Vem vann på DB tombolan i helgen?

• Thread starter Thread starter BC
  • Start date Start date
Vad är det du vill ha sagt? :va

On a side note så hade jag 90 dB - gasar väl för dåligt.

8 st klarar gränsen, men ingen blev diskad? Varför då?:confused:

Mycket kanske för kritiken i Falken...men det spekulationer.
Ngt som var en gåta i helgen var..Varför var det ingen 2-taktare som var över 95DB.....annars är dom lätt över 100DB

Och till Gustav....Det ger resultat att få igång en diskussion . Ni 2-taktare ska väl vara glada att tavlan fanns till.
Det var första gången jag har sett så låga DB på en bana som 2-t har varit..

Jag tycker att LMS var tillmötesgånde i helgen.
Dom tog en diskussion och en förklaring som många av förarna kan leva med.:tummenupp

Kan det bero på att det var på fredagsträningen skylten kom upp? (frågetecknet betyder att det är en fråga och inte ett påstående)

Brukar förare bli diskade från en träning?

Det här är efter 2:a tidskvalet på Sön

Last edited:
Och till Gustav....Det ger resultat att få igång en diskussion . Ni 2-taktare ska väl vara glada att tavlan fanns till.
Det var första gången jag har sett så låga DB på en bana som 2-t har varit..

Jag tycker att LMS var tillmötesgånde i helgen.
Dom tog en diskussion och en förklaring som många av förarna kan leva med.:tummenupp
Jag frågade eftersom ditt första inlägg är väldigt kryptiskt och inte direkt inbjuder till den debatt du söker. Men det är ju hur jag resonerar.
Det var väl jättebra för alla klasser och förare att tavlan fanns? Varför polemisera något som gäller alla?

Vi hade 99 och 100 på Björn och Joakim. Fick byta till nya längre dämpare som riktades innåt mot däcket. Sen klarade dom ljudet bättre efter det. Robin låg också på 100 nått av dom första passen. Annars låg nog alla andra innom gränsen i 250GP. Många har nog packat om eller bytt ljuddämpare nu och sen var vädret mera gynsamt för mätningar.

Deras placering av mätningen var iaf ett ställe som alla oavsett klass måste hålla fullt på. Så hyffsat rättvist ställe att jämföra mot.

Hur kan du se det? Om dom avrundat sina siffror så kan alla med 96db ha legat under 95,9. Var i reglerna står det att man ska bli diskad för detta?

Last edited:
Skulle vara intressant att veta hur de olika förarna har lyckats.

Watz har 94 db på en r6 med effektsystem det är respekt.! :tummenupp

Vi hade 99 och 100 på Björn och Joakim. Fick byta till nya längre dämpare som riktades innåt mot däcket. Sen klarade dom ljudet bättre efter det. Robin låg också på 100 nått av dom första passen. Annars låg nog alla andra innom gränsen i 250GP. Många har nog packat om eller bytt ljuddämpare nu och sen var vädret mera gynsamt för mätningar.

Deras placering av mätningen var iaf ett ställe som alla oavsett klass måste hålla fullt på. Så hyffsat rättvist ställe att jämföra mot.

Hur kan du se det? Om dom avrundat sina siffror så kan alla med 96db ha legat under 95,9. Var i reglerna står det att man ska bli diskad för detta?

Må så vara med mätutrustningens placering o.dyl:
En 2-t:are är mycke känsligare för temp. och luftfuktighet än vad en 4-t.are är. Det märks tydligare på en 2-t när den går fett, den har svårt att ta sej ur svängarna å tyx bara bröla:confused: och därmed högre dB:gnisslade Å när den går för snålt tycker man att den är fullkommligt ljudlös
Det där att jämnföra 4t & 2t går i realiteten inte riktigt. Det Måste finnas hänsynstagande och påverkande faktorer som måste tas med för en relevant jämnförelse

Kunkel

Coolt! Vill se!!! För oss som kör med en soptunna hängande därbak låter detta mycket intressant!!!

Snacka med Fredde, jag kan inte detaljerna. men du får nog slå honom en signal, tror int han hänger så mycket på SH. Men det funkade som sagt, det var nog en av de tystaste i sst 600 racen i helgen

Mina jollymotodämpare som lät 107 db på Anderstorp, lät 92 db på Sviesta.

Lotto var ordet.

Lotto var ordet.

Pluggade du igen dom mä' potatis??:confused:? Näeh väder och utrustningens placering, kan Dt påverkat Lr????
Var det nån skillnad mellan lördag och söndan, och hur var vädret på lördag resp.söndag?

Last edited:

Jag kan se det i resultatlistan. Det var en hel hög på fotot ovan som hade över 95, men ingen diskades enligt resultatlistan, enkel logik.

Jag kan se det i resultatlistan. Det var en hel hög på fotot ovan som hade över 95, men ingen diskades enligt resultatlistan, enkel logik.
Fast detta var ju från sista söndagskvalet enligt uppgift. Inte diskas man i resultatlistan pga ett kval?

Dessutom användes väl den 5 dB rabatt som har varit legio vid de andra tävlingarna också eller är den uppgiften inte korrekt?

Uttrag från PM innan tävlingen:

3. Ljudmätning
Ljudmätning kommer ske enligt Svemo SR 3.1.2 (förbifartsmätning)
med max ljudvolym 95 dB(A), +0.9 dB(A) för mätfel. Samt enligt
faktadomarens beslut +0-2 dB(A) för yttre faktorer så som
luftfuktighet, vind, bakgrundsbuller m.m. Aktuellt tillägg meddelas av
faktadomare. Efter varje heat publiceras startnummer och ljudnivå, de
vi har fått mätningar på, vid tidtagningstornet. Beslut om åtgärder och
konsekvenser enligt Svemo SR-RR.
Vänligen kontrollera din ljudnivå innan tävlingen för att undvika ev.
ombesiktning. En av Svemo utsedd faktadomare för ljud kommer
närvara vid tävlingen

Alltså gällde 95db (+ 0,9db) (+0-2db beroende på vad domaren beslutar) som jag förstår det enligt PM'et.

Så rent teoretiskt kan man alltså klara sig på 97,9db....

Måste bara än en gång berömma LMS för arbetet med bullret denna helg! :tummenupp
Man var villig att ta upp det till diskussion på förarmötet, man tog åt sig av förarnas kritik och förslag, och man var villig att ta en dialog.
Att dessutom mäta hela helgen (även fredagsträningen) och publicera alla resultat på tavlan gjorde att man som förare direkt kunde se hur man låg till, och känna sig trygg med att man skulle klara ljudmätningarna på racet om man låg på en bra nivå redan på fredagen.

Bra också att man mätte på samma ställe hela helgen, och inte flyttade runt. På det sättet så får man bort lite av variationen i mätresultaten.

Jag körde med mitt Remus helsystem, och db-killer och hade följande resultat på alla pass. 91, 92, 91, 91, 89, 90, 91, 90, 90. Alltså skapligt jämna resultat... .

Ska bara bli intressant att se vart man hamnar på nästa bana, och nästa tävling....

Lotto var ordet.

HA HA HA!!!! Ja, det belyser ju problemet med förbipasserande mätning rätt så bra....

Fast detta var ju från sista söndagskvalet enligt uppgift. Inte diskas man i resultatlistan pga ett kval?

Dessutom användes väl den 5 dB rabatt som har varit legio vid de andra tävlingarna också eller är den uppgiften inte korrekt?

2db är "rabatten" på.... Om arrangören tycker att det är lämpligt... :)

Last edited:

Såhär var det.

Tavlan användes på fredagen och kvalen under helgen EJ under race. Jag satt ute och mätte under fredagen och avrundade 95,5 till 96 osv. Under helgen sen så mätte SVEMO ljudet.
I enlighet med PM användes 95+0,9 och upp till 2dB över detta. Detta då vi fick tydligt besked om att det var 95+0,9dB som gällde dock skulle det finnas ett PM som säger att ljuddomaren kan ge upp till 2dB tolerans till om väderförhållanden påverkar mätningarna. Detta är alltså SVEMO som meddelat detta till oss och ljuddomaren, under racen fick vi bara reda på om någon blev diskad eller ej. INTE dB värde då det är just ljuddomaren som beslutar hur det ska vara.

Det ovan nämnda PM:et letade vi efter utan resultat under söndagen men det var inget problem då alla klarade ljudkravet utan dessa "extra" dB toleranser.

Såhär var det.

Tavlan användes på fredagen och kvalen under helgen EJ under race. Jag satt ute och mätte under fredagen och avrundade 95,5 till 96 osv. Under helgen sen så mätte SVEMO ljudet.
I enlighet med PM användes 95+0,9 och upp till 2dB över detta. Detta då vi fick tydligt besked om att det var 95+0,9dB som gällde dock skulle det finnas ett PM som säger att ljuddomaren kan ge upp till 2dB tolerans till om väderförhållanden påverkar mätningarna. Detta är alltså SVEMO som meddelat detta till oss och ljuddomaren, under racen fick vi bara reda på om någon blev diskad eller ej. INTE dB värde då det är just ljuddomaren som beslutar hur det ska vara.

Det ovan nämnda PM:et letade vi efter utan resultat under söndagen men det var inget problem då alla klarade ljudkravet utan dessa "extra" dB toleranser.
Tack för info. :tummenupp

Håller med Macke om att det sköttes mycket bra under helgen och jag tycker att man som besökare i depån klart och tydligt hör att det är lägre ljudnivåer i år i alla klasser.

Tack för info. :tummenupp

Håller med Macke om att det sköttes mycket bra under helgen och jag tycker att man som besökare i depån klart och tydligt hör att det är lägre ljudnivåer i år i alla klasser.
Utom i 125 jr där det numera bullrar som värsta BOTT-rejset!

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien