Vem var det? Islandstorget runt 20:40

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Hade precis varit och tankat bilen i Vällingby då jag ska passera Islandstorget och ser till min stora förtjusning att det står ett gäng hojåkare på preem-sidan och väntar på grönt ljus.
Funderar lite över vart de kan tänkas var på väg när jag upptäcker dem en bra bit bakom i backspegeln. Går därefter snabbt tillbaks in i högerfilen då jag ser dem närma sig, dumt att agera bromskloss tänker jag. När de första två hojarna passerat ser jag att nästkommande cykel ligger en bra bit ut till höger, så jag försöker flytta mig längre in mot kanten i högerkörfältet ifall de kör i bredd. Men det gör de bevisligen inte när han brakar om, dryga halvmetern ifrån min bildörr. Då ställde jag mig frågan, varför i hela helvete gör man så? Ville han knacka på och komma in på en fika eller?
Hade det varit så att jag legat i bredd med en annan bil hade jag förstått agerandet, men nu var det tomt på trafik så när på mig och dom.
Vad hade hänt om det nu vore agda 76 i bilen som inte sett dig komma, det var förvisso inga 200 du brakade om i, men ändå. Tror många kan skita ner sig och börja dra i ratten rent reflexmässigt, och då ligger man som hojförare inte speciellt bra till. Tyckte det kändes som en helt onödig grej och blev lätt irriterade, så om du som körde läser det här kan du väl förklara varför? Börjar förstå varför bilister ser en del av oss som idioter :3freak

Skall förtydliga mig, sitter inte och fiskar efter någon ursäkt utan skulle enbart vilja ha en förklaring av vederbörande.

Last edited:
Borde säga vad du körde för bil också, underlättar säkert för vederbörande att känna igen just dig. Kanske blåst förbi många bilar så under kvällen :näsblod

Nu var det ju inte jag i just det här fallet, men det skulle ha kunnat vara. En dryg halvmeter upplever jag nog som gott om plats. Shit, ni skulle se mig kryssa på Essingeleden!

Mattias skrev:
En dryg halvmeter upplever jag nog som gott om plats. Shit, ni skulle se mig kryssa på Essingeleden!
Det har jag gjort. Och det var ingen vacker syn precis :mad:

Mattias skrev:
2312759 Nu var det ju inte jag i just det här fallet, men det skulle ha kunnat vara. En dryg halvmeter upplever jag nog som gott om plats. Shit, ni skulle se mig kryssa på Essingeleden!
Men att kryssa på essingeleden som du kallar det är ju en helt annan sak i mina ögon. Nu var vi själva på vägen, jag var den enda bilen inom synhåll. Omkörningen skedde mellan Ängbyplan och åkeshovsrondellen.Körde en svart Saab 9000.

Aja, antar att det var dumt av mig att tro det här skulle leda någon vart. Nu hände det ju inget allvarligt. Blev dock så djälva förvånad och besviken på den här föraren att jag inte kunde hålla mig från att posta. Eller, besviken kanske inte direkt är korrekt ordval, men något åt det hållet.

Eas skrev:
2312810 Du såg ju honom! Han kanske såg att du kika i spegeln, vad spelar det för roll att han körde om med en meter emellan??
Att jag kunde skrotat min bil.
Vad tror du själv? :3freak

Last edited:
Du skulle ha tryckt gasen genom rosten och tagit han på insidan med fullt mos på väg in i Åkeshovs"rondellen".

Då hade du fått veta vem det var när han skrev en tråd här och undra vem dåren var :)

Spiken skrev:
2312385
Skall förtydliga mig, sitter inte och fiskar efter någon ursäkt utan skulle enbart vilja ha en förklaring av vederbörande.

Förstår precis vad du menar, jag hade reagerat precis likadant.

Känns lite onödigt att göra (köra) så..

Eas skrev:
2312967 ...så du har själv aldrig gjort en sådan omkörning?? :rolleyes:
Aldrig utan anledning, nej.
(Med anledning menat att t.ex. 2 bilar ligger bredvid varandra i exakt samma hastighet en längre sträcka osv.)
Men det här kom ju, sett från min synvinkel, helt oprovocerat. Men vad vet jag, killen kanske inte gillade mina pilotglajer och kände att han behövde sätta mig på plats genom att köra så nära att jag snudd på kunde daska honom i arslet :va

Caffe skrev:
2312985 Du skulle ha tryckt gasen genom rosten och tagit han på insidan med fullt mos på väg in i Åkeshovs"rondellen".

Då hade du fått veta vem det var när han skrev en tråd här och undra vem dåren var :)

Haha, jasså, var det så man skulle ha gjort :hihi

invisible skrev:
2313021 Förstår precis vad du menar, jag hade reagerat precis likadant.

Känns lite onödigt att göra (köra) så..
Tack, känns bra att veta att jag trots allt inte är alldeles ensam därute med hur jag reagerade :)

Last edited:
Spiken skrev:
2313032 Aldrig utan anledning, nej.
(Med anledning menat att t.ex. 2 bilar ligger bredvid varandra i exakt samma hastighet en längre sträcka osv.)
Men det här kom ju, sett från min synvinkel, helt oprovocerat. Men vad vet jag, killen kanske inte gillade mina pilotglajer och kände att han behövde sätta mig på plats genom att köra så nära att jag snudd på kunde daska honom i arslet :va
Okej!
Vet ju själv när det är lite trafik och då leker man lite och så kommer man ikapp en bil och "slänger man sig om". Inte alltid det blir med så stort avstånd till bilen! Jäkligt omoget jag vet!

Har du pilotglajer så trodde han garanterat att du var kinky och ville smiskas!! :tungan ...eller inte! :hihi

Förklaringen som du är ute efter heter förstås uppmärksamhet. Sådär gör ju vi sporthojsåkare och det är därför alla bilister hatar oss men det gör ju inget tycker vi för vi får vad vi vill, dvs uppmärksamhet. Vill man se saken positivt så ville killen egentligen bara säga hej.

I Sverige tillåter vi omogna grupptryckssvaga personer (han hade inte gjort sådär om han varit ensam) ta hojkort och då får vi ta konsekvenserna. Såntdär beteende (inkl vansinneskörningar på landsväg) kommer antagligen inte försvinna förrän en majoritet av Svenssons har tröttnat och kräver ändring i lagen.

Eller så tar vi ansvar nu.

va väl inte så "farligt" men förstår din reaktion. Har själv många gånger gjort omkörningar på ett hjul förbi långtradare och smekt skinnstället i dörren på tradarn det är kärlek, vill ju bara väcka dom stackars chaffisarna måste va långtråkigt att sitta längre sträckor :pannkyss

Måste bara säga att själv håller jag mig så långt ifrån bilister som möjligt. Litar inte på någon och ser alla förare som idioter.

Det kanske låter elakt men jag överraskas hellre av att folk kör bra och använder blinkers osv. än att dom kastar sig ut i min fil och prejar mig av vägen.

Spiken skrev:
2312385 Hade precis varit och tankat bilen i Vällingby då jag ska passera Islandstorget och ser till min stora förtjusning att det står ett gäng hojåkare på preem-sidan och väntar på grönt ljus.
Funderar lite över vart de kan tänkas var på väg när jag upptäcker dem en bra bit bakom i backspegeln. Går därefter snabbt tillbaks in i högerfilen då jag ser dem närma sig, dumt att agera bromskloss tänker jag. När de första två hojarna passerat ser jag att nästkommande cykel ligger en bra bit ut till höger, så jag försöker flytta mig längre in mot kanten i högerkörfältet ifall de kör i bredd. Men det gör de bevisligen inte när han brakar om, dryga halvmetern ifrån min bildörr. Då ställde jag mig frågan, varför i hela helvete gör man så? Ville han knacka på och komma in på en fika eller?
Hade det varit så att jag legat i bredd med en annan bil hade jag förstått agerandet, men nu var det tomt på trafik så när på mig och dom.
Vad hade hänt om det nu vore agda 76 i bilen som inte sett dig komma, det var förvisso inga 200 du brakade om i, men ändå. Tror många kan skita ner sig och börja dra i ratten rent reflexmässigt, och då ligger man som hojförare inte speciellt bra till. Tyckte det kändes som en helt onödig grej och blev lätt irriterade, så om du som körde läser det här kan du väl förklara varför? Börjar förstå varför bilister ser en del av oss som idioter :3freak

Halv meter är gott om plats..det räcker

Back