Vem har företräde?

Den som egentligen avgör vem som har rätt eller fel är förstås polisen och/eller försäkringsbolaget :tungan
 
Den som egentligen avgör vem som har rätt eller fel är förstås polisen och/eller försäkringsbolaget :tungan

Jag gissar att försäkringsbolaget skulle döma till delat vållande. Ingen av de två bilarna har hunnit ta den aktuella filen i besittning utan de är bägge på väg in i den och jag ser inte att någon av de två skulle ha större rätt än den andra.
 
http://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/
Mjah, hon ska underlätta, men den på påfarten har väjningsplikt. Förutsatt att det inte fanns något accelerationsfält, fannst det ett sånt är det ju ingen som har rätt.

En sak jag stör mig lite sådär allmänt på är folk som INTE accelererar upp till hastigheten på den vägen de ska ut på från påfarten på accelerationsfältet, utan ligger ch fiser i 70 hela det fältet och blockerar för bakomvarande där, och när det sedan svängs ut på vägen så görs det inte helt sällan rakt framför någon stackare. Det har iofs inte sådär jättemycket med den här diskussionen att göra, jag bara stör mig på det.
:gnissla

Det är de förjävliga på här i snålland.
Enda platsen i Sverige där jag varit med om att folk STANNAR i accelerationsfältet innan de svänger ut.
Oftast någon fräsigare bil med pensionär bakom ratten.
Livsfarligt för en annan när man kommer bakom. Min skrutt-åpel har en kvart till 110 så kan man inte nyttja accelerationsfältet blir det en dödsfälla :gnissla

Det är fan att man har så mycket annat att hållla rätt på så man missar att ta nummret i sådana situationer.

Rondellkörningen har fascinerat mig också. I första rondellen funkar det alltid perfekt med kugghjulsprincipen. Bara för att i nästa 900m längre bort vara knökstopp och kaos.
Varje. Jävla. Morgon.
 
Man har inga rättigheter(läs: förkörsrätt osv) i trafiken, bara skyldigheter :fakta

Förutom på sporthoj.com :D:D
 
Det är de förjävliga på här i snålland.
Enda platsen i Sverige där jag varit med om att folk STANNAR i accelerationsfältet innan de svänger ut.
Oftast någon fräsigare bil med pensionär bakom ratten.
Livsfarligt för en annan när man kommer bakom. Min skrutt-åpel har en kvart till 110 så kan man inte nyttja accelerationsfältet blir det en dödsfälla :gnissla

Det är fan att man har så mycket annat att hållla rätt på så man missar att ta nummret i sådana situationer.

Rondellkörningen har fascinerat mig också. I första rondellen funkar det alltid perfekt med kugghjulsprincipen. Bara för att i nästa 900m längre bort vara knökstopp och kaos.
Varje. Jävla. Morgon.

Ja, i småland ska man ju hålla sig till de små skogsvägarna, där alla andra gasglada håller sig, förutom runt pensionärernas transporttider. :hihi
 
Just i påfartsituationer har jag märkt en ökande okunskap om att man ska använda påfartsfältet till att accelerera upp i samma fart som dom som kommer på huvudleden.
Jag kör lastbil nu för tiden och i början var man snäll och släppte på gasen, eller till och med bromsade för att släppa in andra billister.
Men nu skiter jag blankt i det, folk är så jäkla kassa på att försöka anpassa sin fart till den farten som råder på vägen dom ska in på.
Så är det så dom inte kan gasa för att komma före mig (jag ligger i 82km/h, bilen är spärrad till det) så får dom skylla sig själv och bromsa tills jag har passerat.

Så, då har jag fått ur mig det :gnissla
 
Så fort du börjat ta dig in i den nya filen har du företräde framför andra. Du behöver alltså inte ha alla 4 hjul i rätt fil för att damen ska ge dig företräde.
 
Just i påfartsituationer har jag märkt en ökande okunskap om att man ska använda påfartsfältet till att accelerera upp i samma fart som dom som kommer på huvudleden.
Jag kör lastbil nu för tiden och i början var man snäll och släppte på gasen, eller till och med bromsade för att släppa in andra billister.
Men nu skiter jag blankt i det, folk är så jäkla kassa på att försöka anpassa sin fart till den farten som råder på vägen dom ska in på.
Så är det så dom inte kan gasa för att komma före mig (jag ligger i 82km/h, bilen är spärrad till det) så får dom skylla sig själv och bromsa tills jag har passerat.

Så, då har jag fått ur mig det :gnissla

Jag tycker också det är helt värdelöst när man måste flytta sig för nån som sticker ut näsan i 50 på motorvägen. Gasa för helvete! Det fick jag lära mig på trafikskolan (även om jag kunde räkna ut det innan) att med dom hojar vi hade där så är det fullgas på påfarterna som gäller så man kommer upp i fart samma vecka.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top