Vem blir "flaggvakt"

håkan skrev:
2198069 Det är väldigt många som är flaggvakter som aldrig kört bana (säkert många som inte ens har MC eller ens MC kort) själva, kan ju bli lite fel ibland då, men alla kan lära sig.

Det finns även väldigt många förare som aldrig flaggat, vilket är synd ;)
Sluta lämna sakliga och trevliga svar. Du är funktionär och ska känna dig påhoppad :mad: :lol
 
Som relativt erfaren funkis fyra år runt banan och funktionärslicens och två förstahjälpen kurser. Tycker jag att jag har ganska bra koll. Men ibland är det inte lätt att hänga med på allt som händer runt banan. Speciellt på posteringar där olyckorna sprids ut på en stor del av posteringen, om ni fattar, esset alltså. Kracher från ingång till utgång.

Jag stog i esset hela helgen plus att jag var på Sviestad hela torsdagen för att hjälpa till inför SM. Då börjar man känna sig lite sliten på söndagen, men man ställer fortfarande upp och kutar som en idiot när nån lägger sej, lyfter hojar på ren vilja och ser dessutom glad ut, som att man trivs med livet!

Ett stort tack till förare 14 i 125 gp som tackade (!) för hjälpen jag blev helt ställd, visste inte vad jag skulle säga. Kul med uppskattning direkt, jag var gjad hela dagen efter det!

Vi funkisar behöver inte mycket för att bli glada! Synd att det inte gäller vissa förare med. Det är sm inte MotoGP!
 
mr_rockster skrev:
2197180 Tjenare!

Jättebra med alla arrangörer och flaggvakter som ställer upp gratis, förstår att det är omöjligt att få tag på jättebra folk och att det är väldigt svårt att få tag i bra folk öht men ibland kan jag som fotograf bli lite irriterad.

- Johan

Jag tycker nog tvärt om att det går bra att få tag på jätteduktiga funktionärer, problemet är väl att få tag på tillräckligt många.
Enligt mig gjorde alla flaggisar ett kanonjobb. Om enda felet var att du fick flytta på dig så kan jag väl förstå att du blev sur då men det måste väl ändå finnas fler ställen att fota från.
Jag tycker att alla förare (och fotografer?) borde prova på att stå som flaggvakt någon gång så kan man förstå vilket jättejobb de verkligen gör.
 
Jag har ungefär likvärdig erfarenhet som Alx. Jag hade en otrolig tur att få stå hela mitt första år med riktigt erfarna funktionärer. Jag vet att jag är en uppskattad funktionär, speciellt på endurance och när jag håller i blåflaggen. Jag lär mig nya saker varje rejs. Efter fyra år och närmare 20 tävlingar börjar jag bli varm i kläderna.

Bra funktionärer växer inte på träd. Alla passar inte till att vara funktionärer. Det kräver en hel del mentalt och vissa fattar inte att du inte står i posterinigen för att titta på tävlingen utan för att bevaka och sköta DITT lilla hörn av verkligheten.

Roadracingsverige idag börjar bli väldigt seriös. Min åsikt är att funktionärskåren halkar efter. Det finns för få som är tillräckligt bra för att vi skall kunna få den klass som jag anser krävs på ett SM, SO eller EM/WM. Vi behöver bättre, tätare och mer utbildning av funktionärerna på banan, mer specialisering av flaggfunktionärer, plockpersonal och liknande. Detta är något som FÖRARNA måste kräva på förarriksdagen. Funktionärerna är en av de viktigaste kuggarna för er säkerhet. Skrik er hesa om airfence men utan funktionärer runt banan blir det livsfarligt. Då kan man lika gärna hålla racen på slingerbulten.

Nu till ämnet: Fotografer på banan.

Det är skillnad på fotografer och fotografer. Bra fotografer, d.v.s. 90%, är säkerhetsmedvetna, kommunicerar med funktionärerna och i många fall frågar de t.o.m. vilka som är högoddsare till att komma i mål. Tänk på att många av funktionärerna har stått där och tittat på förarna i tre dagar. När 60 stycken Rookie 600 passerat på träning och kval och 57 har kört ungefär samma spårval och samma bromspunkter så har vi lärt oss vilka de övriga 3 är. De är de vi håller ett extra öga på. Ofta vet vi innan ni vet det att det kommer att gå åt helvete. På Gälleråsen ifjol hade jag en fotograf i posteringen på Ejes. Varje gång jag tog halvsteget ut ur posteringen för att vara beredd med gulflaggen hörde jag kameran börja smattra. Det blev några RIKTIGT bra bilder, t.ex. på nummer 8 i Rookie 600 (har jag för mig) som totalskrotar sin hoj.

Att en fotograf står så att han inte riskerar att bli påkörd är inte alltid synonymt med att han inte utgör en fara. En fotograf med fel färg på t-shirten stör oerhört mycket. Jag har klätt om fotografer som kommer ut i gula eller röda kläder...

En fotograf som står mitt i blicklinjen mellan svängpunkt och exit är direkt livsfarlig.

Fotografer som står så att de stora objektiven skickar reflexer kan vara störande. Det är detta vi ser som funktionärer. Vi ser när förarna blir störda, ibland t.o.m. utan att förarna själva är medvetna att de blir störda.

Det är då vi är "puckon" och ber er flytta lite på er, ta på er en annan skjorta eller bara lämna banan...

Lite av mina åsikter...
 
Jag blev inte sur för fem öre när de bad mig flytta på mig utan snarare förvånad. Det finns massa bra ställen att plåta från. Jag har som sagt kört en hel del bana och varit ute mycket på banor och tittat och plåtat också men vart förvånad när de bad mig flytta på mig när jag stod på ett ställe där jag omöjligt kan stått farligt till för mig eller någon annan, blev även förvånad när två flaggisar stod och småsnackade och skojade under race och missade att det hade varit en olycka längre bort. Jag har som sagt både kört bana och stått flaggvakt, har dock ej flaggat på någon roadracing/supermoto tävling.

Det var inte min mening att hoppa på någon eller liknande utan min fråga är precis som det står i topicen, vem är det som blir flaggvakt? Är det så att om det är dåligt med folk så tar man in "vem som helst som vill ställa upp"?

- Johan


Kobbe skrev:
2198933 Jag tycker nog tvärt om att det går bra att få tag på jätteduktiga funktionärer, problemet är väl att få tag på tillräckligt många.
Enligt mig gjorde alla flaggisar ett kanonjobb. Om enda felet var att du fick flytta på dig så kan jag väl förstå att du blev sur då men det måste väl ändå finnas fler ställen att fota från.
Jag tycker att alla förare (och fotografer?) borde prova på att stå som flaggvakt någon gång så kan man förstå vilket jättejobb de verkligen gör.
 
mr_rockster skrev:
2199942
Det var inte min mening att hoppa på någon eller liknande utan min fråga är precis som det står i topicen, vem är det som blir flaggvakt? Är det så att om det är dåligt med folk så tar man in "vem som helst som vill ställa upp"?

- Johan

Ja tyvärr får man nog säga att det är så, åtminstånde på LMS, där av försöker vi sätta oerfarna med erfarna flaggisar så att vi får en hyfsad jämn fördelning. Jag förstår att du inte ville hugga på någon men det var lite klupigt formulerat ditt första inlägg. Så svaret är: Ja, alla som vill är varmt välkomna och vi behöver fler.

björn
 
Lime skrev:
2198982 Jag har ungefär likvärdig erfarenhet som Alx. Jag hade en otrolig tur att få stå hela mitt första år med riktigt erfarna funktionärer. Jag vet att jag är en uppskattad funktionär, speciellt på endurance och när jag håller i blåflaggen. Jag lär mig nya saker varje rejs. Efter fyra år och närmare 20 tävlingar börjar jag bli varm i kläderna.

Bra funktionärer växer inte på träd. Alla passar inte till att vara funktionärer. Det kräver en hel del mentalt och vissa fattar inte att du inte står i posterinigen för att titta på tävlingen utan för att bevaka och sköta DITT lilla hörn av verkligheten.

En flaggvakt bör ju titta från sin postering och framåt anser jag. Det som är innan är ju föregåendes område. En flaggvakt ska inte stå där för att ha en bra plats för att kolla på tävlingen utan ska, precis som du säger, bevaka sin lilla del av banan.

Lime skrev:
Roadracingsverige idag börjar bli väldigt seriös. Min åsikt är att funktionärskåren halkar efter. Det finns för få som är tillräckligt bra för att vi skall kunna få den klass som jag anser krävs på ett SM, SO eller EM/WM. Vi behöver bättre, tätare och mer utbildning av funktionärerna på banan, mer specialisering av flaggfunktionärer, plockpersonal och liknande. Detta är något som FÖRARNA måste kräva på förarriksdagen. Funktionärerna är en av de viktigaste kuggarna för er säkerhet. Skrik er hesa om airfence men utan funktionärer runt banan blir det livsfarligt. Då kan man lika gärna hålla racen på slingerbulten.

Felet är väl att det inte finns några pengar eller resucher att utbilda så man kan välja och vraka bland funktionärerna. Statusen på de måste nog upp och man skulle på något sätt vilja kunna belöna de så man kan välja ut bra funktionärer.

Lime skrev:
Nu till ämnet: Fotografer på banan.

Det är skillnad på fotografer och fotografer. Bra fotografer, d.v.s. 90%, är säkerhetsmedvetna, kommunicerar med funktionärerna och i många fall frågar de t.o.m. vilka som är högoddsare till att komma i mål. Tänk på att många av funktionärerna har stått där och tittat på förarna i tre dagar. När 60 stycken Rookie 600 passerat på träning och kval och 57 har kört ungefär samma spårval och samma bromspunkter så har vi lärt oss vilka de övriga 3 är. De är de vi håller ett extra öga på. Ofta vet vi innan ni vet det att det kommer att gå åt helvete. På Gälleråsen ifjol hade jag en fotograf i posteringen på Ejes. Varje gång jag tog halvsteget ut ur posteringen för att vara beredd med gulflaggen hörde jag kameran börja smattra. Det blev några RIKTIGT bra bilder, t.ex. på nummer 8 i Rookie 600 (har jag för mig) som totalskrotar sin hoj.

Jag vet inte själv om jag tillhör de där 90% eller övriga 10% men jag anser mig iaf vara säkerhetsmedveten och jag kommunicerar med funktionärerna. När jag fotar Supermoto som jag gör väldigt mycket och har bra kontakt med många av förarna så har ingen av de (såvitt jag har hört) stört sig på att jag är i vägen trots att jag ibland på vissa banor kan vara ½ m ifrån de.

Lime skrev:
Att en fotograf står så att han inte riskerar att bli påkörd är inte alltid synonymt med att han inte utgör en fara. En fotograf med fel färg på t-shirten stör oerhört mycket. Jag har klätt om fotografer som kommer ut i gula eller röda kläder...

Jag har alltid den väst som delas ut och som arrangören tycker att jag ska ha på mig när jag är på en tävling. Själv föredrar jag mörka kläder för att hålla mig så anonym som möjligt men ibland så vill arr. att man ska ha en orange väst och då får man ta det. I Linköping så var det svart som gällde.

Lime skrev:
En fotograf som står mitt i blicklinjen mellan svängpunkt och exit är direkt livsfarlig.

Fotografer som står så att de stora objektiven skickar reflexer kan vara störande. Det är detta vi ser som funktionärer. Vi ser när förarna blir störda, ibland t.o.m. utan att förarna själva är medvetna att de blir störda.

Det är då vi är "puckon" och ber er flytta lite på er, ta på er en annan skjorta eller bara lämna banan...

Lite av mina åsikter...

Självklart är det det! Det är inte bara ens eget skinn som ska räddas. Jag anser att en bra fotograf märker inte förarna av (under racet) att han finns där ens.

Jag har då aldrig påstått att ni är "puckon" men blev lite funderasam vid några tillfällen då jag inte förstod VARFÖR de lämnade en postering för att säga till en förare (som inte körde just då utan rekade banan och var ca 50 m. ifrån själva banan och i en innerkurva) eller VARFÖR de ber mig flytta mig när jag står i en innerkurva där förarna ändå inte ser något och JAG anser att jag står helt ofarligt och är säker på att jag inte stör förarna eller VARFÖR två flaggisar står och skämtar och småsnackar mitt under race så de missar en inicident. Jag vet inte om jag är ensam men jag tycker att en flaggvakts prio 1 bör vara säkerheten. Och som sagt, jag flyttar mig självklart utan att tveka så fort en flaggis, förare, arrangör eller vad som ber mig flytta på mig då det minsta jag vill är att vara i vägen.

- Johan
 
Har inte alla missat en grundläggande sak med i denna diskussion. Är skillnad på ackrediterad fotograf och fotograferande kompis/mamma/mamma/syster osv.. Ackrediterade fotografer rör sig fritt på egen risk. Övriga fotografer är som vanlig publik och ska åtlyda funktionärs bedömning vad som är riskfritt. Antar trådskaparen inte är ackrediterad fotograf utan amatör som gillar fotografera. En ackrediterad fotograf har jag aldrig haft problem med. De kommer oftast fram pratar och frågar vad man tycker. Problemet uppstår sen när nästa person med kamera dyker upp och inte får agera på samma sätt som den ackrediterade pressfotografen.

Edit: såg nu inlägget om ovan om väst. Men som alltid. var ödmjuk mot funktionärer så löser sig det mesta, Som funkis tar jag hellre i för hårt med säkerhet än för lite till man vet hur väl en person kan bedöma riskerna eller om de är där på egen risk..
 
Last edited:
mr_rockster skrev:
2199942 <snipp> blev även förvånad när två flaggisar stod och småsnackade och skojade under race och missade att det hade varit en olycka längre bort.

Det kan jag ju iofs erkänna att det blir jag med... Det är lite jobbigt att ha en gulflagg ute och behöva säga på radion en extra gång att den är uthängd för att få posteringen före att flagga och sluta titta på racet... :(
 
mr_rockster skrev:
2200017 En flaggvakt bör ju titta från sin postering och framåt anser jag. Det som är innan är ju föregåendes område. En flaggvakt ska inte stå där för att ha en bra plats för att kolla på tävlingen utan ska, precis som du säger, bevaka sin lilla del av banan.

Som sagt... alla förstår inte det.

mr_rockster skrev:
2200017
Felet är väl att det inte finns några pengar eller resucher att utbilda så man kan välja och vraka bland funktionärerna. Statusen på de måste nog upp och man skulle på något sätt vilja kunna belöna de så man kan välja ut bra funktionärer.

På ett eller annat sätt ska det betalas. Med pengar eller med människoliv... Det låter hårt, men tyvärr kan det bli en sanning.



mr_rockster skrev:
2200017
Jag vet inte själv om jag tillhör de där 90% eller övriga 10% men jag anser mig iaf vara säkerhetsmedveten och jag kommunicerar med funktionärerna. När jag fotar Supermoto som jag gör väldigt mycket och har bra kontakt med många av förarna så har ingen av de (såvitt jag har hört) stört sig på att jag är i vägen trots att jag ibland på vissa banor kan vara ½ m ifrån de.

Jag vet vem du är. Du har vid ett tillfälle kommit ut till min postering klädd i "icke lämpliga" färger och utan att bli tillsagt dressat om. Har t.o.m. för mig att du petade på en annan fotograf som stod lite klantigt till och var ivägen för vår primära löpväg.

mr_rockster skrev:
2200017
Jag har då aldrig påstått att ni är "puckon" men blev lite funderasam vid några tillfällen då jag inte förstod VARFÖR de lämnade en postering för att säga till en förare (som inte körde just då utan rekade banan och var ca 50 m. ifrån själva banan och i en innerkurva) eller VARFÖR de ber mig flytta mig när jag står i en innerkurva där förarna ändå inte ser något och JAG anser att jag står helt ofarligt och är säker på att jag inte stör förarna eller VARFÖR två flaggisar står och skämtar och småsnackar mitt under race så de missar en inicident. Jag vet inte om jag är ensam men jag tycker att en flaggvakts prio 1 bör vara säkerheten. Och som sagt, jag flyttar mig självklart utan att tveka så fort en flaggis, förare, arrangör eller vad som ber mig flytta på mig då det minsta jag vill är att vara i vägen.

Nä, det förstår som sagt inte jag heller... Vi brukar lite skämtsamt säga att på allmänhetens åkning gäller 100% fokus, på RR-träning 150% och på race förhöjd beredskap... Vad som gäller på Rookie 1000 ska vi inte gå in på... ;)

Ett problem är att det inte finns tid att utbilda rookie-funktionärer under racedagen. Då har vi kanske, om vi har tur, 4-5 warmups och sedan drar skarpa race igång. När skiten träffar fläkten finns ingen tid att förklara vad som ska göras. Tyvärr kommer många bara till race-dagen. Fredagsträning och lördagskvalen kan man få hota folk med stryk för att de ska komma men det är ju på dessa dagar som vi har möjlighet att berätta och förklara både under och efter...

Min personliga åsikt är att det på inga vilkor får släppas ut någon helt färsk funktionär på banan under race-dag. De SKA ha erfarenhet från licensträningar, fredag och lördagsträningar eller t.o.m. allmänhetens åkning eller liknande.

Ni kamerakillar är i detta sammanhang inget stort problem... jag är mer rädd för nya funktionärers säkerhet än för en fotograf... ni rör er iaf inte ut på banan...
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top