Vem kan snacka smörja?

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Jag undrar vad det är för skilnad på litiumfett och molybdeniumdisulfidfett. Haynes skriver att ibland skall det vara det ena och ibland det andra, medans andra påstår att de anväder litiumfett till allt (ja, verkligen ALLT :jisses ).

Molyfett är svart/grått till färgen och kan ta upp högre tryck än litiumtvålfett. Men molyfett är ovanligt att använda på en hoj. Fint kullagerfett är bra till det mesta som ska ha fett på en motorcykel. Kullagerfett är litiumtvålfett. Litiumtvålfett är ju mycket renare att hålla på med. Molyfett är inget jag använder på en MC, det är grisigt svart (eller greasigt kanske man ska säga, höhö.)

Det var till hjulaxlarna som de (Haynes) föreskrev moly-fett. Nu hade jag ju inget sån't utan tog "vanligt" lituimfett i stället. Jag tolkar det som att det inte finns någon anledning att riva isär, rengöra och smörja om, med andra ord :tummenupp

Det var till hjulaxlarna som de (Haynes) föreskrev moly-fett. Nu hade jag ju inget sån't utan tog "vanligt" lituimfett i stället. Jag tolkar det som att det inte finns någon anledning att riva isär, rengöra och smörja om, med andra ord :tummenupp

Nej det tycker jag verkligen inte. Molyfett och grafitfett är den där svarta heavy duty-smeten du ser på vändskivan på trailerdragare eller på svängkransen på grävmaskiner osv. Det är inget man brukar använda på hojar mao. Det vore som att tjära en Riva.

Nej det tycker jag verkligen inte. Molyfett och grafitfett är den där svarta heavy duty-smeten du ser på vändskivan på trailerdragare eller på svängkransen på grävmaskiner osv. Det är inget man brukar använda på hojar mao. Det vore som att tjära en Riva.

Ähh Trams

Jag Tjör med Grafit fett på allt (utom "undervattenappl) Det ska synas/kännas att det är infettat ..

Och Djä----r när man bytt patron på fettsprutan ,,, Då syns det , tom i hårbotten men halt är det,

Ähh Trams

Jag Tjör med Grafit fett på allt (utom "undervattenappl) Det ska synas/kännas att det är infettat ..

Och Djä----r när man bytt patron på fettsprutan ,,, Då syns det , tom i hårbotten men halt är det,

Jo det är som att tjära en Riva, inget fel på sörjan, en fråga om smak.;)

I gamla propelleraxlar och ställbara propellernav är det inte ovanligt med grafitfett. Så det funkar ju där med.

Jag använder också grafit fett och det pga dess egenskaper som då tex vidhäftningsförmågan - försök få bort det:tummenupp .

Mvh!

Jag använder också grafit fett och det pga dess egenskaper som då tex vidhäftningsförmågan - försök få bort det:tummenupp .

Mvh!

Det är inte fel, däremot är det inte bäst i tex kullager eller andra lager med snäva toleranser. Det är bra till låga hastigheter i glidlager, länkarmar och sånt.

Moly- samt grafitfett har samma vidhäftningsförmåga som litiumfett, men molybdensulfid- resp grafitkornens pigmentering gör att det fett man inte lyckats få bort syns bättre.

Fördelen med moly- samt grafitfett är däremot att den kan ta högre last då molybdensulfid- resp grafitpartiklarna hjälper till att separera ytorna när trycket är så högt att fettfilmen brutits.

Moly- samt grafitfett är båda två oftast på litiumtvålbas, men med tillsats av mikroskopiska flingor av molybdensulfid alt grafit.
En annan fördel med grafitfett är att det är bra i högtemperaturapplikationer, tex på grenrörsbultar, dieselmotorspridare osv. Ty när fettet har förgasats av hettan finns grafiten kvar.

Last edited:
Jo det är som att tjära en Riva, inget fel på sörjan, en fråga om smak.;)

I gamla propelleraxlar och ställbara propellernav är det inte ovanligt med grafitfett. Så det funkar ju där med.

Precix Om man tjärar en Riva så finns den kvar ,,, oxå behövs inget stöldskydd hlr

Hadde ett förslag till Audi sthlm om att börja med ett sk "Konsultkit" dvs att man säljer bilen ( i mitt fall en A6 med stordiesel) med ett HELTÄCKANDE lager med tectyl ,DVS
Maska av lysen och rutor ( kanske dörrhandag oxå) å sen på med ett tjockt lager tectyl och sen strö på lite sand, :yoparty

Jag Garanterar att ingen ., INGEN ställer sig bredvid på COOP parkeringen och slår upp dörrn ( DOOR DINGERS)

Ingen vill stjäla bilen hlr ,Du kan ställa den med motorn igång , öppen dörr utanför en Bank som håller på att bli rånad , ingen vill ta den iaf! ( behöver inget larm hlr)

Du får ha hjulen ifred oxå

Vaddå tvätta bil ?? Det behövs inte ,Lr det syns iaf inte nån skillnad den ser lika djä--g ut iaf ,Tror inte att man får tjöra in i en tvätttunnel ens en gång ,borstarna borde bli no lite risiga efter en dust med tectylplåten.

Stenskott ??? nee möligen på glasbitarna då som är " O tectylade"
'

Sen när 3 år har gått tjöper man loss bilen ( Billigt) och nu avfettar man den med bra kallavfettning och
Vips EN NYLACKAD BIL

DVS ett "konsult paket!"
Jag ville oxå få bilen leverad med motorn på en pall , med det gick inte hlr:mad:
Skitfirma.
Men en bra ide är det , så säg! :crash

Precis! :D

Jag har själv en allmogebåt med tändkulemotor, så fett och tjära är en passion.

/J
Precix Om man tjärar en Riva så finns den kvar ,,, oxå behövs inget stöldskydd hlr

Hadde ett förslag till Audi sthlm om att börja med ett sk "Konsultkit" dvs att man säljer bilen ( i mitt fall en A6 med stordiesel) med ett HELTÄCKANDE lager med tectyl ,DVS
Maska av lysen och rutor ( kanske dörrhandag oxå) å sen på med ett tjockt lager tectyl och sen strö på lite sand, :yoparty

Jag Garanterar att ingen ., INGEN ställer sig bredvid på COOP parkeringen och slår upp dörrn ( DOOR DINGERS)

Ingen vill stjäla bilen hlr ,Du kan ställa den med motorn igång , öppen dörr utanför en Bank som håller på att bli rånad , ingen vill ta den iaf! ( behöver inget larm hlr)

Du får ha hjulen ifred oxå

Vaddå tvätta bil ?? Det behövs inte ,Lr det syns iaf inte nån skillnad den ser lika djä--g ut iaf ,Tror inte att man får tjöra in i en tvätttunnel ens en gång ,borstarna borde bli no lite risiga efter en dust med tectylplåten.

Stenskott ??? nee möligen på glasbitarna då som är " O tectylade"
'

Sen när 3 år har gått tjöper man loss bilen ( Billigt) och nu avfettar man den med bra kallavfettning och
Vips EN NYLACKAD BIL

DVS ett "konsult paket!"
Jag ville oxå få bilen leverad med motorn på en pall , med det gick inte hlr:mad:
Skitfirma.
Men en bra ide är det , så säg! :crash

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back