vem köper en ny sporthoj?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
För närmare 120 för att säsongen efter knappt kunna sälja för ett präktigt skambud.
Annonser verkar stå länge och nypriserna har sjunkit under vad en del begär som beg.
Tyvärr verkar sporthojs marknaden tvärdöd.
 
Last edited:
jag köpte ny sporthoj i början på sommaren. förstår din undran över det där med att sälja med brakförlust, men varför sälja???????
 
jag köpte ny sporthoj i början på sommaren. förstår din undran över det där med att sälja med brakförlust, men varför sälja???????

Nytta före nöje
En sporthoj är väl för många ett rent nöjesfordon och tryter finanserna så säljs leksaken.
Marknaden var död pga förs kostnader och bedrägerierna och sämre tider har definitivt dödat marknaden

. Kör o var glad !!!

Allt färre gör det numera :)
 
Last edited:
Var glad att vissa av oss köper nytt, gör brakförlusterna och sedan säljer så att de som vill betala mindre kan köpa en begagnad hoj :)

Känns skönt att iallafall en gång i livet köpt helt nytt........men visst det är en kass affär
 
Beror väl på hur man går in i affären,jag gör en 100% avskrivning av det jag köper oavsett vad det är när jag bestämt mig och därför är allt jag kan få om jag säljer ren vinst.

Har hittintills aldrig handlat något med förutsättningen att få tillbaka merparten av kapitalet vid en ev. försäljning utan bara bestämt mig för vad jag vill ha och har råd med sen är det bara att handla och leka.

Köpte ny i våras och har ingen uppfattning om vad jag förlorat tills nu men det är inte aktuellt att sälja heller då det inte kommer någon ny R6a förrän 2010 ändå,när det blir aktuellt så kommer jag få vad jag får.

Ganska surt om man lånar och amorterar dåligt och måste sälja dock men det är ju samtidigt självvalt,enligt mig bör man amortera minst 33%/år på ny hoj om man lånar och se de pengarna som borta så blir man inte så besviken när man säljer.
Har man inte råd med det tar man enligt mig en onödigt stor risk.

Henrik
 
Jag köper saker om jag vill ha dom, finanskris eller inte så har jag samma lön som tidigare.
Tror det gäller dom flesta.
 
Nytta före nöje
En sporthoj är väl för många ett rent nöjesfordon och tryter finanserna så säljs leksaken.
Marknaden var död pga förs kostnader och bedrägerierna och sämre tider har definitivt dödat marknaden

förstår att man säljer om pengarna tryter och då är det ej mycket att göra åt. men när du/man köpte hojen så räknade man ju ej med att sälja efter en säsong, utan räknade med att köra flera säsonger med den.
 
Ganska surt om man lånar och amorterar dåligt och måste sälja dock men det är ju samtidigt självvalt,enligt mig bör man amortera minst 33%/år på ny hoj om man lånar och se de pengarna som borta så blir man inte så besviken när man säljer.
Har man inte råd med det tar man enligt mig en onödigt stor risk.

Henrik

Håller med, man måste ju inse att en MC är en leksak. Man bör nog utgå i från att den inte kommer att ha ett värde inom snar framtid och att den är det första som folk slutar köpa när det blir hårda tider.

Jag har själv svårt att tänka mig att ta ett lån till en MC främst för att man har ingen garanti för att ens egen ekonomi är säkrad på något sätt även om man har en stabil och säker arbetsgivare.
 
En ny sporthoj kostar ungefär lika mycket som en ny bil tappar i värde när man startat den.
Vilket ger mest nöje?:)
 
mm hela marknaden e väll död bilar båtar hus motorcyklar ingen köper ju något när köplusten kommer tillbaka kommer den även tillbaka till mc sidan. Men sen e de många många som begär fantasipriser för sina gammla sporthojar vem betalar 50 tusen för en 10 år gammal R1 tex eller 75 för en 04-05???
 
Jag tror man skulle stimulera marknaden om man införde vagnskadeförsäkring på samma sätt som på bilar då behöver man bara halvförsäkring på nya hojjar. Det verkar ju som att ju äldre dom är ju billigare blir dom att försäkra så det kanske går på ett ut i slutändan. Jag köpte mig en ny hoj som nån skrev så är det kul att haft en splitterny en gång i sitt liv !
 
Ny sporthoj

Va inne på Sulas MC för en månad sen, och blev erbjuden 1 års vagnskadeförs. vid köp av en GSXR 1000 -08.....det lät ganska intressant:tummenupp
 
Personligen tycker jag de Japanska sporthojstillverkarna har fastnat i segmentet smalldick motorbikes.Dvs 200hk och 200kg dessa hojar har ingen större framtid hos gemene man.

Man borde tillverka och skapa en marknad för lättare hojar runt 150 kg med måttlig effekt runt 60-70 hk. Bra försäkringar mindre olycksrisk .

Personligen tor jag mer på såna här sporthojar har en framtid och de stora tillverkarna borde våga lite mer.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...30/nov3007ktmrc4detailsrevealed/?&R=EPI-97337
 
Last edited:
Personligen tycker jag de Japanska sporthojstillverkarna har fastnat i segmentet smalldick motorbikes.Dvs 200hk och 200kg dessa hojar har ingen större framtid hos gemene man.

Man borde tillverka och skapa en marknad för lättare hojar runt 150 kg med måttlig effekt runt 60-70 hk. Bra försäkringar mindre olycksrisk .

Personligen tor jag mer på såna här sporthojar har en framtid och de stora tillverkarna borde våga lite mer.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...30/nov3007ktmrc4detailsrevealed/?&R=EPI-97337

Undrar vilka som skulle köpa på våra breddgrader? Här har vi varit kåta på kubik länge. Det är väl nu senaste åren som mindre hojar (600) fått ett uppsving här. Vad det beror på vet jag inte...
 
Hmmm vem vill inte ha 200hk+ i en hoj:confused:

O vad ska man ha en försäkring till:rolleyes:


Personligen tycker jag de Japanska sporthojstillverkarna har fastnat i segmentet smalldick motorbikes.Dvs 200hk och 200kg dessa hojar har ingen större framtid hos gemene man.

Man borde tillverka och skapa en marknad för lättare hojar runt 150 kg med måttlig effekt runt 60-70 hk. Bra försäkringar mindre olycksrisk .

Personligen tor jag mer på såna här sporthojar har en framtid och de stora tillverkarna borde våga lite mer.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...30/nov3007ktmrc4detailsrevealed/?&R=EPI-97337
 
Personligen tycker jag de Japanska sporthojstillverkarna har fastnat i segmentet smalldick motorbikes.Dvs 200hk och 200kg dessa hojar har ingen större framtid hos gemene man.

Man borde tillverka och skapa en marknad för lättare hojar runt 150 kg med måttlig effekt runt 60-70 hk. Bra försäkringar mindre olycksrisk .

Personligen tor jag mer på såna här sporthojar har en framtid och de stora tillverkarna borde våga lite mer.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...30/nov3007ktmrc4detailsrevealed/?&R=EPI-97337

Heter det inte motard ?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top