Vems fel vid krock med vänstersvängande bil?

Vem bär ansvaret?


  • Antal röstningar
    0
Kompisen svängde vänster med sin bil. Bakifrån kom en kärring i bil och körde på honom trots att han hade blinkers på. Han vart friad från alla anklagelser. Kärringen gjorde fel enligt lagen.

Men han försäkringsbolaget tyckte annat. Han blev 25% skyldig enligt dom. Några telefonsamtal krävdes för att förklara att han har en hel hög försäkringar i det bolaget och dom går att flytta väldigt lätt. Vips var snacket om 25%s skyldighet borta.
 
Det är > MC förarens fel..< har för dålig koll helt enkelt...ALDRIG köra om en bil om det finns en avtagsväg, infart till vänster....Aldrig köra om.

Klen tröst i gipsvaggan,,,," Jag hade rätt att köra om "

Ta det lugnt därute, ha fantasi för vad som KAN hända, kör med insidan.
 
Till syvende och sist blir det en bedömningsfråga, oavsett hur många paragrafer man slåss med.
Om den som ska svänga, i god tid (dvs långt innan han/hon börjar bromsa) sätter igång blinkersen, markerar sin avsikt genom att ge plats på höger sida (om nu vägen tillåter det) och sedan svänger så är det svårt att tycka att den som svänger har gjort fel.
Ska man köra om, speciellt med hoj, så bör man vara medveten om riskerna och som vanligt betrakta bilister som älgar.
När det gäller omkörningsolyckor i korsningar så kan man själv styra vilken risk man är villig att ta.

Vad som däremot är mer otrevligt är att MÖTA en bil som ska svänga vänster. Då är man helt beroende av den svängandes uppmärksamhet, man hinner sällan stanna om bilen korsar ens väghalva, det kan vara annan mötande trafik så man inte kan runda den som svänger, osv.
I detta fall är den svängande klockrent skyldig, iaf om inte den som kör in i bilen kommer i idiothög hastighet.
 
WestW skrev:
2112086 Kompisen svängde vänster med sin bil. Bakifrån kom en kärring i bil och körde på honom trots att han hade blinkers på. Han vart friad från alla anklagelser. Kärringen gjorde fel enligt lagen.

Men han försäkringsbolaget tyckte annat. Han blev 25% skyldig enligt dom. Några telefonsamtal krävdes för att förklara att han har en hel hög försäkringar i det bolaget och dom går att flytta väldigt lätt. Vips var snacket om 25%s skyldighet borta.
Blev han påkörd bakifrån så hade ingen korsat körfältet och då är den som kört på bakifrån skyldig, finns inte mycket till smidighet när det gäller juridik, men det kanske är meningen.
 
Det är lite intressant att det trots allt är ca 30% som tycker att det är bilistens fel, och som alltså glatt kör om i korsningar. Vi har alltså 30% av dom svarande i pollen som löper en avsevärt mycket högre risk att inte överleva sommaren...
 
Hoztic skrev:
2122066 Det är lite intressant att det trots allt är ca 30% som tycker att det är bilistens fel, och som alltså glatt kör om i korsningar. Vi har alltså 30% av dom svarande i pollen som löper en avsevärt mycket högre risk att inte överleva sommaren...
Jag anser att det helt klart är bilistens fel. Men jag försöker att inte köra om i korsningar eftersom vissa som inte borde ha någe körkort trots allt har ett. Har själv smällt in i en vänstersvängare (med bilen) så jag vet hur överraskad man kan bli. Men faktum kvarstår, den som svänger vänster har allt ansvar.
 
En kille på jobbet svängde vänster med en av våra mercedes sprinterbilar för ett par år sedan. En äldre tant brakade rakt in i röven på honom utan att bromsa i 60-70 blås. Våran chaufför blev vållande och ersättningsskyldig.

Han hade blinkat länge och även stått för vänstersväng en bra stund och väntat ut mötande trafik.

//jaG
 
>> FARTGALEN << skrev:
2122300 Jag anser att det helt klart är bilistens fel. Men jag försöker att inte köra om i korsningar eftersom vissa som inte borde ha någe körkort trots allt har ett. Har själv smällt in i en vänstersvängare (med bilen) så jag vet hur överraskad man kan bli. Men faktum kvarstår, den som svänger vänster har allt ansvar.
Som sagt, "jag hade iaf rätt" är en klen tröst när man ligger där i gipsvaggan å inte ens kan torska sig själv i röven. :rolleyes:
 
Warlock skrev:
2111773 Ursäkta en dum fråga men hur fick du in "lastbilschaufförer" ?

Yrkesskada :)

Skämt åsido så är faktiskt, tro det eller ej mc-körning och lastbilskörning
väldigt lika i tankesättet.
 
Hoztic skrev:
2122066 Det är lite intressant att det trots allt är ca 30% som tycker att det är bilistens fel, och som alltså glatt kör om i korsningar. Vi har alltså 30% av dom svarande i pollen som löper en avsevärt mycket högre risk att inte överleva sommaren...
Huvet på spiken.
Vissa hojåkare är ju mer olycksbenägna än andra, vilket man till stor del kan förklara med pollresultatet.

Visst, olyckor kan hända alla, men somliga utmanar ju verkligen ödet.
(Och verkar inte fatta att det är en själv som drabbas värst, oavsett vem som gjorde fel.)

Vissa måste ju bara lära sig den hårda vägen. :gnissla

cleaner skrev:
2122376 Yrkesskada :)

Skämt åsido så är faktiskt, tro det eller ej mc-körning och lastbilskörning
väldigt lika i tankesättet.
Helt rätt, stora likheten är en bättre planering av sin körning, samt att man måste tänka åt alla andra. :tummenupp

(Kör man dessutom chopper, så har man ungefär samma svängradie som en lastbil också. :hihi)
 
Last edited:
för kanske 12 år sen körde jag cross på en grusväg och låg och puttrade bakom en bil , när vi kommer fram till en fotbollsplats med parkeringar på båda sidor om vägen. På höger sida parkerar man i färdriktningen och på vänster sida parkerade man i sidled. Bilen svänger in till höger och stannar då tänker jag förståss att nu kör jag förbi, då får galningen för sig att han vill stå på andra sidan istället och utan att blinka kör över till vänstersidan, eftersom det är grusväg så biter inga bromsar särskilt bra så det blir till o väjja för kung och fosterland. Men det räcker tyvärr inte utan bränner rakt in i sidan på bilen och gör en snygg rullning över motorhuven och landar tack o lov helt oskadd på andra sidan (prisa crosskydden). Turligt för mig så var crossen försäkrad och det blev en försäkringssak av det hela. Crossen hade smällt in i framhjulet på bilen och krökt en massa saker så bilen blev obrukbar. Försäkringsbolaget gav mig rätt i fallet och ersatte alla skadorna på hojjen men jag var mest glad att jag kom undan oskadd :) (Vet att man inte för köra cross på vägen men det ger ingen rätt att köra på en för det :yoparty )
 
Under förutsättning att blinkers användes så tycker jag att det är lättare för den bakomvarande att uppmärksamma att den framförvarande tänker svänga än att den framförvarande skall kunna uppmärksamma att en bakomvarande tänker köra om.

Och detta sagt från en som kört MC in i en som svängt vänster med bil!
 
cleaner skrev:
2122376 Yrkesskada :)

Skämt åsido så är faktiskt, tro det eller ej mc-körning och lastbilskörning
väldigt lika i tankesättet.

OK Jag tror jag fattar, jag har själv kört LB i 13år o tror mej ha blivit räddad ett antal ggr pga att man kan läsa trafiken på ett helt annat sätt än "Svensson" :tummenupp
 
Zeb_Macahan skrev:
2122307 En kille på jobbet svängde vänster med en av våra mercedes sprinterbilar för ett par år sedan. En äldre tant brakade rakt in i röven på honom utan att bromsa i 60-70 blås. Våran chaufför blev vållande och ersättningsskyldig.
Han hade blinkat länge och även stått för vänstersväng en bra stund och väntat ut mötande trafik.
//jaG
Stod han stilla mitt ute på vägen och "väntade ut" mötande trafik????
Inte precis den metod som rekommenderas..

Förstår fullständigt "vållandet"

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Läs början på kap 2..
 
En vänstersvängande är alltid vållande. Sen är det väl ren självbevarelsedrift att ha koll på vad de korkade bilisterna försöker göra. Som sagt - det funkar inte att från respirarotn knöla fram "jag hade rätt".
 
Ok, man sätter sig ner och funderar på detta. Och i ena sekunden tänker man det är vänstersvängarens ansvar... men i nästa sekund tycker man att det är den omkörandes ansvar (om han/hon håller hög hastighet)... Sedan funderar man på om det kanske är bägges ansvar... Också funderar man på hur det har gått för de inblandade osv... Och då har man ju ändå haft några minuter på sig att fundera. När man väl är där i trafiken så sker allt på bråkdelen av en skund !

Nu har jag inte detaljfakta om just denna olycka, och vill därmed inte kommentera just detta specifika fall, men kan väl tycka såhär i allmänhet...

Om jag som bilist tänker svänga vänster så blinkar jag, kollar i spegeln och tittar över axeln. Om ingen fara är uppenbar så genomför jag min vänstersväng.

Man skall som vänstersvängare lämna företräda åt dom som kör om, ja, men om trafikanten som kommer bakifrån kör 150+ km/h så kanske han inte finns i mitt synfält varken om jag tittar bakåt, vrider på skallen eller tittar i spegeln.

Och jag som vänstersvängare skall knappast behöva sätta ut en snubbe med semafor för att behöva svänga vänster.

Faran, som kommer där i 150+ blås, fanns inte där när jag gjorde det jag skulle, alltså gjorde jag bedömningen att det för mig inte fanns något att lämna företräde åt.

Frågan är då... har jag som bilist varit oaktsam? Njae, kanske inte, men oavsett om det är mitt fel eller inte så kommer jag som gör vänstersvängen troligtvis att lida resten av mitt liv.

Och mest troligt kommer han/hon som kör om att lida ännu mer, och dess anhöriga.

Slutsats: Alla måste tänka ett steg extra i trafiken och inte anta att man syns.

Jag gnäller alltid på folk jag åker bil med när dom inte blinkar. Gör det ni också även om man inte blir speciellt poppis.

Vi måste hjälpa andra trafikanter att ta rätt beslut !
 
Last edited:
Med anledning av den senaste dödsolyckan, vem bär egentligen ansvaret när en hoj kör om en bil som svänger och krockar med bilen?
Jag är inte ute efter det juridiska ansvaret, utan vem ni tycker bär ansvaret:
Bilisten som svänger utan att kolla i backspegeln, fast det är ju inte alltid så lätt att se en sporthoj som kanske håller 200.
Eller hojen som kör om vid en korsning/avtagsväg, och litar blint på att bilen inte ska svänga eftersom den inte blinkar.
Eller är det ett delat ansvar?
Vem det gör ondast i vet vi ju redan...
Själv tycker jag att det hojförarens ansvar, eftersom dom flesta borde känna till riskerna med att köra om bilar som kan svänga.

Jag kände att tråden om själva dödsolyckan inte skulle drabbas av den här diskussionen, så jag skapade en ny tråd istället :)

Enligt lag så är det bilen som svänger vänster som byter körfält medans mc:n redan ligger i körfältet. Alltså bilens fel! Men mcföraren borde tänka innan han/hon handlar och inte köra om vid en korsning. Så ta det försiktigt och använd blinkers i god tid så kanske man slipper detta problem.
 
tycker bilföraren borde ha dåligt samvete som kunde undvikit en dödsolycka kanske genom att andvända blinkersen.... hur svårt är det att blinka?
 
alltså 30% av dom svarande i pollen som löper en avsevärt mycket högre risk att inte överleva sommaren...

Är de det som kallas självsanering?! Frågan är om dessa 30 % inte borde ställa hjälmen på hyllan.....
Hur man kan vara så jävla korkad att man kör om där en bil har möjligheten att svänga vänster? Ni lär torska, förr eller senare:huvet !

Man kör INTE om där, av ren självbevarelsedrift. Gör man det för man vara beredd på att betala priset med sin kropp.

Vem som har rätt eller fel är av akademisk betydelse för min del med tanke på att det är mcföraren som tar smällen. Håller med "War-psycho" i hela hans resonemang.....
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top