Vem i helvete servar din hoj?

Serva eller inte serva själv, jag har inte tekniska kunnskapen för att fixa allt själv, men visst med en handbok skulle man väl kunna byta olja, tändstift och lite sånt, men det är ju väldigt bekvämt att allt bara funkar.. med förbrukning såsom årsservice, däck mm så ligger jag på 5-600kr / månad, skulle man göra allt själv kanske man skulle landa på 3-400kr.
Jag har blivit väldigt väl omhändertagen dom gångerna jag lämnat ifrån mig hojen, jag har verkligen känt att verkstaden har gjort det jag betalar för, lämna på morgonen, hämta efter några timmar.
OM jag skulle få problem så har samma firma skruvat med hojen, man har en kontakt att vända sig till samt att det troligtvis inte blir något strul med ev utnyttjande av maskinskade garantier mm, så för mig som bara gillar att trycka på knappen och köra så är det väl värt dom extra slantarna det kostar.
 
Gör det mesta själv. Dock lämnar jag in för diverse motor meck typ ventiljustering, rembyten osv.
Skulle någonting haverera har jag då garanti från verkstan på dom jobben.
 
Det enda jag gör är att tanka och kolla luften i däcken. Jag har annat att göra än att leka mekaniker.
 
"Vad kan bli fel?"
Vad menar du? Allt kan bli fel! Jag tror alla här inne uppskattar en fullstämplad servicebok.
Tex köper jag hellre en cross där kolven aldrig är bytt på bara för att jag inte litar på ngn som inte litar på en verkstad, har gjort det själv.
Jag tror det snackas mkt här. "Jag gör det själv" hit och dit men det är inte lika många som faktiskt gör det rätt.

Ex. "Jag byter alltid olja själv på min VTX1800. Den får stå hela natten med oljepluggen ur så att verkligen all skit kommer ut."
Om han istället hade varmkört och släppt på båda pluggarna hade det blivit lika noga gjort som han trodde han gjorde själv.

För oss som gått i skolan, lärt oss läsa och är unga nog för att hitta en servicemanual på intörnätt är det desto lättare att göra rätt.

Läs:
p1. Följ manual
p2. Följ manual
p3, enl. ovan
 
Köpt på firma nån gång o ville ha specat på papper vad som var gjort innan vid hämtning. Rev ner hojen då jag inte lita på alla firmor, vare sig det gäller mc eller bilmek. Insåg snabbt att nästan inget av dom påstådda serviceåtgärderna var korrekt utförda:gnissla.
Som tur är så kan man göra det mesta mekandet själv:tummenupp.

Har tidigare hämtat ut hojar som bromsarna glömts bort att luftas, bakdäck som inte varit fastdraget, lösa skruvar mm.

Självklart lämnas hojen in på åtgärder som jag inte har rätt verktyg eller kompetens för att utföra själv men annars inte!

Lite egentid i garaget med haynes verkstadsbok, hojen, hårdrock i högtalarna o ett par koppar öl så kan vintern komma när faan den vill:fyllisar
 
Har precis blivit med banhoj och inser nu att jag måste börja skruva lite mer själv.

Gathojen lämnar jag dock med varm hand över till Johan Blixt på MC-verkstaden (www.mcverkstaden.se) i Gubbängen.:tummenupp:tummenupp . Trevlig, kunnig och med bra priser som gör det där lilla extra när han har hojen inne. Sånt var det länge sedan klåparna på alla sk "märkesverkstäder" gjorde...lägger inte en krona på sådana ställen längre.

Självservade hojar utan en enda stämpel eller några sparade kvitton går bort. När det gäller tex motarder verkar det vara regel att ägarna servat själv "för att det är så enkelt"....mm tjena.
 
Jag har hållt på med motorcyklar i 12år nu och har aldrig någonsin lämnat in något. Jag är inget motorgeni och jag har inte haft nån i min familj eller direkt närhet som kunnat lära mig. Men kan någon annan så kan jag, så jag har lärt mig. Jag har haft mycket gammalt mögel, och crossar tidigare och då var det bara att lära sig. vevstaksras,vxl ras, nypta kolvar osv.
En service grejjer man på under en timme och delarna kostar ett par hundra spänn, att lämna iväg för det för en fjantig stämpel gör jag inte.
Alltid servat mina bilar och andras bilar också, blir liksom enklast, billigast och bäst gjort så. Med bil har man ju gjort tabben att lämna in någon gång och det är NO MORE ! Det fuskas så inåthelvete så det är löjligt.


PS; Klarar mojja av att serva så klarar nog vem som hellst :crash:D
 
Jag har hållt på med motorcyklar i 12år nu och har aldrig någonsin lämnat in något. Jag är inget motorgeni och jag har inte haft nån i min familj eller direkt närhet som kunnat lära mig. Men kan någon annan så kan jag, så jag har lärt mig. Jag har haft mycket gammalt mögel, och crossar tidigare och då var det bara att lära sig. vevstaksras,vxl ras, nypta kolvar osv.
En service grejjer man på under en timme och delarna kostar ett par hundra spänn, att lämna iväg för det för en fjantig stämpel gör jag inte.
Alltid servat mina bilar och andras bilar också, blir liksom enklast, billigast och bäst gjort så. Med bil har man ju gjort tabben att lämna in någon gång och det är NO MORE ! Det fuskas så inåthelvete så det är löjligt.


PS; Klarar mojja av att serva så klarar nog vem som hellst :crash:D

Verkstads handbok en 6a 3,5 or ett par timmar i garaget så klarar nog 95% av en enklare service.
 
För oss som gått i skolan, lärt oss läsa och är unga nog för att hitta en servicemanual på intörnätt är det desto lättare att göra rätt.

Läs:
p1. Följ manual
p2. Följ manual
p3, enl. ovan

Jag håller med. Trots det blir det galet för många som tror sig veta.
 
100 mil servicen väntade jag 2,5 timme på ett oljebyte, egentligen ville han ju ha hojen tills dagen efter men problem att ta sig därifrån. Oljan va ju varm å grenröret å blaba jävla bullshit ta på en handske å vänta 20 min, byt olja å filter? Jaja.. sitter i hallen å väntar hör hojjen startas, sen drar han rätt ut å matar 1-2-3 fullgas. Frågar vad han sysslar med å han säger måste se så det funkar! .. eeeeh jaja

Måndag 24/9 bokade jag in hojen för oljebyte + bakdäcksbyte. "Lämna den nästa onsdag så har jag en annan hoj till dig som du kan köra hem med och kom tillbaks torsdag så är det klart." Jävla schysst tänkte jag ju mycket bra!

Onsdag 3/10 Kör dit och lämnar den och blir undviken känns det som, tar tag i en gubbe och frågar om lånehojen jag blivit lovad?? Kan inte gå 2 mil hem.. "Oj den är redan utlånad tyvärr" HUR KAN MAN LÅNA UT NÅGOT SOM REDAN SKA LÅNAS UT DAGEN EFTERRRRRRR?!?!? :huvet

Sen säger han "jag ringer imorgon (torsdag) när den andra hojen kommer tillbaka". Har han ringt ännu? njet

Varfööööööör lova massa man inte kan hålla? förbannade klåpare

Synd man kör den hoj man kör och har garanti å skit annars hade jag aldrig mer kört i närheten av nån verkstad.
 
"Vad kan bli fel?"
Vad menar du? Allt kan bli fel! Jag tror alla här inne uppskattar en fullstämplad servicebok.
Eh, följde en tråd på BMW klubbens forum om en kille som blev vägrad rep då en ventil gick av trots att den var servad på märkesverkstad. BMW centralt hävdade att detta var typiskt för motorer som inte justerats och hade 0 i spel. Verkstaden vägrade trots att han hade "full service bok" från dom, har för mig att det slutade i att försäkringsbolaget tog det.
Så mycket är serviceboken värd..
 
Eh, följde en tråd på BMW klubbens forum om en kille som blev vägrad rep då en ventil gick av trots att den var servad på märkesverkstad. BMW centralt hävdade att detta var typiskt för motorer som inte justerats och hade 0 i spel. Verkstaden vägrade trots att han hade "full service bok" från dom, har för mig att det slutade i att försäkringsbolaget tog det.
Så mycket är serviceboken värd..

Ett fall om en kille som läst om en kille som inte fick rätt betyder kanske inte att alla serviceböcker och garantier är värdelösa.
 
Enbart att köpa materiel och vätskor på mest ekonomiska sätt (sannolikt köper jag en hel del saker under min verkstads nettopris) sparar mig cirka 1 000:- per service. Lägg till att jag sätter upp noll kronor/arbetstimme eftersom det är ganska skoj att stå i garaget så förstår ni själva...
 
Sålänge jag har garanti kvar lämnar jag in den. Kostar 1300 per service så det är inte så farligt dyrt. När garantin inte finns mer så lär jag börja göra mycket själv.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top