Vem ska betala DIN välfärd?

Ryck veckopengen för:

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Det här har jag funderat på ett tag nu. Givetvis vill vi alla ha det bättre; bättre sjukvård, mer i plånboken, mindre kriminalitet och kortare köer på bolaget.

Problemet är då att eftersom vi i Sverige är fullständigt värdelösa på effektivisering och process optimering, så har vi en begränsad mängd deg att röra oss med. Mao, om du ska få det bättre så måste någon annan få det sämre.

Vem tycker du förtjänar en lägre veckopeng?

:mad:

Med mig som statsminister kommer ingen glömmas bort :mattias fast folk över 65 ser jag inte vitsen med?!

Last edited:
Jag tycker definitivt att alla som arbetar ska beskattas mer, gärna dubbelt, så alla som inte har jobb får mer i bidrag och får samma som de som arbetar. Det tycker jag blir jättebra. Därför röstar jag på socialdemokraterna.

Alla ska ha samma inkomst, oberoende av jobb oxå. Ingen ska känna att deras jobb är mer viktigt än den andras. Det vår orättvisst. Speciellt mot de som aldrig studerat och lyckats skaffa sig en karriär. Det är synd om dessa, och de ska oxå få chansen att tjäna lika mycket som de som pluggat en stor del av sitt liv för att ta sig dit dom är nu.

A-kassan blir gratis, och ersättningen är 100%. Så man vet att om man förlorar sitt jobb, så har man samma inkomst och inte riktigt behöver anstränga sig.

Ser fram emot socialdemokratiskt styre från och med 2010. Skönt med en befolkning som vet hur de ska rösta för att få ut så mycket som möjligt till själv, bra ideologi :tummenupp

Tack för mig

Jag tycker definitivt att alla som arbetar ska beskattas mer, gärna dubbelt, så alla som inte har jobb får mer i bidrag och får samma som de som arbetar. Det tycker jag blir jättebra. Därför röstar jag på socialdemokraterna.

Alla ska ha samma inkomst, oberoende av jobb oxå. Ingen ska känna att deras jobb är mer viktigt än den andras. Det vår orättvisst. Speciellt mot de som aldrig studerat och lyckats skaffa sig en karriär. Det är synd om dessa, och de ska oxå få chansen att tjäna lika mycket som de som pluggat en stor del av sitt liv för att ta sig dit dom är nu.

A-kassan blir gratis, och ersättningen är 100%. Så man vet att om man förlorar sitt jobb, så har man samma inkomst och inte riktigt behöver anstränga sig.

Ser fram emot socialdemokratiskt styre från och med 2010. Skönt med en befolkning som vet hur de ska rösta för att få ut så mycket som möjligt till själv, bra ideologi :tummenupp

Tack för mig

Men vad är det här? Har du också blivit Maoist?

Man kunde ju börja med att aktivt försöka rädda lite jobb på hemmaplan som läget är nu (istället för att bränna pengar på annat, bistånd etc)...men det ligger inte bara på staten att ta ett sådant ansvar, det gäller alla företagen med.
Mer arbetslösa leder till sämre köpkraft (och minskade skatteintäkter inte minst) - vilket leder till potentiellt fler arbetslösa som leder till, ja ni fattar...

Men sådant tänk existerar inte i vinsthungriga fläppon som bara ser en karriär mot ett sjukligt felavlönat chefsjobb med omotiverade fallskärmsavtal och pensioner som kunnat avlöna en mindre by...
Jag har länge gått och förundrats över konstant ökande vinstkrav där man skyller på aktieägarna - jolåsåatte, det finns en gräns för allt...nu nådde alla samma gräns samtidigt som det verkar (av någon anledning har det sällan nåtts till dessa budgetmål inom företagen jag jobbat i, ofta har siffror friserats i sista sekund för att slippa dela ut slantar i vinstdelning till vanliga anställda...).

När skall vi börja se "falling down" på riktigt?
Pampgubbtjyvarna kör på som vanligt, medan det formligen skövlas bland fotfolken, jag tror det är en tidsfråga innan någon flippar och tar med sig en groteskt, omotiverat högavlönad toppchef.

/J - japp, bitter som fan!

SGM, varför jobbar du? För pengarna... så du kan leva ett drägligt liv. Vissa har jobb som ger mer pengar, dessa personer har detta syfte allt som oftat att tjäna mer. Det kallas karriär. Vissa som tjänar mycket pengar, "gör det inte för pengarna", men i grund och botten gör dom det.

Alla jobbar för pengarna. Och att kalla företagare giriga tycker jag är fel. Dessa företagare skattar så oerhört mycket mer pengar än gemene man som är en typisk knegare.

Jag anser definitivt att entrepenörskap och företagande inte bör beskattas så hårt som det görs. Det skadar liksom "önskan" att arbeta och företaga inom Sverige när det beskattas upp till 68%, iaf som enskild firma.

Det enda jag är mån om är att det ska löna sig mer att arbeta och att driva företag i Sverige än vad det gjorts och gör just nu. Därför kan jag inte rösta på annat än moderatorerna som för denna politik.

Arbete och en god statsekonomi är grunden till ett stabilt samhälle. Ökad statsskull för kortsiktig lycka hos arbetslösa anser jag bedrövligt.

Sverige har i stort varit ett socialdemokratiskt samhälle, vilket innebär att man kapar topparna hellre än höjer dalarna.

Har aldrig förstått varför jag ska betala mer bara för att jag ansträngt mig och skaffat mig en karriär. Framgång premieras inte, utan har blivit ett skällsord. Du kan ju få för dig att tro att du är bättre än oss andra som hellre lever på bidrag, chipsätandes framför Idol och Dansbandskampen.

I ärlighetens namn så är företagsskatten i Sverige relativt låg internationellt sett. Egenföretagare ges vidare ungefär samma förutsättningar som företagande i t.ex. aktiebolagsform genom bl.a. expansionsfonder. Det är det totala skattetrycket som måste sänkas och valkampanjerna kan inte fokusera på vilket block som ger mest bidrag, vilket förvisso är socialdemokraternas trumfkort.

jag undrar hur många procent socialdemokraterna skulle få om de inte hade en sånt generöst bidragssystem , det enda man hör från deras sida är att ,,
för o klara välfärden så måste vi höja skatterna men för att gemene man inte ska gå bärsärk så höjs bidragen samtidigt ,, hyckleri på hög nivå , tar de makten o höjer skatten så borde man allvarligt fundera på 2 saker yrkeskriminell eller stämpla o jobba svart . trött på o bidra till ingenting

Det är ju bara pausat tills dom kommer hem igen. Så det är nog inget att vara allt för sne på. Ingen vacker välkomstpresent när man återvänder till Sverige...

Gamla lånen avskrivs när man är 65. Sen blir det pension av svenska staten

stenkastare är den värsta sorten och borde få betala dyrt! Jag hatar dom värre än stockholmare och zigenare :arsele

kommunister är ett jävla pack med, dom kan extra beskattas dom med...

Fan vi borde införa ett politiskt register så vi vet vem som skall extra beskattas och vilka som skall till arbetsläger i knutby. ( ja dom behöver en större kyrka så vi andra har nått att läsa å skratta åt)

för övrigt borde all religiös verksamhet extra skattas ordentligt

Jag lever nu och kommer fortsätta att leva efter elfte budordet:
Sköt dig själv och skit i andra.

Den dagen jag blir pensionär så finns inte det något pensionsystem att tala om.
Det har för länge sedan havererat pga. alla jävla sossehyenor som bara ska ha men själva inte bidrar med ett skit.

Däremot så kan jag lugna dig med att jag inte har några obetalda studieskulder.

Gott,

Levt ett antal flertal år i "the great nation", och då jobbat, så känner till ett ex antal fall personligen....

Dock aldrig varit "midwest"

Som någon sade..."'Staten' är illusionen av att kunna leva på någon annans bekostnad".

Jag litar till mitt eget sparande så jag har en buffert att ta av om saker går åt helvete. Går det inte åt helskotta har jag en trevlig pension att se fram emot.

Men eftersom jag ligger i marginalskattsintervallet blir svaret på frågan att jag betalar både min egen och andras välfärd.

Det är ganska intressant att många inte känner till/reflekterar över att de 30% man betalar i kommunal skatt ju inte bidrar till några barnbidrag, pensioner, sjukpenning, kompensation för maxtaxan, presstöd, bistånd och så vidare. Sådana utgifter kommer in via kapitalskatter, marginalskatter och momsen (som självklart alla bidrar med).

Ovanstående stycke gör det lätt frustrerande att höra allt gnäll om att höginkomsttagare minsann får en större skattelättnad än låginkomsttagare. Tro fan att man inte kan få en skattelättnad för en skatt man inte betalar till att börja med :D

F-n vad trött jag blir på alla som sitter o lipar över hur mycket företagsledare
har i lön, förmåner, fallskärmar. Om ni kunde släppa den röda fanan och titta ut ur den grågeggiga massan för en minut så kanske även ni skulle se att det är dessa löner, förmåner o fallskärmar som till viss del driver på nyföretagandet / karriärsklättrandet i vårt land och på så vis förser den grågeggiga massan med jobb.
Utan oss hade ni med största säkerhet fortfarande suttit i en grotta och täljt på en pinne med flintastenen:)
Satsar man aldrig kan man ej heller aldrig vinna.

Höj premierna på mc-försäkringar för alla som är yngre än 47år. Försäkringsbolagens överskott ska sedan fördelas så att mc-förare som är äldre än 48 år får gratis helförsäkring utan självrisk.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey