Vem sa att SD1290 var snabbare än Ducati SF?

Äntligen ett klart och tydligt bevis där man har plockat bort alla felkällor! Grymt Jóhnny! :rock
 
Sådär kör jag också. Upprätt utan att hänga av. Då får man luta och känna sig snabb för att man asar grejer i backen. Sen är det alltid nåt problem med däcken när andra drar förbi trots usla växelval.
 
Jistanes vad Kåtten drog på rakorna. Och vad sent båda går på gas genom kurvorna (eller snarare, vilken hemsk gaskontroll rakt igenom). :3freak
 
Last edited:
Det har så klart inget förarna på respektive hoj att göra :va

Nu har du kanske inte hört allt rabbel, men jag tycker att var och varannan nuförtiden lovordar SD1290, som en bråkdel har kört och den ska tydligen vila ifrån ALLT med fullt hjulspinn som om de andra står still.

Även jag var ju nyfiken på hur pass överlägsen denna "besten" var.

Jistanes vad Kåtten drog på rakorna. Och vad sent båda går på gas genom kurvorna. :3freak

Fast kåtten blev ju frånåkt på rakorna.
 
Last edited:
Fast kåtten blev ju frånåkt på rakorna.

Inte de flesta. Den drog ju från SFen på de flesta, sedan kom SFen ut ur en kurva med högre hastighet, samt att kåtten verkade sluta accelerera och då körde SFen om.
Båda hojarna är kapabla till bra mycket mer än vad respektive förare är kapabla till i den där videon vågar jag påstå.
 
Inte de flesta. Den drog ju från SFen på de flesta, sedan kom SFen ut ur en kurva med högre hastighet, samt att kåtten verkade sluta accelerera och då körde SFen om.
Båda hojarna är kapabla till bra mycket mer än vad respektive förare är kapabla till i den där videon vågar jag påstå.

Man såg tydligt när kåtten slutade accelerera, SFen närmade sig redan innan.
Och utan att veta vilket varv kåtten ligger på så tycker jag att SFen hade ett övertag var gång den låg på bra varv.

Ja ingen av dom var någon gp-förare direkt, men videon visar ju, det som jag ville motbevisa, dvs. påståendet att kåtten skulle vara fullständigt överlägsen.
 
Jag skulle tro att kåttens antiwheelie dämpar effekten för att inte wheela och därför tappar mot duccen men vad vet jag igentligen...
 
Nu har du kanske inte hört allt rabbel, men jag tycker att var och varannan nuförtiden lovordar SD1290, som en bråkdel har kört och den ska tydligen vila ifrån ALLT med fullt hjulspinn som om de andra står still.

Nej, jag har inte läst om vad folk skriver om respektive hoj. För många år sedan hade R1 sina fanboy´s. Om vi ska vara helt ärliga mot oss själva är det få av oss som kan utnyttja dessa hojar till dess fulla potential. Sätter man två glada amatörer på var sin potent hoj och den ena är lite snabbare har det knappast något med hojen att göra.

Man kan sätta en potent förare på en customhoj och medelmåtta på R1an och den senare kommer inte att ha en chans när det svänger trots att han har möjlighet till bättre nedläggningsvinkel och kurvhastighet. När raksträckan kommer är han hopplöst efter. Då spelar det heller ingen roll att han kan nå en topphastighet närmare 280- 300 km/h.

Av den anledningen blir dessa jämförelser ganska meningslösa. Gillar man en Ducati Streetfighter köper man en sådan. Föredrar man istället en KTM köper man en sådan. Så länge man är nöjd med sitt val spelar det ingen roll vad tangentkrigare har för åsikter om hojarna i fråga.
 
Nej, jag har inte läst om vad folk skriver om respektive hoj. För många år sedan hade R1 sina fanboy´s. Om vi ska vara helt ärliga mot oss själva är det få av oss som kan utnyttja dessa hojar till dess fulla potential. Sätter man två glada amatörer på var sin potent hoj och den ena är lite snabbare har det knappast något med hojen att göra.

Man kan sätta en potent förare på en customhoj och medelmåtta på R1an och den senare kommer inte att ha en chans när det svänger trots att han har möjlighet till bättre nedläggningsvinkel och kurvhastighet. När raksträckan kommer är han hopplöst efter. Då spelar det heller ingen roll att han kan nå en topphastighet närmare 280- 300 km/h.

Av den anledningen blir dessa jämförelser ganska meningslösa. Gillar man en Ducati Streetfighter köper man en sådan. Föredrar man istället en KTM köper man en sådan. Så länge man är nöjd med sitt val spelar det ingen roll vad tangentkrigare har för åsikter om hojarna i fråga.

Jag pratar inte om tangentkrigare, jag pratar om riktiga motorcyklister utomhus, ofta i mc-kläder.
 
Jag pratar inte om tangentkrigare, jag pratar om riktiga motorcyklister utomhus, ofta i mc-kläder.

Ja, och även riktiga motorcyklister kan vara rent värdelösa på att framföra motorcyklar. I det här fallet så kan jag ju bara uttala mig om föraren på SFen om dennes gaskontroll, men den var ju rent jättehemsk! Blippande, gas tätt följt av avslag eller ingen gas förrän i utgång. O.o
Kåttens förare hänger ju inte ens av, så misstänker att gaskontrollen där är ungefär lika bra.

Den här videon visar att föraren på SFen hänger av lite, och håller lite högre kurvhastighet, men i övrigt kan man ju inte direkt avgöra vilken hoj som är bäst/snabbast utifrån videon.
Själv har jag ingen som helst åsikt om vilken som är bäst, jag tycker att folk ska köpa och köra den hojen som får dem glada och lite upphetsade. Det får gärna vara allt möjligt på två hjul. :tummenupp
 
Jag pratar inte om tangentkrigare, jag pratar om riktiga motorcyklister utomhus, ofta i mc-kläder.

Det spelar heller ingen roll vad riktiga motorcyklister har för åsikter. Man köper den hoj man vill ha med alla dess brister och styrkor. Är man en amatör dit jag räknar majoriteten av motorcyklisterna jag möter har det ingen större betydelse vilken hoj som är snabbast. Det är mer av akademisk betydelse då få av oss kan utnyttja potentialen i en modern hoj.
 
Men det var ju satan vad bitska ni är, syftet var att visa ett filmklipp jag hittade, det enda jag har hittat som jämför dessa två hojar, som visar att super duken inte är så fruktansvärt överlägsen som jag har fått intrycket är ren sanning i vissa kretsar.

Slappna av grabbar, har ni punka på hojen eller? :krama
 
Jag har åkt ifrån en R1 -09 med en SuperDuke990 -06, var än snabbare på en CBR600RR med även där frånåkt av en R1 -07.

Snabbast-ordningen är alltså (eftersom förutsättningarna var identiska och det gör det till ett högst signifikant och vetenskapligt test):

R1 -07
CBR600RR
SuperDuke990 -06
R1 -09


Frågor på det?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top