Vem sa att SD1290 var snabbare än Ducati SF?

Jag har åkt ifrån en R1 -09 med en SuperDuke990 -06, var än snabbare på en CBR600RR med även där frånåkt av en R1 -07.

Snabbast-ordningen är alltså (eftersom förutsättningarna var identiska och det gör det till ett högst signifikant och vetenskapligt test):

R1 -07
CBR600RR
SuperDuke990 -06
R1 -09


Frågor på det?

Finns det film? :fakta
 
Jag har åkt ifrån en R1 -09 med en SuperDuke990 -06, var än snabbare på en CBR600RR med även där frånåkt av en R1 -07.

Snabbast-ordningen är alltså (eftersom förutsättningarna var identiska och det gör det till ett högst signifikant och vetenskapligt test):

R1 -07
CBR600RR
SuperDuke990 -06
R1 -09


Frågor på det?

men du har aldrig dragit en förgasar retta....
 
Ducati har haft en Superduke 1290 länge i sitt sortiment, har alltid sagt det! Vad skiljer det på bakan? Gissar på max 10 hk mer i KTM:en på slangen.
 
Jag har åkt ifrån en R1 -09 med en SuperDuke990 -06, var än snabbare på en CBR600RR med även där frånåkt av en R1 -07.

Snabbast-ordningen är alltså (eftersom förutsättningarna var identiska och det gör det till ett högst signifikant och vetenskapligt test):

R1 -07
CBR600RR
SuperDuke990 -06
R1 -09


Frågor på det?



Ähhh, jag drog jämt med en bmw 330 igår med storkotten. nuff said:)
 
Ducati har haft en Superduke 1290 länge i sitt sortiment, har alltid sagt det! Vad skiljer det på bakan? Gissar på max 10 hk mer i KTM:en på slangen.

KTM SD1290 150-152hk, 126Nm enligt bänkresultat på google

Original SF1098 hos IBC 147Hk, 115Nm
Mappad SF1098 hos IBC 154hk, 121Nm
enligt deras bänk

Omöjligt att veta hur bänkarna visar i förhållande till varann, hittar någon bänkpapper från samma bänk så.

SF1098 IBC:
Streetfighter_dyno.jpg

14_ktm_1290superduke.jpg
 
Last edited:
Det enda denna video bevisar är att killen på KTM:en inte är kapabel att hantera sitt fordon till fullo. Med det spårvalet, den gaskontrollen, den totala avsaknaden av framåtlutad körställning på rakorna och genom att slå av / bromsa några hundra meter för tidigt, då skulle jag inte bli förvånad om han också blir förnedrad av en skicklig förare på en gammal CB 400. Och den är väl knappast "snabbare" än KTM:en...?
 
Men då ...Snabbast rakt fram eller på bana eller vad . Ktm är snabbast rakt fram ialf. På bana är det föraren som är snabbast va .
 
Angående förarkvaliteer.
Jesper Hubner körde ifrån en massa sporthojar på Anderstorp med en Kawa 250 4-takt ninja med runt 30hk..

Jan "Cällis" Hanson har kört ca 1.05 på gelleråsen i PRO superbike. Under ett bike test som jag var med på körde han ca 1.10 med en Ducati streetfighter och klagade på känslan från framändan.
5s skillnad mellan en racerhoj med slicks och en gathoj med gatdäck.

Varvrekordet på oschersleben är ca 1.26. Då banan är längre än gelleråsen så ökar tiden för en gathoj jämfört med en racerhoj. Vi säger ca 7s. För en RR-förare..
Att en vanlig dödlig gatåkare då kör ca 10s långsammare än vad en väldigt duktig raceåkare hade gjort tyder på att killen i videon är en rätt så hyfsad förare. Men ändå ljusår ifrån en RR-förare..

Ville bara säga det.

PS. Det börjar kännas som en vintertråd detta då alla är lättirriterade och känsliga....:D

Ps2. Alltid kul med jämförelser men ska det vara rättvist så ska flera förare köra bägge hojarna och den hoj som de flesta sätter sin bästa tid med är den bästa hojen generellt. Typ iallafall.
 
Vi får inte glömma den här videon heller! Den visade ju verkligen vem som bestämde! :fyllisar

 
Japp som jag ser det är ju 1000rr bra mkt snabbare. Inget tvivel om det. Den kommer lätt ifatt 1290´n.
1290´n föraren gör dock mkt bättre ifrån sej vid många spårval.
 
Bra tjört av SF-chaffisen, den är ju trögstyrd som en vägskrapa.

SF trögstyrd :va
Jag körde lill-sf'en nyligen och den kändes som ett fordon som svängde med hjälp utav telepati i jämförelse med min flodångare :3freak
Är stor-SF'en verkligen enormt mycket mer trögstyrd?
 
Är stor-SF'en verkligen enormt mycket mer trögstyrd?

Svar: Ja ! Ialf i original utförande och har en sadel som gör att du krossar bollarna vid varje hård inbromsning , sen så sitter fotpinnen för nära........

Jaja . Den är Cool men krävande kan vi väl säga :)
 
Om du äger en SF Johnny så gå ut å läs fabrikatet på kylaren (Ducatis raceavdelnig kanske..:hihi) , inte konstigt att den hojen är snabb!:arsele
 
Android vs. iPhone någon? :D

Båda hojarna hittar nog sina köpare. Även om Ducati SF (dens stora) lades ner ganska snabbt och faktiskt inte finns att köpa längre. Bara 848:an kvar. Den var nog ingen jättesuccé direkt.
Jag kan hålla med om att den är lite "udda" i sittställning och jag har aldrig kommit helt överens med den. Har en god vän som har en och han älskar den. Dock har jag inte kört den på bana tyvärr.

KTM 1290 verkar ju rätt potent men den verkar samtidigt rätt överspecad effektmässigt vad man sett på bänkningar tyvärr. Men det är säkerligen en bra hoj.
Gillar KTM:s design men har tyvärr alltid fått (min högst personliga) uppfattning av "plastrappel" på dom jag provkört. Tycker dom är taffliga i finishen och håller inte vid närmare syning.
Men det är som sagt min högst personliga åsikt och inte menat att förnärma någon KTM-åkare.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top