Vem gör pinnbultar?

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Jag måste ha tag på pinnbultar M10x1.25 120mm. ARP skiter ju i att svara på mail och i telefon hänvisar dom bara till svenska återförsäljare. Minst 12.9 ska det va..

Jag pratade med en av mina lokala Mek. verkstäder, dom gjorde 12 st i verktygsstål 2541(?) för 250:-....kvitto? Nä tack...

ok..vad motsvarar 2541 då? Det får ju inte vara för hårt heller och ej skurna gängor. Var dina bultar till toppen?

heliac skrev:
ok..vad motsvarar 2541 då? Det får ju inte vara för hårt heller och ej skurna gängor. Var dina bultar till toppen?

Vet ej vad det motsvarar. Japp, dragstänger till toppen med gängor gjorda med ett gängsnitt. Muttrarna är däremot från APE.

heliac skrev:
Jag måste ha tag på pinnbultar M10x1.25 120mm. ARP skiter ju i att svara på mail och i telefon hänvisar dom bara till svenska återförsäljare. Minst 12.9 ska det va..

12.9 är nog för hårt. Ta närmsta under, kan det vara "9" ? Samma typ av material som överfallsbultarna för kamaxlarna brukar vara - så att det finns en sträckmån på dem. Iaf är materialet i mina APE-pinnbultar mjukare än materialet i skruvarna för kamdreven som det står "12" på. APE-muttrarna (även PM) är däremot gjorda i "12". Hur jag vet det? Har lyckats med "villgäng" och muttrarna skar nya fina villgängor i APE-pinnbultarna utan att muttrarnas gängor skadades alls.

Knepigt...folk säger att ARP:s bultar är 14.9 men det är ju inte säkert att det stämmer

heliac skrev:
Knepigt...folk säger att ARP:s bultar är 14.9 men det är ju inte säkert att det stämmer

ARP's 14.9 används förmodligen i gjutjärnsblock med gjutjärnstoppar. Aluminium är en annan femma, där krävs det bultar som kan sträckas rejält. APE och ARP är inte samma företag.

Jo..det var ju faktiskt helt logiskt när man tänker efter. Varken APE eller ARP har bultar till Blackbird. Nu har jag i alla fall fått kontakt med ARP och de har lovat att kolla om nån topplockspinnbult till någon bil har samma dimensioner.

heliac skrev:
Jo..det var ju faktiskt helt logiskt när man tänker efter. Varken APE eller ARP har bultar till Blackbird. Nu har jag i alla fall fått kontakt med ARP och de har lovat att kolla om nån topplockspinnbult till någon bil har samma dimensioner.

Hur va de fanns det inget utrymme för M12 eller?

Volvo b23 har m12 insex 135mm medogängade delen 95mm

anars finns dom hos skruvgrosister

Vi åker 12-9 M12 insex i busorna å drar topparna med 11kg hehe :banana

andersson turbo skrev:
Hur va de fanns det inget utrymme för M12 eller?

Volvo b23 har m12 insex 135mm medogängade delen 95mm

anars finns dom hos skruvgrosister

Vi åker 12-9 M12 insex i busorna å drar topparna med 11kg hehe :banana

Marklund säger att han gängat upp en BB till M12, men jag tycker det ser för klent ut. På några av bultarna blir det 3mm gods kvar efter gängning. Läste om Ken Stotz (tror jag det var) BB han plockar ut 505hk och där stog det original Honda gasket and studs..Varför håller inte min tätt då för???

heliac skrev:
Marklund säger att han gängat upp en BB till M12, men jag tycker det ser för klent ut. På några av bultarna blir det 3mm gods kvar efter gängning. Läste om Ken Stotz (tror jag det var) BB han plockar ut 505hk och där stog det original Honda gasket and studs..Varför håller inte min tätt då för???

Hur va de övriga receptet på din hoj
vad för turbo
vad för komp
handelssoppa
driftläge ( laddtryck effektutag)

Knack kan ju ställa till de rejält

Jag tvivlar på att det sitter nåt orginal i deras honda men ja kan forska närmre
desutom kör dom uteslutande på räjssoppa å stoooora turbosar

Tvivlar oxå på det...stog att det var andra stakar å kolvar men dock orginal packning och bult. Jag har K24 från VolvoS60R och Cometic 1,7 mm packning. Laddtryck 1,2 och tappsoppa. Ligger runt 12 i lambda hela vägen.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...