Vem kan ge en fullkomlig idiot råd?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag har köpt en ny och tuff ratt till min bil. Fortsätt gärna läsa om du har någon som helst kunskap om elektronik - här bör nästan vem som helst kunna briljera.

Den nya ratten har två knappar för tutan. På baksidan finns fyra sladdar monterade två och två och de slutar i två "bleck".

Men den gamla ratten hade bara en sladd och ett "bleck". När den gamla sladden som kommer inifrån bilen vidrör jord tutar det. Hur ska jag koppla de nya sladdarna så att det tutar när jag trycker på knapparna?

:confused:

Nyteknik skrev:
Jag har köpt en ny och tuff ratt till min bil. Fortsätt gärna läsa om du har någon som helst kunskap om elektronik - här bör nästan vem som helst kunna briljera.

Den nya ratten har två knappar för tutan. På baksidan finns fyra sladdar monterade två och två och de slutar i två "bleck".

Men den gamla ratten hade bara en sladd och ett "bleck". När den gamla sladden som kommer inifrån bilen vidrör jord tutar det. Hur ska jag koppla de nya sladdarna så att det tutar när jag trycker på knapparna?

:confused:

Jag tycker det låter som du ska koppla den gamla sladden till bägge knapparna, och ta de 2 från ratten och jorda någonstans i bilen. Då borde det tuta när du trycker på någon av knapparna. Lycka till!

sladden som kommer inifrån bilen ansluter du till ett "blecken" det andra "blecket" jordar du. Så där nu kommer det att tuta när du vill det.

Tobbe_N skrev:
sladden som kommer inifrån bilen ansluter du till ett "blecken" det andra "blecket" jordar du. Så där nu kommer det att tuta när du vill det.
Då måste han ju trycka in båda knapparna för att det ska tuta...

Är inte världsmästare i Paint men...

Bifogat

• Ratt.jpg
    Ratt.jpg
    36.6 KB · Visningar: 96
Viffer skrev:
Då måste han ju trycka in båda knapparna för att det ska tuta...

Är inte världsmästare i Paint men...

Hmm, jaja jag uppfattade det som att det fanns fyra sladdar som slutade i 2 anslutningar. alltså två sladdar in i ett bleck.
Om det finns 4 anslutninar så stämmer det som du säger, har dock aldrig sett en ratt med fyra anslutningar.
De jag har haft loss har det alltid funnits 2 anslutningar på trots flera knappar.

Ps. Försökte rita hur jag menar i paint, men det sket sig. Din bild var snygg i jämförelse.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8