Vem kommer lyckas bäst? Toseland eller Lorenzo?

Vem kommer lyckas bäst i MotoGP 2008?


  • Antal röstningar
    0
Nästa år kanske inte det kommer att skilja så mycket på klubbsugaren och pianosångaren.
Om vi om fem år ställer oss samma fråga har vi sannolikt en som kört ihop en eller flera titlar i stora klassen och en som kommer att framstå som ännu en brittisk parantes i motogp, någon skall bli nästa års Hodgson, och där ligger väl JT nära.
Lorenzo kan uppfattas som en otrevlig skitunge, men på rätt material tror jag han kan bli näste Rossi. Under helgens race på PI tycker jag han visade en klass som få når upp till.

Har du fått låna Mickes Saida-kula?? Har onda aningar om att detta tips kommer att slå in....
 
För att inte diskussionen ska självdö och för att ni ska kunna häckla mig vid slutet av nästa säsong så går jag mot strömmen och tippar att JT kommer före Lorenzo i totalen 2008.

Ser man det hela med talibanögon är detta bara en pseudodiskussion. Lorenzo ska med sin bakgrund på knivskarpa chassin, få om en några elektroniska hjälpmedel och erfarenhet från alla banor (utom Indianapolis) utan problem köra ifrån gatsoffeföraren JT.
 
För att inte diskussionen ska självdö och för att ni ska kunna häckla mig vid slutet av nästa säsong ..Lorenzo ska med sin bakgrund på knivskarpa chassin, få om en några elektroniska hjälpmedel och erfarenhet från alla banor (utom Indianapolis)
Jag vill häckla lite redan nu, på Laguna Seca fick inte mopederna köra på i år heller ;)

EDIT: De kanske inte ska köra korksrkuven 2008?
 
Nästa år kanske inte det kommer att skilja så mycket på klubbsugaren och pianosångaren.
Om vi om fem år ställer oss samma fråga har vi sannolikt en som kört ihop en eller flera titlar i stora klassen och en som kommer att framstå som ännu en brittisk parantes i motogp, någon skall bli nästa års Hodgson, och där ligger väl JT nära.
Lorenzo kan uppfattas som en otrevlig skitunge, men på rätt material tror jag han kan bli näste Rossi. Under helgens race på PI tycker jag han visade en klass som få når upp till.

Är lite osäker på om Lorenzo skulle vara bättre eller ha större talang än exempelvis Pedrosa eller Stoner, men han kommer säkerligen göra större avtryck än elias och melandri.
Jag hoppas faktiskt Toseland kan visa nåt ifrån sig, är tråkigt om GP bara blir småkids, även JT inte direkt är någon ålderman.
 
..

EDIT: De kanske inte ska köra korksrkuven 2008?

Det är för liten depå där. Man har tom tagit bort nästan alla sina supportklasser med. Nu är det bara AMA-SBK och om det var en klass till som är supportklass. När man körde WSBK på samma bana fick WSS inte heller köra. Anledning 2 är att 125/250GP består av privatteam lika mycket som WSS och det är en dyr affär att ta över dom för arrangören/teamen. Men 125/250GP kommer köra på den där andra Amerikanska banan nästa år som ska få köra GP.
 
Helt sant, men den lilla fördelen borde inte vara några problem för Lorenzo.

Pedrosa satte väl banrekordet på Laguna Seca första gången han var där. Stoner tog den i år efter att varit där för andra gg. Tror han vurpade i ledning förra året med där när det var hans första gg på banan?

Det enda som dålig bankännedom kan göra mot sånna här förare är nog att dom som kan banan bättre sen innan kan utnytja fler ställen att köra om på. Nu har teamen dessutom några grunddata från banan nyligen som nya förare kan fortsätta på. Så Lorenzo m.fl kommer inte att få börja på noll som många gjorde 2006 på den banan.
 
... Lorenzo ska med sin bakgrund på knivskarpa chassin,
..

Lorenzo har bara i år åtminstånde vad jag vet fått prova minst 3st rätt olika ramar på aprilian. Loronzo har valt att köra på den versionen som den ramen han gillade bäst på dom 3 sista racen ifjol.

Toseland har varit i WSBK-depån i 10 år nu och har inte fått lov att göra sånt enligt deras regler. Vem tror du kan/förstår mest om hur olika ramar/chassie fungerar då mellan JT och GL?
 
Last edited:
Vem tror du kan/förstår mest om hur olika ramar/chassie fungerar då mellan JT och GL?
Förstår din poäng och Lorenzo kan såklart mer om 250 chassin. Hans erfarenhet av att köra lite tyngre hojar med +200 Hk känner jag dock inte till.
 
Förstår din poäng och Lorenzo kan såklart mer om 250 chassin. Hans erfarenhet av att köra lite tyngre hojar med +200 Hk känner jag dock inte till.

125 till 250 ger lite mer vikt och i stort sett dubbla effekten. Kanske kan jämföras med ett byte från 250 till MotoGP. GL, AB, AD mfl har ju rett ut det ganska ok hittills...
 
Förstår din poäng och Lorenzo kan såklart mer om 250 chassin. Hans erfarenhet av att köra lite tyngre hojar med +200 Hk känner jag dock inte till.

Både Stoner och Pedrosa sa att MotoGP var lättare att köra än 250GP. Största skillnaden var att det var kortare rakor.
 
Både Stoner och Pedrosa sa att MotoGP var lättare att köra än 250GP. Största skillnaden var att det var kortare rakor.

Det säger en del, på 500-tiden målades 250 upp som lättkörda små traktorer. Nu är 250 plötsligt svårare, och då ska man komma ihåg att en VM-250 anno 96 säkert är betydligt elakare och mer oförlåtande än dagens dito. Var är vi på väg?
 
Det säger en del, på 500-tiden målades 250 upp som lättkörda små traktorer. Nu är 250 plötsligt svårare, och då ska man komma ihåg att en VM-250 anno 96 säkert är betydligt elakare och mer oförlåtande än dagens dito. Var är vi på väg?
:rofl
 
Det säger en del, på 500-tiden målades 250 upp som lättkörda små traktorer. Nu är 250 plötsligt svårare, och då ska man komma ihåg att en VM-250 anno 96 säkert är betydligt elakare och mer oförlåtande än dagens dito. Var är vi på väg?

Är det en sådan du har Gustav, en lättkörd liten traktor? :hihi
 
Lorenzo kommer längre upp i totalen än Toseland när vi summerar nästa säsong.

Han har kört riktigt bra, attityden kan ju bli jobbig men han är definitivt en duktig förare.
Jämförelsevis, hur duktig var Stoner sina säsonger i 250?
Den killen har ju annars lyckats bra :D

Trodde iofs Pedrosa skulle vara hetare än vad han visat. Kom ihåg förra säsongen när man satt å svor å ömsom skrattade åt hans körning :D
Han var riktigt vass ibland

Jaja vi får se nästa år, kul att se vem som spår rätt.
Jag själv hade duktigt fel detta år :huvet
 
Jag sållar mig till de som hoppas på Toselad men tror på Lorenzo. Den avgörande skillnaden kommer att vara att Lorenzo kör fabriksyamaha med allt vad det innebär. Hur duktig Toseland än är kommer han bara stötvis kunna prestera, han hänger inte med över hela säsongen. Att Lorenzo kommer från 250 och Toseland från WSBK kommer inte påverka.
 
Har inte sett så mycket 250 i år, men en sak måste jag fråga: Är Lorenzo's Aprilia ansedd som överlägsen Doviziosos Honda? Hur är de andra Apriliorna, kan de andra nuvarande toppförarna anses ha likvärdigt material?

En skillnad tills nästa år för lollipop-pojken är att han troligen inte kommer att ha övertaget av bästa hojen iaf.
 
Har inte sett så mycket 250 i år, men en sak måste jag fråga: Är Lorenzo's Aprilia ansedd som överlägsen Doviziosos Honda? Hur är de andra Apriliorna, kan de andra nuvarande toppförarna anses ha likvärdigt material?
..


Lüthi kanske är den som har den hojen som kan vara "bäst" då han har den nya kommande RSA 2008 modellen redan. Men den är fortfarande under utvekling.

aprilia har inget fabriksteam utan supportarar team med sina grejjer. 6st har fullt fabriksstöd i år. Så alla kan ha liknande materiella grejjer. Lorenzo har dock status som #1 förare av dom 6st och den som får prova och välja allt först. Den statusen kommer Bautista få nästa år. Lorenzo har kört på samma hoj som han körde dom sista racen på i fjol. Så hans hoj är egentligen en 2006:a. Bautista tex har en 2007:a.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top