Vem skall stå för självrisken?

Knoxan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
WR450F -05
Hej!

Jag har ett garage i en garagelänga som jag hyr. Nu brann det i längan, så flera bilar blev totalförstörda och min hoj blev lindrigt skadad, mest nersotad och står nu på Yamaha för sanering.

Bostadsbolaget som jag hyrde av sa åt mig att anmäla skadan till mitt försäkringsbolag, så bärgning till yamaha skedde genom mitt försäkringsbolag, men vad är det egentligen som gäller?? Jag han inte tänka så mycket på det då, för jag skulle precis iväg med flyget, så det gick lite fort...skall verkligen jag belastas av denna händelse?

Branden misstänks ha startad pga av ett elfel i motorvärmarstyrningen, så det är ju bostadsbolagets grejer som startat branden. Skall dom då stå för min självrisk på min MC-försäkring eller vad gäller? Känns jävligt surt att punga iväg massa pengar på ett olycka som inte orsakats av mig...

Mycket tacksam för information och hjälp om vad som gäller.

mvh
Erik

En gissning är att det går på din hemförsäkring?

Det är ju i så fall helt sjukt att det går på din försäkring. De är deras bostad som har ett elfel och du betalar månads hyra för att ha en plats där allt skall funka. Logiskt så borde de vara hyresvärdens försäkring för alla bilar och din hoj. Annars tycker jag det är helt sjukt. Men det är ju inte så mycket som är logiskt nu för tiden. Är man under 24 kostar alla försäkringar multum. Det borde i alla fall finnas alternativ. Jag menar gubbar och tanter som är 50+ och fick mc kort på köpet de flesta kan ju inte ens bromsa korekt med en mc och de flesta glider omkull ganska snabbt vid en paniksituation. Tråkgit med branden hoppas det löser sig bra.

Prata med ditt försäkringsbolag om problemet, jag är tämligen säker på att deras jurister har koll på läget. Dom vill ju naturligtvis inte betala mer än nödvändigt...:)

Ganska säker på att det funkar så att du kommer att slippa betala någon självrisk i slutänden. Ditt försäkringsbolag kommer att kräva ersättning av "garagets" försäkringsbolag.

Har vart med om liknande själv, du får pröjsa självrisken själv MEN är det en någotsånär vettig hyresvärd så tar dom på sig det, det brukar man ju alltid kunna lösa med någon/några månader hyresfritt!

Har du ringt till ditt försäkringsbolag och förklarat hur branden startade? Om inte, gör det! FB vill ju inte betala din sanering om det är så att hyresvärden är skyldig att göra det! De har nog bra koll på om det går på din försäkring eller hyresvärden av garaget. Lycka till!

//Robin

tach för alla svar.

Jag vet ju inte säkert att det var elfel som startade branden, det var bara vad bostadsbolaget trodde några timmar efter branden. Jagår nog gå och prata med dem om det hela....

några förslag på hur jag skall lägga upp taktiken för att få slippa självrisken?

mvh
Erik

Det är ju inte självrisken det hänger på egentligen, dom vill slippa betala för saneringen av din hoj, alltså är det något dom kommer kräva den skyldige på. Och iom att du är drabbad så slipper ju du betala någon självrisk, det ska ju gå via den skyldige. Så har det iaf varit dom gånger jag har blivit påkörd, jag har stått helt skadefri.

Just brandskador är lite speciella:

Råkade ifjol ut för att min hoj tog eld och sprutade lite brinnande bensin på en bil som var parkerad bredvid. Skadorna gick på bilens försäkring inte på hojens konstigt nog.

Nu är det ju inte riktigt samma läge men brand är som sagt lite knepigare än en vanlig trafikolycka.

Har du halvförsäkring eller helförsäkring får du stå för självrisken.
När det brann i garaget som jag hade min mc i fick jag stå för min självrisk.
Det är ju därför du har en självrisk på försäkringen. (tyvärr)
(Grannarna hade en intern fajt, där den ena tände på grannens bil)

Det är många som tror saker här, ring ordförande eller nån annan i din brf så kanske han/hon kan svara på dina försäkringsfrågor?

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back