Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Men hur är den väghållningsmässigt? Känns som den borde vara rätt crappy. Ballongdäck, vekt chassi osv. Men jag kanske har fel.
Det är bra väghållning på den. Man måste väga in att det är en bil från 80- talet. Det har hänt en del när det gäller bromsar, däck och chassi sedan dess. Fjädringen är lite mjuk om man t ex tänker ta ut bilen på bana. Köper man den i det syftet hade jag nog tittat på någon modernare Ferrari.
Att däcken har lite högre profil är ingen nackdel när man kör på gata. Fjädringen och "ballong" däcken är det som gör att bilen är förhållandevis angenäm på en längre resa.
Nu var det rätt många år sedan jag körde bilen i fråga. Redan då var den omodern och det var det som var själva tjusningen. Gränserna är inte lika högt satt som på en modern Ferrari eller modern sportbil i huvudtaget.
Man kan ha roligt utan att det går fruktansvärt fort ute på landsvägarna. För att utforska en modern Ferrari måste man ta ut den på bana. Gränsen är så högt satt att när det väl går åt helvete så finns det inga marginaler att hämta hem bilen på allmän väg. I normala farter känns de bara stumma. Så är inte fallet med en F328. Av den anledningen skulle jag kunna tänka mig att köpa mig en äldre Ferrari som t ex 328 GTB en ännu äldre Dino.