Vem har kört fortast med 2-takts hoj på strippen?

Kawasakis 750 H2 från början av 70-talet (Sk trepip) hade länge rekordet i prostock vad jag vet.
Sök på tex David Schultz (Dog 2001) och Paul Gast.

Här är en tråd där jag (och andra) samlar kawa trepipfilmer, mest H2 från strippen.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137459
När jag var 18 skaffade jag själv haft en Kawa 500 H1 1973 som jag satte in en -72:a 750 H2-motor i. Den var rätt giftig då mitten av 80-talet

H2 håller fortfarande världsrekordet på 402 meter för 750cc bensindrivna motorcyklar med lustgas. Det rekordet är på 7.776 sekunder och 273.6 km/h och sattes 2004 av Brian Pretzel.
http://www.redlinemotorsports.net/

Rekordet för den snabbaste 750 H2:an utan lustgas på 402 meter är på 8.24s och 246.3 km/h och innehas av Joe Bird

Tråden ligger nog lite fel, du hade nog fått tidigare svar i dragrace-forumet.
 

Bifogat

  • kawabike1.jpg
    kawabike1.jpg
    45.3 KB · Visningar: 158
  • kawabike2.jpg
    kawabike2.jpg
    132.6 KB · Visningar: 128
Last edited:
Tack för det informativa svaret :tummenupp .
Verkar vara fräna hojar dom där gammla bambustaketen :yoparty.
 
Kawasakis 750 H2 från början av 70-talet (Sk trepip) hade länge rekordet i prostock vad jag vet.
Sök på tex David Schultz (Dog 2001) och Paul Gast.

Här är en tråd där jag (och andra) samlar kawa trepipfilmer, mest H2 från strippen.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137459
När jag var 18 skaffade jag själv haft en Kawa 500 H1 1973 som jag satte in en -72:a 750 H2-motor i. Den var rätt giftig då mitten av 80-talet

H2 håller fortfarande världsrekordet på 402 meter för 750cc bensindrivna motorcyklar med lustgas. Det rekordet är på 7.776 sekunder och 273.6 km/h och sattes 2004 av Brian Pretzel.
http://www.redlinemotorsports.net/

Rekordet för den snabbaste 750 H2:an utan lustgas på 402 meter är på 8.24s och 246.3 km/h och innehas av Joe Bird

Tråden ligger nog lite fel, du hade nog fått tidigare svar i dragrace-forumet.

Hej... kul att läsa om ett ungdomsobjekt. Fick du kört några godkända repor med den? Tider? Hade själv en H2a en säsong. Vart livrädd för toppfartskörningar med den. Skulle idag gärna köra/åka omkring på detta bensinslukande tvåtaktsmonster. Härliga skrammlet ifrån kylflänsarna. Tvåtaktstankar är annars att få en RG500 som kontrast till rödvita RD500 och lillebror NS400R.

En blå Kawa 750............ häftigt. Med häftig prislapp idag liksom RGn,

MVH Toyman. Att köra rakt fram är lätt säger de ej insatta, så ok för deras tanke. det knepiga är att det är lika för din motståndare. Plötsligt blev allt lätt.... jättesvårt!

Ha det gott på fina HDn. God fortsättning på 2011, tö ute kommer asfalten fram?
 
Vad säger reglementet om någon skulle bygga en ännu större 2t-maskin för dragracing? tex en större skotermotor?

Är det samma kubikgräns för 2t som 4t så att man skulle kunna ha en 2t motor på ca 1300cc eller mer?

EDIT
Sökte lite och det verkar som att man skulle hamna i Super Pro Street Bike med 1700cc som gräns? Skotervariator verkar inte vara godkänd som växellåda då den nog klassas som helautomatisk. :va Men en harleyväxellåda borde ju fungera. Och så 2st 800cc-skotermotorer :)

Bara att börja snickra då! :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top