Vem säljer skruvar?

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Var kan jag köpa ventilkåpsskruvar till kawasaki gpz500s (ex500a) -91
Jag har mailat Din MC och MC Varuhuset, men har inte fått ett endaste svar, riktigt illa av dem. Men jag har svårt att tänka mig att de har skruven på lager, nånstans de kan tänkas ha det? Vilka är annars bra på att ta fram skruv/delar?

(tråden platsade väl inte bättre i någon annan del av forumet? handlar trots allt lite om mekande iallafall)

scud skrev:
Jag har mailat Din MC och MC Varuhuset, men har inte fått ett endaste svar, riktigt illa av dem. Men jag har svårt att tänka mig att de har skruven på lager, nånstans de kan tänkas ha det? Vilka är annars bra på att ta fram skruv/delar?

(tråden platsade väl inte bättre i någon annan del av forumet? handlar trots allt lite om mekande iallafall)

Ring till butikerna (eller åk dit istället). Många som säljer Kawa har säkert hemma, de som inte har hemma kan ta hem på ett par dagar.

Är det inte enklare att ringa och fråga? Då får du ju omedelbart reda på om dom har eller inte. E-post är bra till mycket, men personligen använder jag hellre telefon om möjligt vid liknande situationer. :tummenupp

Ja tycker det är smidigt att maila, spec. då jag oftast kommer på dessa saker efter att butikerna stängt :(
Att åka till butiken är uteslutet, en jäkla väg för att fråga om en skruv ;)

Får försöka komma ihåg att ringa imorrn om ja har tid, tack iaf.

scud skrev:

kolla med någon verktygsgrossist, eller nått.
de brukar vara betydligt billigare än originalskruv.
ta med en skruv så brukar dom kunna ta fram räät längd och dimension.

Ismannen skrev:
kolla med någon verktygsgrossist, eller nått.
de brukar vara betydligt billigare än originalskruv.
ta med en skruv så brukar dom kunna ta fram räät längd och dimension.

Hade bort ventilkåpan på min honda i helgen och jag har mycket svårt att tro det är skruvar som finns var som helst. Kanske är en mer vanlig modell på andra märken.

erik skrev:
Hade bort ventilkåpan på min honda i helgen och jag har mycket svårt att tro det är skruvar som finns var som helst. Kanske är en mer vanlig modell på andra märken.

De är väl inte särskillt speciella dessa, men jag vill gärna ha RÄTT skruv så jag inte sabbar gängorna i kamaxelöverfallen om jag lyckas dra för hårt igen (drog ju av en skruv och 2 blev deformerade, därför jag behöver nya). Bättre att skruven går av än att man sabbar gängorna i överfallen.

Kawa är inte speciellt dyra på org.skruvar.
Vilken KawaÅF som helst tar hem sådana till dej.

scud skrev:
De är väl inte särskillt speciella dessa, men jag vill gärna ha RÄTT skruv så jag inte sabbar gängorna i kamaxelöverfallen om jag lyckas dra för hårt igen (drog ju av en skruv och 2 blev deformerade, därför jag behöver nya). Bättre att skruven går av än att man sabbar gängorna i överfallen.

gjorde samma tabbe på min yamma

jag tog med mig en av skruvaran o körde till en vanlig järnaffär
tog 10 min sen hade jag nya iförsig med annan skalle

Ta med dig en skruv och åk till Sifvert Skruv AB på
Lindhagensg. 53, i princip granne med mc-boden.
Har inte dom rätt skruv så finns den inte :)

Alla "normala" skruv finns på industrisidan men tänk på att just ventilkåpsskruv är en sån sak som på vissa hojar (vet inte med just den här hojen) är special och då blir det att hålla sig till original.

Edit: Eller tillverka själv.

scud skrev:

Då är det ju inte ventilkåpsskruvar du behöver utan skruv till överfallen, eller? Hur de ser ut vet jag inte... Däremot är ventilkåpsskrivar special i alla fall på hondan.

>Då är det ju inte ventilkåpsskruvar du behöver utan skruv till överfallen, eller?

I överfallen finns väl hålen för ventilkåpskruvarna gängade? Jag gissar att han vill nog ha kåpskruvar i alla fall.

Min erfarenhet är att reservavdelningen på Stockholms MC-varuhus är hjälpsamma. Mejl brukar dock dröja några dagar så det går snabbare att ringa.

Eftersom du endå måsta lägga handpenning så är väl det enklaste att åka dit? Leveranstiden brukar vara 3-4 dagar. Lägger du på en tia skickar de hem varorna åt dig (fast då tar det en dag extra).

Kawa-nummer (från www.buykawasaki.com, förhoppningsvis rätt)
EX500-A5:
=========
92150-1447 BOLT,HEAD COVER
92022-1487 WASHER,HEAD COVER BOLT
92055-1225 RING-O,HEAD COVER BOLT

Ring dem om du undrar vad det kostar, gissningsvis runt 40 kr för orginalskruv. 240 kr (6 st) är inte dyrt om det blir rätt.

Din MC/AVA/... kan säker fixa det också. Sifverts Skruv/Kungsholmen är bästa butiken ifall du väljer att inte inte köpa orginal.

tmp skrev:
>Då är det ju inte ventilkåpsskruvar du behöver utan skruv till överfallen, eller?

I överfallen finns väl hålen för ventilkåpskruvarna gängade? Jag gissar att han vill nog ha kåpskruvar i alla fall.

Min erfarenhet är att reservavdelningen på Stockholms MC-varuhus är hjälpsamma. Mejl brukar dock dröja några dagar så det går snabbare att ringa.

Eftersom du endå måsta lägga handpenning så är väl det enklaste att åka dit? Leveranstiden brukar vara 3-4 dagar. Lägger du på en tia skickar de hem varorna åt dig (fast då tar det en dag extra).

Kawa-nummer (från www.buykawasaki.com, förhoppningsvis rätt)
EX500-A5:
=========
92150-1447 BOLT,HEAD COVER
92022-1487 WASHER,HEAD COVER BOLT
92055-1225 RING-O,HEAD COVER BOLT

Ring dem om du undrar vad det kostar, gissningsvis runt 40 kr för orginalskruv. 240 kr (6 st) är inte dyrt om det blir rätt.

Din MC/AVA/... kan säker fixa det också. Sifverts Skruv/Kungsholmen är bästa butiken ifall du väljer att inte inte köpa orginal.

Stort tack!! (Och ja, det är ventilkåpsskruvarna)
Visste inte att man behövde lägga handpenning för några fjuttiga skruvar, hade hoppats på att få det hemskickat med en faktura.

Vill alla Kawa-dealers ha handpenning? Lite bökigt blir det tycker jag, när man inte direkt bor granne med dom. Yamaha krävde aldrig handpenning när jag skulle ha grejer till RDn.

jag hade aldrig köpt orginal till min..jag tappade en,som höllkåpan i nedrkant.men ovesmotor var så snäll att beställa en ny skruv till mig gratis med bricka.jag fick se priset...ush!!!!!!!!!!!!!!75 skr för en ynka inseks skryv & bricka....
jag var i W-racing afären i kristanasad,såg att han hade kåpskruvsatter för runt 200-300 spänn,då för alla skruvar & i olika sårters färger....prova med honom.."THE PILOT".... :tummenupp
http://www.w-motoracing.se/

Last edited:
scud skrev:

Har du testat Sifvert skruv på Lindhagensgatan?

VFRGUBBEN skrev:
Har du testat Sifvert skruv på Lindhagensgatan?
Nej, men tack för tipset. Jag har inte riktigt hunnit ringa runt o kolla. Dessutom ska ja väl köpa lite fler saker till hojjen så jag ska väl eventuellt vänta lite och beställa det mesta i samma veva (från nån snäll kawa-mek)

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...