Vem kan ge en fullkomlig idiot råd?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag har köpt en ny och tuff ratt till min bil. Fortsätt gärna läsa om du har någon som helst kunskap om elektronik - här bör nästan vem som helst kunna briljera.

Den nya ratten har två knappar för tutan. På baksidan finns fyra sladdar monterade två och två och de slutar i två "bleck".

Men den gamla ratten hade bara en sladd och ett "bleck". När den gamla sladden som kommer inifrån bilen vidrör jord tutar det. Hur ska jag koppla de nya sladdarna så att det tutar när jag trycker på knapparna?

:confused:

Den nya ratten hade fyra kablar, varav de går två och två till två "bläck"?
Gamla ratten hade två tåtar?
Då borde du (om jag har rätt bild framför mig i huvudet) koppla den kabeln du hade sen tidigare till ett bläck som får bli plus och sen får du dra en kabel till det andra bläcket som är jord. Den som var bläcket från gamla ratten då kanske...? :va Svårt att säga när man itne ser hur det ser ut men jag har strulat med sånt tidigare och fått det att funka med bara en kabel och jord.

Edit/ har du bara en kabel som går till ratten tidigare så får du dra ny jordkabel och kolla om det funkar att köra den till det ena av bläckena. Vilket håll plus/minus kommer ifrån spelar ingen roll på den nya ratten då det bara är en vanlig tryckknapp, MEN de måste sitta likadant på båda sidorna iaf.

Jag skulle ta en sladd från varje knapp och dra till jord, och dom 2 resterande skulle jag koppla in i sladden som gick till den gamla tutan.

Hehe, du lyckades förklara det jag menade mycket kortare. Men dig förstod man dessutom.

Kan det vara så att det finns två varianter på tutmekanism för olika märken, vissa har slutande medans andra har brytand kontakt?

//M

Ska du inte koppla knapparna till ditt nya NOS (lustgas) system? Har du inte sett The Fast and The Furious? Läs mer på www.zatzy.com :lol

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8