Vem gör fel?

Titta en gång till....

Titta ännu en gång till...
Skåpbilen kör med båda framhjulen över HELDRAGEN linje.

Jag försvarar inte MC-ryttaren på något sätt, han/hon har kört för fort, helt klart.

Dock, bilföraren svänger lite skumt. Över heldragen linje och ganska så omgående. Om nu motorcykeln kom från en skymd korsning (90 grader) i 150 km/h så kan jag förstå att bilisten inte såg honom....
Det troliga är att bilisten har sett moppen men missbedömt dennes hastighet.

"MC'n ligger långt frammE, jag hinner svän....KRASCHHHHHHHHHH"

Titta ännu en gång till...
Skåpbilen kör med båda framhjulen över HELDRAGEN linje.

Jag försvarar inte MC-ryttaren på något sätt, han/hon har kört för fort, helt klart.

Dock, bilföraren svänger lite skumt. Över heldragen linje och ganska så omgående. Om nu motorcykeln kom från en skymd korsning (90 grader) i 150 km/h så kan jag förstå att bilisten inte såg honom....
Det troliga är att bilisten har sett moppen men missbedömt dennes hastighet.

"MC'n ligger långt frammE, jag hinner svän....KRASCHHHHHHHHHH"

Japp, du har rätt bilisten kör med alla hjulen över heldragen linje, nåja, man kan ju anta att bakhjulen förr eller senare följer i framhjulens spår.

Hur som helst finns en öppning i linjerna vilket antyder att det är tillåtet att svänga in på avtagsvägen (syns tydligt efter att mc-föraren har kraschat och kameran vinklas nedåt). Dvs. att MÖJLIGHETEN att trafikanter byter färdriktning kom förhoppningsvis inte som en överraskning för motorcyklisten!

Vad gäller bil-förarens sätt att svänga upplever ju inte jag det som plötsligt eller oplanerat (saktar ner + använder blinkers (hur många gör det idag för övrigt?) men vi uppfattar ju samma sak på olika sätt ibland. En egenskap som vi människor har!

Vems fel var det?

Tja, för det första, är det intressant? Varför är det i så fall intressant?

Något jag skulle tycka är mer intressant som mc-förare är:
- Hur undviker jag situationen? För oavsett om bilisten är skyldig får jag ont!

Förslag, någon?

Mvh!
// Niklas

Last edited:
jag funderar lite på varför dom står 10 personer mitt i vägen och tittar på?flera stycken med kamera dessutom.
jag tror att det är en ganska vanlig olycksplats.Annars har man väl mer å göra än å titta på en väg. det är vad jag tror, det kan vara fel / butter

Är det en helt vanlig dag på bulten?

Seriöst att det ska vara så jävla svårt för många mc-förare att bromsa ner farten lite när det är korsningar, vid mackar osv

Bilförare är blinda och ser oss aldrig.

jag funderar lite på varför dom står 10 personer mitt i vägen och tittar på?flera stycken med kamera dessutom.
jag tror att det är en ganska vanlig olycksplats.Annars har man väl mer å göra än å titta på en väg. det är vad jag tror, det kan vara fel / butter

Tar kort och filmar fina nerlägg?

Last edited:
Japp, du har rätt bilisten kör med alla hjulen över

Ja du, om vi nu ska utreda händelsen så ska man börja med att förhöra vitnnen, ta en titt på området (väg, väglag, skymd kurva...mm)

Med den informationen jag ser på video så har båda gjort sig skyldiga till olyckan.

MC'n har kört för fort på ett ställe med mycket trafik (vilket han/hon måste ha sett). Vårdslöshet kanske man kallar det. Jag skulle tro att han ville imponera på sina polare som filmade det hela, man hör ju en MC varva lite i bakgrunden.

Bilisten har också gjort fel och utgått från att "här får jag enligt lag svänga vänster, jag kör". Dålig uppmärksamhet på mötande trafik? Fel ställe att göra en vänstersväng på?

Vad hade jag gjort? .... Är det så mycket trafik på vägen så hade nog inte jag kört med knäskrap i kurvorna.

Ja du, om vi nu ska utreda händelsen så ska man börja med att förhöra vitnnen, ta en titt på området (väg, väglag, skymd kurva...mm)

Med den informationen jag ser på video så har båda gjort sig skyldiga till olyckan.

MC'n har kört för fort på ett ställe med mycket trafik (vilket han/hon måste ha sett). Vårdslöshet kanske man kallar det. Jag skulle tro att han ville imponera på sina polare som filmade det hela, man hör ju en MC varva lite i bakgrunden.

Bilisten har också gjort fel och utgått från att "här får jag enligt lag svänga vänster, jag kör". Dålig uppmärksamhet på mötande trafik? Fel ställe att göra en vänstersväng på?

Vad hade jag gjort? .... Är det så mycket trafik på vägen så hade nog inte jag kört med knäskrap i kurvorna.

Det direkt uppenbara felet bilisten gör, som framgår av videon, är ju att svänga en knapp meter för tidigt (eftersom han/hon kör över heldragen linje) men när kameran vinklas ner ser man att den heldragna linjen upphör och lika uppenbart är ju att det finns en avtagsväg varför det inte är en allt för stor gissning att vänstersväng ÄR tillåtet men inte för än 0,5 meter tidigare. Hade det påverkat olycksförloppet om bilisten påbörjat svängen 0,5m senare? Knappast!

Vad gäller motorcyklistens hastighet kan vi ju inte säga något om den, utan att detaljstudera filmen och räkna ut hans/hennes hastighet (vilket borde vara fullt möjligt). Men vilken är då max tillåten hastighet på just den vägen framgår ju inte varför det blir den enda okända faktorn!

Försök klocka tiden från motorcyklisten passerar fronten på bilen tills han/hon är av vägen! Det är avsevärt kortare än 1 sek. Hur lång är sträckan han/hon färdas? Svårt att avgöra men gissningsvis mellan 30-40m. Tyvärr är ju detta ett rätt stort spann men vi kan nog vara överens om motorcyklistens hastighet med lätthet överstiger 100km/h (30m/s) förmodligen mer. En kvalificerad gissning är dock att rådande hastighetsgräns är under 90km/h förmodligen 70-80km/h varför det inte är en allt för vild gissning att motorcyklisten kraftigt översteg gällande hastighetsgräns!

I väldigt många fall, i Sverige åt minstånde, i liknande olyckor döms den som färdas över eller kraftigt över gällande hastighetsgräns ofta (förvånansvärt ofta) till ensam vållande till olyckan. Resonemanget går ut på att det är orimligt att övrig trafik skall kunna förutse och planera för att övrig trafik kraftigt avviker i hastighet från rådande max-gräns.

Läst/hört om fallet med killen på mc som körde lagligt och kvinnan som körde ut från avtagsvägen som var advokat och som inledningsvis blev helt frikänd ända tills killens kompisar (han överlevde tyvärr inte) drev frågan och tog kontakt med en amerikansk utredningsexpert osm tydligt visade vilken hastighet killen hade haft och till slut fick kvinnan sin dom efter flera års rättsmaskineri!?

Kan polis/åklagare således bevisa att hastigheten på denna motorcyklist, på filmsnutten. översteg eller till och med kraftigt översteg gällande hastighetsgräns och bilisten inte gjort något fel (jag tvivlar på att det räcker att man svängt 0,5m för tidigt, skall det vara relevant bör man nog kunna se att det kraftigt inverkat på händelseförloppet och dit räknas knappast 0,5m) är jag tyvär övertygad om att motorcyklisten anses som ensam vållande!

Mvh!
// Niklas

Last edited:
Om detta varit i "Svedala" och vi antar att den heldragna linjen skulle varit streckad (är ju olika i olika länder). Så har vanen som gör en vänstersväng skyldighet att kontrollera att det inte kommer något fordon bakifrån, vilket det gör. En MC kommer bakifrån, och då ska vanen stanna intill höger vägkant och släppa förbi bakomvarande fordon, samt kontrollera att ingen kommer från mötande innan vanen kan göra sin vänstersväng. Detta är en klassiker i typ Trafikmagasinet om vänstersvängar på s.k. huvudled. Sedan har vi hojen han möter som kommer med en jävla fart, och han skulle kunna torska på skrivningen hära:

Trafikförordning (1998:1276)
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Jag gissar dett denna skrivning är den poppo lutar sig mot "vårdslöshet i trafik" som dom alltid kan ta till då dom inte har annat.

Eller dessa om hastigheten:

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.

Men så finns aspekten att "Poppo" & försäkringsbolag kan resonera olika i ansvarsfrågan då det smäller :va

Last edited:
Alltid den som ändrar körriktning.

Körriktning skall alltid ske utan risk för framförvarande eller bakomvarande trafikant.

Hoppas du skojar alla andra oxå som tror det är bilen som gör fel här..
Hojen kör alldeles för fort för att bilen ska kunna uppfatta han..
Sen ser man ju inte åt andra hållet hur billisten ser men jag tror hoj föraren fick ta all skit i den här situationen!

Vari trafikförordningen står det att vänstersväng är förbjuden på väg där man först får skylt som i god tid varnar bakomvarande att längre fram finns en avtagsväg som går till xxx?

Var skall bakomvarande trafik på vägen vi nu pratar om ta vägen om vanen parkerar utmed höger väghalva som saknar vägren dvs. vanen kommer till största delen, parkerandes, uppta majoriteten av vägbanan för bakomvarande trafikanter vilket då tvingar dem att:

1.) Stanna bakom
2.) eller köra om i mötande körfält

Om trafikanterna väljer alternativ 2 torde det vara minst lika farlig situation som nu uppkom. Dels är det en högerkurva, vanen skymmer en stor del av siktfältet som krävs för att kunna göra en vettig bedömning om det är säkert att köra om, dessutom hade mötande trafikanter nog lika svårt att uppfatta motorcyklisten och hans/hennnes hastighet varför en ännu värre olycka hade kunnat inträffa!

Och vad hade vitsen, i denna situationen på denna platsen, varit att välja alt. 1 som hade inneburit att vanen parkerat utmed vägkanten i avsikt att släppa förbi bakomvarande men som pga. omständigheterna inte på ett säkert sätt hade kunnat ta sig förbi!? Gissningsvis hade de blivit NÅGOT irriterade på föraren i vanen och till slut gjort osäkra omkörningar!

För övrigt blinkade föraren i vanen vilket signalerar til bakomvarande att han/hon straxt kommer sakta ner och ...byta färdriktning. Fast han/hon hade ju kunnat blinka tidigare så de fick mer tid/sträcka på sig att reagera!

Nåväl, det vi håller på med här är ju gissningar även om våra gissningar/spekulationer baseras på den erfarenhet var och en av oss har så det är kanske inte så konstigt att vår syn på det skiljer.

Kontentan av det vi förmodligen allihop inser är att hojföraren får inte bara ondast han/hon riskerade i detta fall döden men KANSKE hade turen att klara sig undan med benbrott mm. OCH när vi närmar oss en bil/annan trafikant i högre hastighet än dem eller mötandes åt minstånde tänka TVÅ tankar innan vi bestämme ross för att fortsätta:

1.) Kan jag köra om? (Den tänker vi alla redan idag)

Men minst lika viktigt, för att försöka undvika just denna typen av olycka vare sig vi möter bilisten eller kör ikapp honom/henne är att också ställa och besvara frågan:

2.) KAN han/hon byta färdriktning? Dvs. finns en avtagsväg, parkeringsficka, infart/utfart?

Först när vi vet svaren på BÅDA dessa frågor är det så säkert det bara kan vara att fortsätta som vi gjorde innan!

Mvh!
// Niklas

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage