Vem snackar i nattmössan? Polisen eller VV?

Svar till tjet som vill åka tung mc

Dem tenderar ändra alla dessa lagar lite då och då. för ofta om du frågar mig.

Men så här är det som jag har förstått det. Vilket skulle förklara saken.

Om du övningskör med trafikskolan och du vill köra tung motorcykel. Då måste du vara 17 år och 6 månader samt ha din körskole lärare sittandes direkt bakom dig.

Önskar du övningsköra privat under samma förhållanden så måste för det första din handledare ha tagit körskole lektioner tillsammans med dig för att vara godkänd som handledare om du skaffar tillståndet för övningskörning nu efter nyåret 05/06. (3 stycken)

Men anta att du har övningskörningstillstånd och vill åka tung mc privat, då måste du vara 18 år och din handledare måste sitta bakpå.

Vill du övningsköra privat, tung mc, sitta på cykeln själv. Då är kriterierna som följer:

Godkänd handledare på egen tung mc, alt. motsvarande i styrka.
Dessutom skall du ha fyllt 20år.

-----
Rätta mig gärna om jag har fel, men så här är det såvida jag inte missuppfattat allt.

Mvh
FZ6

Last edited:
Den förklaringen jag fick av trafikskolan var att om man kör med trafikskolan så kan man köra obegränsat vid 18 år men privat vid 20.

Tjet skrev:
2121517 Ponera att man vill ha reda på när man får övningsköra med tung motorcykel, obegränsad effekt. Vilken ska man då lita på?

http://www.vv.se/templates/page3____230.aspx

eller

http://www.polisen.se/inter/nodeid=20492&pageversion=1.html

Jag tror på Vägverket, vad tror ni på?
Det är ganska sjuka regler det där.
När jag skulle ta mellanklass fick jag övningsköra på körskolan med en tung mc.
Men jag var tvungen att låna en 500 av en kompis för att få köra upp.
Skumt.

YamahaFZ6-N2004 skrev:
2121560 Dem tenderar ändra alla dessa lagar lite då och då. för ofta om du frågar mig.

Men så här är det som jag har förstått det. Vilket skulle förklara saken.

Om du övningskör med trafikskolan och du vill köra tung motorcykel. Då måste du vara 17 år och 6 månader samt ha din körskole lärare sittandes direkt bakom dig.

Önskar du övningsköra privat under samma förhållanden så måste för det första din handledare ha tagit körskole lektioner tillsammans med dig för att vara godkänd som handledare om du skaffar tillståndet för övningskörning nu efter nyåret 05/06. (3 stycken)

Men anta att du har övningskörningstillstånd och vill åka tung mc privat, då måste du vara 18 år och din handledare måste sitta bakpå.

Vill du övningsköra privat, tung mc, sitta på cykeln själv. Då är kriterierna som följer:

Godkänd handledare på egen tung mc, alt. motsvarande i styrka.
Dessutom skall du ha fyllt 20år.

-----
Rätta mig gärna om jag har fel, men så här är det såvida jag inte missuppfattat allt.

Mvh
FZ6

Något jag är säker på är att man inte behöver gå en kurs tillsammans med sin handledare då detta bara gäller B, inte A.

Här fanns visst körkortslagen i sin helhet: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.HTM
Om jag förstår det rätt så är det 20 år som gäller för övningskörning med tung motorcykel, obegränsad effekt. Då är det Polisen som inte har alla plockepinnpinnar i plockepinnlådan.
Fast när farsan ringde till VV nyss och frågade så sa de 18 år för tung övningskörning.... Jagsägerdådet. :3freak

spectre skrev:
2121644 Det stämmer faktiskt inte. Min pappa ska gå en kurs för att få vara handledare åt min kusin som är 16 ( A1 ).

Inte för att man blint kan lita på VV men den här sidan känns trovärdig: http://www.vv.se/templates/page3____14727.aspx
Har inte hittat någon liknande sida som behandlar samma ämne fast behörighet A1/A*/A.

Det är inte så att han gått till en körskola och frågat och då fått till svar att han måste gå en utbildning hos dem?

edit: Fast det klart, inget hindrar väl honom från att gå en introduktionsutbildning. Är säkert lika vettigt för motorcykel som för bil.

Tjet skrev:
2121672 Inte för att man blint kan lita på VV men den här sidan känns trovärdig: http://www.vv.se/templates/page3____14727.aspx
Har inte hittat någon liknande sida som behandlar samma ämne fast behörighet A1/A*/A.

Det är inte så att han gått till en körskola och frågat och då fått till svar att han måste gå en utbildning hos dem?
'

Nej han har ansökt om att få övniningsköra a1 med min farsa och dom har enbart skickat in på A1. Han har fått papper från vägverket hemskickat om att han ska på kurs.

spectre skrev:
2121680 '

Nej han har ansökt om att få övniningsköra a1 med min farsa och dom har enbart skickat in på A1. Han har fått papper från vägverket hemskickat om att han ska på kurs.

Bra att de inte talar i tungor, de där Vägverks-spelevinkarna! :tummenupp

spectre skrev:
2121644 Det stämmer faktiskt inte. Min pappa ska gå en kurs för att få vara handledare åt min kusin som är 16 ( A1 ).

Gäller det speciellt för A1?
Jag har iaf fått ut ett handledarintyg utan att gått någon kurs?

<Nya regler från årskiftet
Obligatorisk introduktionsutbildning för handledare och elev vid privat övningskörning, behörighet B

Från och med den 1 januari 2006 får beslut om godkännande som handledare för privat övningskörning med personbil endast meddelas den som har genomgått introduktionsutbildning tillsammans med sin eller sina blivande elever.
Läs om övriga regler för privat övningskörning i Vägverkets föreskrift
(VVFS 2005:76) du hittar den i informationsrutan "Nya regler från årsskiftet" uppe till höger på denna sida.>

spectre skrev:
2121680 Nej han har ansökt om att få övniningsköra a1 med min farsa och dom har enbart skickat in på A1. Han har fått papper från vägverket hemskickat om att han ska på kurs.
Va??? Säker på att han inte sökte på både A1 och B?

Ozzian skrev:
2121685 Gäller det speciellt för A1?
Jag har iaf fått ut ett handledarintyg utan att gått någon kurs?

Jag vet inte, men farsan ska iallafall gå en jävla kurs ifall han ska få vara handledare åt min kusin för att han ska få övningsköra med lättmc!

Esquire skrev:
2121691 Va??? Säker på att han inte sökte på både A1 och B?

Satan. Jo det hade han gjort. Jag ber om ursäkt för att jag rörde till tråden. :3freak

spectre skrev:
2121697 Jag vet inte, men farsan ska iallafall gå en jävla kurs ifall han ska få vara handledare åt min kusin för att han ska få övningsköra med lättmc!

Satan. Jo det hade han gjort. Jag ber om ursäkt för att jag rörde till tråden. :3freak

Tur det, du gjorde mej lite orolig ett tag :D

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back