Vem i helvete servar din hoj?

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Oj, jag ber om ursäkt för en riktigt taskig rubrik men jag har varit på kurs och kursledaren sa att man måste sticka ut för att nå igenom bruset. Men skit i det nu utan vi går över på mer MC-relaterade saker som moderatorerna brukar påpeka:

Kör man mycket, servar man mycket, jag brukar serva en gång per år men i år blev det två ggr och eftersom jag måste in var 600:e mil vilket innebär ett trauma för min flickvän eftersom hon får köra 8 mil x 4. Det här gör mig själv trött och förbannad eftersom man får sitta i en Ford Fiesta onödligt lång tid. Jag prutade ner min hoj med 40.000:- när jag köpte den ny, den var 2 år gammal men fortfarande ny, fel färg men eftersom jag är ju färgblind så what a fuck. Blev erbjuden förlängd garanti upp till 5 år. FIVE FUCKING YEARS?
Det är ju fantastiskt, vad e haken? Serva på plats? NO problemo, va ha du pennan så skriver jag på! Hur som helst, jag tycker 5 års garanti på en sporthoj är helt okej även om man får åka en bit.

Nu till 10.000:- frågan: Servar du till din hoj själv eller tar du hjälp?
Skall bygga en poll, ha lite tålamod, sen vill jag inte läsa om att det fattas massa alternativ, den här gången har jag med dom alla.
 
Last edited:
Grejen var Pollen men den funkar inte. All´right jag sparar ner skiten och försöker igen. Sorry Guys.
 
Tyvärr servar jag själv numera. Hade hellre lämnat bort men litar fan inte på någon när det gäller hojen längre.
 
Servar själv, brukar väl bli 2 ggr per säsong.
 
Service? Skruva dit nytt när grejjerna trillar av är dagens melodi. Eloxerade färgmatchade vingmuttrar på motorbultarna är högsta mode.
 
Starta ny tråd, går nog snabbare

Är bara tönt-klubb-moderator :4skrika
 
Ny är jag ju ny i hojvärlden men målet är att kunna fixa så mycket med service som möjligt själv, har inte råd att lämna iväg hojen som student.
 
Har väl inte tummen mitt i näven direkt, men gäller det garantier som på min nya ER-6:a så låter jag verkstan sköta servicen. Men på min nyinköpta gamla (???) XT660R -05:a så sköter jag nog servicen själv för att hålla kostnaderna nere :rock
 
Last edited:
efter att mc-bolaget skulle ha 2800:- för att byta olja, filter och inspektera bromsvätskan fick jag nog. Vill inte påstå att jag är nån teknisk geni gällande motorer osv (fast iof jag har ju Markus hjälp till hands), byta olja, filter samt inspektera cykeln enl de punker som står i protokollet kan nog vilken inkompetent dåre som helst göra. Byta bromsvätska, drev, packboxar o annat småpill behöver man inte heller vara nån raketforskare för. Jävla ockerpriser firmorna tar. Och visst jag förstår att merparten av kostnaderna är arbetstid. Men för en stämpel som inte är skit värd.

Fast det är egentligen bara halva sanningen. Största anledningen till att jag gör servicen själv numera är för att när jag bytte in min z1000 mot min nuvarande på AVA, så skulle de göra 1200mila på zätan. Vad hände? Jo de satte ett praktikantjon på att göra den servicen. Vad hände sen? Jo en kund skulle ta ut den på en provkörning, han kom halvägs upp på påfarten mot sthlm från AVA så tokskar motorn. varför? praktikanten hade missat att pytsa i olja.

Nu var ju hojen AVA's men ponera att det varit min som varit på service? Sen litar jag inte för fem öre på att de verkligen utför allt som skall göras.
 
Jag litar inte på att folk som servar hemma kan vad dom gör heller, flera ggr har man varit och kollat på hojar där folk minsann har gjort både det ena och det andra men dom vet knappt vad de är för hoj dom har.

Visst firmor gör tabbar och dom är dyra men ser hellre att en osäker person lämnar in än servar själv och de blir fel, inte kul att köpa en beg hoj som nån servat själv och sen upptäcka att det är fel gjort!
 
Jag servar själv om ingen garanti gäller på hojen. MT-01:an jag hade i sommar var under garanti tills 2014 så den servades på verkstad (svindyrt) men RC8:an jag köpt nu får slut garanti i vinter så då tycker jag det inte finns någon vits att låna bort hojen för att nån annan ska fixa den sämre än vad jag gör själv.
 
Jag litar inte på att folk som servar hemma kan vad dom gör heller, flera ggr har man varit och kollat på hojar där folk minsann har gjort både det ena och det andra men dom vet knappt vad de är för hoj dom har.

Visst firmor gör tabbar och dom är dyra men ser hellre att en osäker person lämnar in än servar själv och de blir fel, inte kul att köpa en beg hoj som nån servat själv och sen upptäcka att det är fel gjort!


Vad kan bli fel? Jag menar byta vätskor är ju inte raketforskning, Byta belägg tar 5 minuter. Byta drivpaketet tar 30 min på sin höjd..

Men visst kolla ventilspel och sådant tar jag gärna hjälp med alt lämnar in till väldigt duktig mek.
 
Så snart garantin är slut, servar jag själv.
För att kunna göra det, har jag köpt på mig datorgränssnitt (nollställning av TPS m.m.) och synkverktyg (mindre akkurat än min u-monterade slang men med Twinmax kan jag kolla under körning också) för några tusenlappar. Å andra sidan spar jag ungefär 3 000:- per service och eftersom jag tar tid på mig, blir det petnogapedantgjort.
Vissa moment som kräver specialutrustning skulle jag kunna tänka mig att lämna bort men inte vanlig service (byte av vätskor, ventiljustering, spjällsynk, byte av slitdelar m.fl. kontroller o åtgärder gör jag lika bra som verkstan).
 
Förmodar att årsmodell & miltal spelar in, ex för att behålla evt garantiperiod på motor etc så är det väl käckt att ha stämplad bok. Men när garantin löpt ut så vette f.n..
Men varför är alla så jevla negativa mot firmor - vart f-n har ni servat hojarna? :va
Jag tror nog även att det är en hel del "hemmafixare" som egentligen borde lämna in sina hojar...
 
Förmodar att årsmodell & miltal spelar in, ex för att behålla evt garantiperiod på motor etc så är det väl käckt att ha stämplad bok. Men när garantin löpt ut så vette f.n..
Men varför är alla så jevla negativa mot firmor - vart f-n har ni servat hojarna? :va
Jag tror nog även att det är en hel del "hemmafixare" som egentligen borde lämna in sina hojar...

jag har bara erfarenhet av AVA och ja där gick det ju som det gick. Att jag gjorde mina servicar själv efter det berodde nog mest på snålhet + att jag vet själv vad som är gjort och inte gjort. Finns säkert firmor i sthlmområdet som är duktiga och gör det dom får betalt för. inget jag tänker pröjsa för, ja kanske när det är dags för ventiljustering/koll.
 
Det händer att jag byter olja mellan serviceintervallen, men jag vill ha en fullstämplad sevicebok när jag säljer hojen. Jag vill även ha en boken fullstämplad när jag köper hoj. Vem som helst kan säga att dom servat hojen själv.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top