bebe: Tack! Jag hoppas!!

Inre blödning i EN arm kan innebära 25% blodförlust vilket man kan överleva tills kirurgen satt kniven i en och opererat. Men inre blödning i TVÅ armar eller ännu värre en arm och ett ben eller worst case bålen, kan vara direkt dödlig och kräver operation inom kort. Man pratar om "the golden hour" (gyllene timmen). Skall en patient med den typen av skador ha en chans att överleva måste man komma till sjukhus (läs under kniven) inom 60 minuter.

Finns tyvärr exempel på när människor med allvarliga inre blödningar rest sig upp, gått, pratat (dvs. agerat helt normalt) för att någon/några minuter senare avlida av inre blödningar! Så bara för att en människa reser sig upp eller pratar eller till synes SER ok ut är det inte samma sak som att man ÄR ok! ast det behöver vi/jag/ni inte säga tll varandra utan borde sägas till han/hon som smiter fast jag tvivlar på att de läser en sådan här tråd!

Mvh!
// Niklas

En del motorcyklister är sämre på att klara situationer än andra och går därför lättare omkull.
Bilisten uppfattade kanske inte situationen som att han hade del i olyckan och åkte vidare.
Högerregel? Hur långt i från korsningen var du när han körde ut framför dig?

Jag tror inte det blir lätt att få bilisten som vållande för olyckan.

Hjälm och skyddsklädsel täcks av trafikförsäkringen.

Vagnskada brukar inte påverka bonusen (utom där man får nedsatt självrisk efter ett antal skadefria år) medans trafikförsäkringen blir dyrare några år framåt.
Bolagen brukar ge råd angående kostnader.

En del motorcyklister är sämre på att klara situationer än andra och går därför lättare omkull.
Bilisten uppfattade kanske inte situationen som att han hade del i olyckan och åkte vidare.
Högerregel? Hur långt i från korsningen var du när han körde ut framför dig?

Jag tror inte det blir lätt att få bilisten som vållande för olyckan.

Hjälm och skyddsklädsel täcks av trafikförsäkringen.

Vagnskada brukar inte påverka bonusen (utom där man får nedsatt självrisk efter ett antal skadefria år) medans trafikförsäkringen blir dyrare några år framåt.
Bolagen brukar ge råd angående kostnader.
Han kommer från mötande fil och ska korsa min fil för att köra in på en annan väg,"vår" väg är huvudled.
Jag var ca 30m ifrån och vägen är en 70väg.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back