Vems fel #3 ?

Gör man en sån vänstersväng är man väl skyldig att lämna företräde.
Är man skydlig att lämna företräde är man väl det oavsett hur resten av trafikanterna kör?
Ungfär som att köra in i ändan på den framför, man är alltid vållande, och om man backar är man också alltid vållande, även om nån annan dundrar in i en?
Sen kan ju MCn om han körde för fort säkert få straff för vårslöshet i trafik.
 
Något som alla bör inse när det gäller hastighetsöverträdelse är att föraren av fordonet som medvetet bryter mot gällande högsta tillåtna hastighet i de flesta fall bär ansvaret vid en kollision, även om det juridiskt ej är så. Personen som medvetet bryter mot gällande hastighetsbestämmelse utgör en negativ inverkan hos andra trafikanters bedömning av en trafiksituation, vilket kan leda till en kollision alternativt en avåkning.

Det är väldigt lätt att skylla ifrån sig vid en olycka samt åberopa högerregeln, väjningsplikt eller vänstersväng som exempel. Visst, dessa kan juridiskt vara så, men vilken faktor var den bidragande som orsakade olyckan! Hastigheten eller vänstersvängen?

Samt, som så många gånger påpekats...Det är till största delen motorcykelföraren som får känna smärtan! :näsblod
 
Sen så kör ju vanen faktiskt över heldraget... o man ska vara petig, och det ska man väl=)

Kan bara hålla med. Den lagen gäller de flesta länder och du får INTE köra över en heldragen linje, sedan får ju MCn komma i överljudsfart om han vill, heldragen linje gäller.

Troligen så är det en heldragen linje där för att undvika exakt en sådan olycka

Ingen av oss vet hur fort han körde så allt det är bara spekulationer och ingenstans står det vad hastighetsgränsen är. Utifrån filmen (annan info har vi väl inte?) så är det 100% vanens fel.
 
Ja, van:en har skyldighet att släppa fram hojen oavsett vilken hastighet han kommer i, MEN det finns ju praktiska gränser också. Hur såg det ut framför van:en? Hade föraren någon verklig chans att upptäcka hojen innan han/hon började svänga? Det vet vi ju inte med bara videon som underlag, ja om nu inte någon på forumet har varit på just det vägavsnittet och kan berätta för oss.

Däremot tycker jag att situationen som uppstod inte hade behövt sluta med en avåkning. Klarar man inte att runda van:en så som den stod så ska man låta bli att köra så fort som hojföraren gjorde. Han var tydligt över sin gräns och då blir riskerna större.
 
Ja, van:en har skyldighet att släppa fram hojen oavsett vilken hastighet han kommer i, MEN det finns ju praktiska gränser också. Hur såg det ut framför van:en? Hade föraren någon verklig chans att upptäcka hojen innan han/hon började svänga? Det vet vi ju inte med bara videon som underlag, ja om nu inte någon på forumet har varit på just det vägavsnittet och kan berätta för oss.

Däremot tycker jag att situationen som uppstod inte hade behövt sluta med en avåkning. Klarar man inte att runda van:en så som den stod så ska man låta bli att köra så fort som hojföraren gjorde. Han var tydligt över sin gräns och då blir riskerna större.

Bra sammanfattning + att jag tycker att det vilar mer på hojföraren.
Kanske inte juridiskt, och det är ju här många puckon brister: Klamrar sig fast vid LAGEN som dårar.
Hellre rulstol och ha gjort "rätt" än att vika och överleva.
Personligen tycker jag att hojförare bör "tänka mer, och tänka ÅT andra" i trafiken.
Ser man en pickup som står stilla, ja vad är worst case scenario? Jo att den svänger över.
Och vad gör den i 9 fall av 10?
Jo svänger över.

Vi hojförare har så mycket mer att förlora på att hålla på principer.
Det är inte värt det, och därför tycker jag att denna mc-förare helt klart gjort en missbedömning som han oxå får sota för på ett helt onödigt sätt.
Man ser det varje dag: Folk som bånghåller på SIN rätt i trafiken.

Så det amerikanska uttrycket kommer åter till heders:

You may be right - But don't be dead right.
 
Bra sammanfattning + att jag tycker att det vilar mer på hojföraren.
Kanske inte juridiskt, och det är ju här många puckon brister: Klamrar sig fast vid LAGEN som dårar.
Hellre rulstol och ha gjort "rätt" än att vika och överleva.
Personligen tycker jag att hojförare bör "tänka mer, och tänka ÅT andra" i trafiken.
Ser man en pickup som står stilla, ja vad är worst case scenario? Jo att den svänger över.
Och vad gör den i 9 fall av 10?
Jo svänger över.

Vi hojförare har så mycket mer att förlora på att hålla på principer.
Det är inte värt det, och därför tycker jag att denna mc-förare helt klart gjort en missbedömning som han oxå får sota för på ett helt onödigt sätt.
Man ser det varje dag: Folk som bånghåller på SIN rätt i trafiken.

Så det amerikanska uttrycket kommer åter till heders:

You may be right - But don't be dead right.

präkrigt men rätt svar enligt min mening, håller med :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top