Vem har rätt?

Vem har rätt vad sliter minst under inkörning?


  • Antal röstningar
    0

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag säger: När man kör in ska man inte belasta onödigt och därmed ligga så att avgasporten är öppen specelt om man skjutsar och att man ska varierar varvet.

Polaren säge: Motorn slits mindre av lågt varv och konstant varv. en grej plymouth super bee...iofs bil men iaf klarar 1 minut å sex sekunder fullvarv å obelastad, därimot finns inga kända tillfällen av en som har rasat pga belastning i vrid


Vem har rätt? Hade tänkt visa den här tråden så diverse person angrep får ni sysla med i sandlådan.
 
skulle nog säga att du har rätt, då det på en motorcykel sliter onödigt mkt på lager osv om man ligger på vridet, men man skall inte heller ligga på högväxel&lite gas o ligga undervridet, sliter onödigt på kolv då. utan man skall köra mkt varierade varv.
 
enligt konsulterande med min far så
ska man köra på högt varv med låg belastning för att om man inte gör detta får man vändkanten i cylindern för långt ner och då kan man aldrig få ut maximal effekt. Dock ska inte detta överdrivas genom att köra 15000 varv på ettan utan låga växlar och höra så man inte varvar för mycket.
 
Du har rätt, din polare har fel, kör man lugnt som fan med nya grejer så slits inte ringarna in och blir istället helt blanka och håller inte tätt, man får mao effektförlust.
 
Solid snake skrev:
2434324 Du har rätt, din polare har fel, kör man lugnt som fan med nya grejer så slits inte ringarna in och blir istället helt blanka och håller inte tätt, man får mao effektförlust.
Tackar. Då vet jag. Är det viktigare på tvåtaktare än på 4 takt?

-Rosen- skrev:
2434317 nja kanske lite undantag just för dig :hihi
Han har hängt upp sig på samma sak fast han klagar mer på mina fotpinne skrap..
 
Last edited:
prulle skrev:
2434359 Tackar. Då vet jag. Är det viktigare på tvåtaktare än på 4 takt?


Han har hängt upp sig på samma sak fast han klagar mer på mina fotpinne skrap..
Du kör inte bra, du kör som en tjuv som nyss stulit hojjen och rånat en bank! :D
 
Jag skulle köra min precis som vanligt när jag körde in den, undvika att ligga och segdra och varva ur den helt bara.
 
Saabmosare skrev:
2434496 Jag skulle köra min precis som vanligt när jag körde in den, undvika att ligga och segdra och varva ur den helt bara.
allt det där me inkörning är väll mycket viktigare om man bara har ny kolv.. om man köper cylle oxå så är det inte lika viktigt att ta det lungt i början...right?
 
Loy skrev:
2434452 Du kör inte bra, du kör som en tjuv som nyss stulit hojjen och rånat en bank! :D
Inte längre faktiskt, men i början.. va ett under att jag överlevde och inte hamna i fronten på en bil. (där rök chansen att visa honom tråden...:gnissla)
 
Jag körde in min motor med konstant fullgas och varierande varvtal (grussmisk) och den spinner som aldrig förr ;)

Huvudsaken är att inte mesköra

Mr EmCom skrev:
2434527 allt det där me inkörning är väll mycket viktigare om man bara har ny kolv.. om man köper cylle oxå så är det inte lika viktigt att ta det lungt i början...right?

Anledning att ta det lugnt vet jag inte om :rolleyes: Men inkörningen är lika viktig vid ny cylle, jo
 
Last edited:
Mr EmCom skrev:
2434527 allt det där me inkörning är väll mycket viktigare om man bara har ny kolv.. om man köper cylle oxå så är det inte lika viktigt att ta det lungt i början...right?

Varför skulle de inte vara lika viktigt då?
 
jag fick lära mig att man ska ha ett varierat varvtal med mycket accelerationer m.m, men man ska inte maxvarva, utan hålla sig för det mesta under ca 7-8k (min rödvarvar vid 10k). så jag körde in min så, och det blev finfint :)

mao stämmer ditt argument bäst, man ska inte ha ett jämnt varvtal.
 
klart att man ska köra på varierat varv tal när man kör in den eftersom om man ligger konstant på ett visst antal varv kan det hända något i motorn, kommer inte ihåg vad Pappa sa men han brukar ha rätt.
 
Oekj då va dt avklarat då kan vi ta nästa fråga som enligt mig är ännu självklarare.

Jag: man ska inte belasta en motor onödigt mycket under unkörning (tex ligga på 5000 uppför en brant backe med passagerare)

Han: mycket bättre för motorn att få arbeta en att varva.

Ja allting handlar om att vi skulle hämta ett flak energie dryck hemma hos mig och jag va lite hygglig å tänkte låta han köra men ångrade mig ganska snabbt då han är en stärre trafik fara än jag va när kortet va färskt (Jag tittade iaf runt mig..) plus dom här menad skildnaderna.
 
prulle skrev:
2436136 Oekj då va dt avklarat då kan vi ta nästa fråga som enligt mig är ännu självklarare.

Jag: man ska inte belasta en motor onödigt mycket under unkörning (tex ligga på 5000 uppför en brant backe med passagerare)

Han: mycket bättre för motorn att få arbeta en att varva.

Ja allting handlar om att vi skulle hämta ett flak energie dryck hemma hos mig och jag va lite hygglig å tänkte låta han köra men ångrade mig ganska snabbt då han är en stärre trafik fara än jag va när kortet va färskt (Jag tittade iaf runt mig..) plus dom här menad skildnaderna.


Lager är bara extra vikt så du har fel. :fakta



:rolleyes:
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top