Vem var du? BMW vs. ninja STHLM

Jag slogs också av hur frenetiskt många hojåkare i tråden försöker förklara för killen att hans bil minsann inte har en chans mot en riktigt hoj. Killen vill ju bara tacka för ett bra race och få reda på vad det var för hoj han körde mot. Han har ju aldrig försökt påstå att han ska piska alla hojar som finns i hela världen i acceleration i alla hastigheter som finns.

Själv blev jag ifrånkörd av en Impreza förra helgen och tycker bara det är roligt med bilar som går FORT! Så gott som alla sporthojar går ju fort så det blir desto roligare när det är en bil som faktiskt går lika snabbt/snabbare än en hoj.

DR-Zätare skrev:
2394945 Jag slogs också av hur frenetiskt många hojåkare i tråden försöker förklara för killen att hans bil minsann inte har en chans mot en riktigt hoj.......

:klappar en som vågar vara ärlig iaf

sgtpepper skrev:
2394941 Det vet du väl att för folk utanför sporthojsvärlden så heter alla sporthojar "Ninja".

Ja det är ett sjukt komiskt fenomen...

Verkar som att även de som har nyare sportkawwor gärna kallar sina hojar för "ninja"... he he

/Fredde

Själv så körde jag ifrån en porsche på bakhjulet i lördags, inte mitt fel att han ville raca :arsele . Visst det är kul med bilar med mycket puler som har 500hk+ synd att de har en tendens att gå sönder oftast. Visst köra ifrån en 600cc med en bil 500hk+ det kan jag tro på ivarjefall om han inte växlade ner 3-4 växlar om ni låg i 120km/h

:tummenupp Till de bilar som vill raca lite där det inte är allt för mycket trafik. Blir jag ifrån körd av en bil så blir det en Turbo hoj :pannkyss

Avarage skrev:
2394909 Vridmomentet är väl mer avgörande, i och försig, än max effekt! Att bli ifrånåkt (acc) av en trimmad standardbil är ingen omöjlighet. Vad orsaken är kan naturligtvis säkert variera från fall till fall. Men någon orimlighet är det enl. min erfarenhet ej.

Kanske har du annan erfarenhet!?

Mvh!
// Niklas

Omständigheterna är förstås skillnaden. Jag menade absolut inte att bilen inte var potent och att den inte har potential att dra en båge - för det har den ju onekligen. Vad jag menade var att om det nu var en Ninja med seatpipes så finns det inte så många att välja på och då tror jag inte hojen drog fullt.

Själv har jag blivit frånåkt på småvägar när jag inte svänger lika fort som bilen och det inte finns tillräckligt långa rakor för mig att ta in på. Inget konstigt men åk ner på strippen en dag så ska du se att det krävs mer för att dra en båge. (Standard GSXR 1000 kör 201 m på strax under 7 sekunder. Senast jag var i Malmö var det en BMW 320 med turbo, fyrhjulsdrift och nitrometan som körde på precis över 8 s.)

sgtpepper skrev:
2394941 Det vet du väl att för folk utanför sporthojsvärlden så heter alla sporthojar "Ninja".

jo det förstås...

Men ZX10r -06 har ju seatpipes också men det var ju knappast en sån.. Annars kanske det var en cbr600rr?

-dB skrev:
2394066 den enda ninjan som har sådant avgassystem är zx6r, alltså ingen 9a eller 10a. 600or är ju kända för att inte vara jättekompetenta över 200.

"Besserwisser mode on"

Öh...nya "10:an" har upplagda rör.:fakta och finns som svart.

"Besserwisser mode off"

Edit; Kid Nasty hann före...

Bifogat

• zx-10r_2006_green_lhr_700p.jpg
    zx-10r_2006_green_lhr_700p.jpg
    57.4 KB · Visningar: 45
  • 2006_ZX10R_2_bg.jpg
    2006_ZX10R_2_bg.jpg
    75.1 KB · Visningar: 52
Last edited:
DR-Zätare skrev:
2394945 Jag slogs också av hur frenetiskt många hojåkare i tråden försöker förklara för killen att hans bil minsann inte har en chans mot en riktigt hoj.
Äsh ingen större skillnad här än på andra motorforum där det alltid utövas ett visst mått av fanatism.
Minns vilket rabalder det blev då en videosnutt dök upp där en påställd Volvo S60R körde ifrån en BMW M3 (ni vet, guds gåva till föraren...), genast inställde sig alla BMW-förespråkare unisont till wm i bortförklaringar, M3'an mådde inte bra (inget kan spöa en M3 ju), föraren var kass, vissa ville tom påskina att filmen var fake.
Bevisbördan var dock övermäktig eftersom man på filmen kunde se ett antal sekvenser, alla med samma utfall.
Då kantrade diskutionen i vanlig ordning till att gälla något helt annat än filmen som ursprungligen var topic, nämligen det att volvon ju ändå skulle få spö på en bana, dessutom skulle den aldrig hålla då det ju, gud förbjude, var en trimmad standardbil medan BMW'n ju var en produkt framställd av de tyska halvgudarna i bayern.
Efter ett tag ansåg de flesta bmw-förespråkarna M3'ans heder vara återupprättad (antar jag) och diskutionen ebbade ut.

Eller för att sammanfatta, alla äro saliga i sin tro :)

Jag unnar alla som inte upplevt accelerationen i en 500+ hk modern turbobil en resa i densamma, det är något helt sjukt -på samma sätt som en modern literhoj är en helt sjuk upplevelse.
Röv-o-metern ger helt klart fullt utslag på båda fordonen :pannkyss

Håller med om att det är lite lustigt med mångas försvarattityd här.

Jag har själv en Camaro 72 med 425 hk+ i. Den har jag åkte 12,75 sek på Tullinge med, slutfart 175 km. Den bilen är en hyfsat snabb gatbil men jag har trots min manliga V8 inte en suck mot många turbobilar som åker låga 11:or på kvartsmilen vilket absolut BMW:n kan göra.

Samtidigt så ser man många hojar köra på Tullinge som åker 10:or, många utrustade just för att åka på strippen. Men många hojar åker också 11:or.

Självklart så är det fullt möjligt att BMW:n i detta exempel kan ha kört ifrån hojen, allt annat är bara självförnekelse med stora skygglappar på.

Tyvärr så har jag inte fått tillfälle att testa min ganska nyköpta gammel-gixxer på Tullinge ännu, bör gå att köra låga 11:or med och kanske kanske höga 10:or när jag lärt mig hantera den fullt ut men i nuläget så kan absolut BMW:n båda hänga på och köra om mig.

Carcass skrev:
2395072 Äsh ingen större skillnad här än på andra motorforum där det alltid utövas ett visst mått av fanatism.

Du har helt rätt i det du säger men jag tycker ändå det blir lite tradigt med försvarsställningarna så fort något sådant här dyker upp.

DR-Zätare skrev:
2395099 Du har helt rätt i det du säger men jag tycker ändå det blir lite tradigt med försvarsställningarna så fort något sådant här dyker upp.
Word!

Bifogat

• word.jpg
    word.jpg
    31.5 KB · Visningar: 58
Vad är problemet för flera av er? Bland annat skulle nån påpeka hur kul det är och köra bana? Det har jag gjort många gånger, men tycker motorvägsrejs kan vara roligare! Alla kanske inte tycker som ni?
En 500häst 325.a piskar många hojar, och förmodligen en tex CBR929 över 180.
Varför ska alla relatera till att det finns värre hojar? Finns nog bra mycket värre bilar än denna 325.a med!
Killen kommer in med en trevlig attityd och ni sågar honom och hans bil han förmodligen lagt ner mycket tid på.

Det finns verkligen folk som tror att hojar är nån form av super-fordon som absolut aldrig i hela helvetet kan bli stekt av en bil. Lägg av jävla fjantar!

Såna hör trådar dyker upp med jämna mellanrum och de är allltid lika meningslösa...
Det är ju som att jämföra äpplen med apelsiner.

Vilken sporthojåkare som helst kan köra snabbt med en bil - till och med min morsa kan köra så skräcken slår klorna i mig!

Men att köra hoj, så det går undan, kräver skicklighet och erfarenhet.
Motor är inte alls lika viktigt utan det är tekniken.

Jag råkar ofta ut för bilar som ska rejsa mot min XJ900F 1987års modell och hittils har ingen kört i från den upp till hastighetsgränsen.
På motorväg brukar jag sällan köra över120-140 pga riskerna med grejjer på vägen (tex har jag hittat köksstolar, högtalare, gipsskivor och grävlingar på motorvägen. Jag räknar inte dubbelsängen då ägaren stod och försökte bärga den...)

En bil med 500hkr?? Var är hojen då? det här är ett sporthojforum och jag fattar inte varför billisten inte blir kickad och tråden borttagen...

Vad sägs om att vi alla reggar oss på zatzy och skapar en tråd för varje bil vi hänger av oss :rolleyes:

Jag skulle då verkligen byta min hoj mot en bil med 1.4 TDI just nu kan jag säga. SHITE! Fel dag att köra hoj till jobbet...

UltraMarine skrev:
2395146 det här är ett sporthojforum och jag fattar inte varför billisten inte blir kickad och tråden borttagen...
Killen hälsar och tackar för ett rejs, banna den jäveln... :rolleyes:

Carcass skrev:
2395173 Killen hälsar och tackar för ett rejs, banna den jäveln... :rolleyes:

Jag tror att den korrekta formuleringen du letar efter är: den jäveln påstår att han körde ifrån en hoj med en bil vilket som alla vet är en omöjlighet enligt gällande naturlagar och därför ljuger han. Banna honom! Banna honom! Banna honom!

Edit: vid närmare eftertanke yrkar jag nog på korsfästning utanför McDonalds vid Sveavägen så att alla riktiga knuttar kan spotta på honom! :D

Last edited:
-PLM- skrev:
2395126 Vad är problemet för flera av er? Bland annat skulle nån påpeka hur kul det är och köra bana? Det har jag gjort många gånger, men tycker motorvägsrejs kan vara roligare! Alla kanske inte tycker som ni?
En 500häst 325.a piskar många hojar, och förmodligen en tex CBR929 över 180.
Varför ska alla relatera till att det finns värre hojar? Finns nog bra mycket värre bilar än denna 325.a med!
Killen kommer in med en trevlig attityd och ni sågar honom och hans bil han förmodligen lagt ner mycket tid på.

Ingen sågning från min sida. Mitt bilintresse är likvärdigt med mitt mc intresse. Det är sannerligen inte lätt att trimma en bil hårt och få den att gå bra med allt vad det innebär. Speciellt inte FI-trimmning. Svårt och satans dyrt brukar det va. Så BMW 325 med turbo och +500 hk = :yoparty !
Däremot så ÄR det (i min mening) osannolikt att en 500-hästars 325:a med 3 personer i enkelt kör ifrån en sporthoj som drar för fullt i rätt växel och det är väl snarare det som diskussionen går ut på. Eller?

hmm, som sagt. Det är inte konstigt att det är äckligt dyrt att försäkra snabba bilar och motorcyklar när många håller på och leker race på vanliga väger, men men...

Det är alltid samma sak. Det kommer en person och säger att han har hängt av en mc med sin grymma bil, då blir det ramaskri från alla som kör hoj och dom säger att det inte är möjligt. Alla näst intill dumförklarar honom...
Är det jobbigt att det finns bilar som piskar sporthojjar??

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti