Vem blir "flaggvakt"

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Tjenare!

Jag är ute och fotar mycket, var bl.a. på SM i Linköping, var även i Anderstorp. Har själv kört supermoto aktivt och tävlat.

Jättebra med alla arrangörer och flaggvakter som ställer upp gratis, förstår att det är omöjligt att få tag på jättebra folk och att det är väldigt svårt att få tag i bra folk öht men ibland kan jag som fotograf bli lite irriterad.

Som t.ex. när jag står i en innerkurva och flaggvakterna står i ingången till en ytterkurva (supermoto, in på start och målrakan i linköping) och de säger att det är farligt när jag står på ett visst ställe då de själva står 10 ggr farligare. Eller som när Ola Eifrem stod 50m från banan men på fel sida avspärrningen och han pratar med flaggvakterna men de vägrar låta han stå där, why?!

Är många av de som vill bli flaggvakter bara ute efter att få vara med att bestämma lite? Eller som när två flaggvakter står och tittar: "Oj? där borta vinkar de gulflagg, då ska jag också vinka."

Självklart finns det många jättebra också, all heder åt de som ställer upp...

- Johan

mr_rockster skrev:
2197180 Tjenare!

Jag är ute och fotar mycket, var bl.a. på SM i Linköping, var även i Anderstorp. Har själv kört supermoto aktivt och tävlat.

Jättebra med alla arrangörer och flaggvakter som ställer upp gratis, förstår att det är omöjligt att få tag på jättebra folk och att det är väldigt svårt att få tag i bra folk öht men ibland kan jag som fotograf bli lite irriterad.

Som t.ex. när jag står i en innerkurva och flaggvakterna står i ingången till en ytterkurva (supermoto, in på start och målrakan i linköping) och de säger att det är farligt när jag står på ett visst ställe då de själva står 10 ggr farligare. Eller som när Ola Eifrem stod 50m från banan men på fel sida avspärrningen och han pratar med flaggvakterna men de vägrar låta han stå där, why?!

Är många av de som vill bli flaggvakter bara ute efter att få vara med att bestämma lite? Eller som när två flaggvakter står och tittar: "Oj? där borta vinkar de gulflagg, då ska jag också vinka."

Självklart finns det många jättebra också, all heder åt de som ställer upp...

- Johan

Jag kan väl bara säga så här. DET ÄR INTE SÅ JÄVLA LÄTT dom gör så bra dom kan, om dom anser att DU står fel flytta på dig. Efter olyckan på LMS vill vi nog INTE ha en överkörd fotograf att tampas med, vi har det besväligt som det är. Jag vill inte låta grinig men det är väl bara att du hittar ett annat ställe att stå på eller ber dom prata med tl om vart du får stå. Att hitta folk som överhuvudtaget ställer upp gratis är som du säker förstår inte det lättaste och att dom ska få skit av en tjurig fotograf tycker jag inte att dom förtjänar. Jag säger det än gång till, dom gör så gott dom kan.

björn.e

Funkisar växer som alla vet inte på träd, så vi är evigt tacksamma över dom som finns och vill hjälpa till.
Funkisar kan inte neka en fotograf att stå vart den vill men kan informera att dom tycker att han står farligt. Fotografer står på eget bevåg runt banan och inga försäkringar gäller dom. Däremot kan funkisarna tipsa om andra bra fotoplatser runt banan.

Bitr.TL

björn.e skrev:
2197228 Jag kan väl bara säga så här. DET ÄR INTE SÅ JÄVLA LÄTT dom gör så bra dom kan, om dom anser att DU står fel flytta på dig. Efter olyckan på LMS vill vi nog INTE ha en överkörd fotograf att tampas med, vi har det besväligt som det är. Jag vill inte låta grinig men det är väl bara att du hittar ett annat ställe att stå på eller ber dom prata med tl om vart du får stå. Att hitta folk som överhuvudtaget ställer upp gratis är som du säker förstår inte det lättaste och att dom ska få skit av en tjurig fotograf tycker jag inte att dom förtjänar. Jag säger det än gång till, dom gör så gott dom kan.

björn.e

:tummenupp WORD!

Jag måste säga att man börjar tappa sugen för sporthoj.com. Trodde detta var ett ställe för diskussioner och allmänt racingsnack. Numer verkar det bara blir en massa gnäll på folk som gör så gott dom kan och ställer upp utöver de vanliga. SLUTA GNÄLLA PÅ ALLA FUNKTIONÄRER ANNARS HAR VI SNART INGA TÄVLINGAR KVAR!!!!!! Finns det en avspärrning så finns det, bedömmer en funktionär (som troligtvis kan mer om hur olyckor går till än du!) att du står farligt så är det väl bara att flytta på sig!
:argpådato :argpådato

mr_rockster skrev:
Det är inte så lätt som det ser ut, när man står vid sidan och tittar på. Det kan ta några ögonblick innan man uppfattat sitationen korrekt.

Pelle B skrev:
2197283 :tummenupp WORD!

Jag måste säga att man börjar tappa sugen för sporthoj.com. Trodde detta var ett ställe för diskussioner och allmänt racingsnack. Numer verkar det bara blir en massa gnäll på folk som gör så gott dom kan och ställer upp utöver de vanliga. SLUTA GNÄLLA PÅ ALLA FUNKTIONÄRER ANNARS HAR VI SNART INGA TÄVLINGAR KVAR!!!!!! Finns det en avspärrning så finns det, bedömmer en funktionär (som troligtvis kan mer om hur olyckor går till än du!) att du står farligt så är det väl bara att flytta på sig!
:argpådato :argpådato
Ja vi måste vara rädda om våra funkisar, dom gör ett kanonjobb helt gratis för vår skull, bra att tänka på innan man börjar att klaga.

Efter att jag själv stått som flaggvakt på ERF'et på Anderstorp så förstår man lite mer vad det innebär. Det är inte så jävla lätt de första gångerna kan jag tänka mig. Speciellt inte på kortare sprintrace då det kan vara många situationer på banan samtidigt mm

All heder år våra flaggvakter/funktionärer :Bugar

Lugna i stormen. Jag förstår att det är jättesvårt att få folk att ställa upp och att det är omöjligt att få till en tävling utan de. All heder åt de och alla som kämpar och sliter för att få till tävlingar och få det att flyta så bra som möjligt. Ber någon mig att jag ska flytta på mig så gör jag självklart det utan att tveka en sekund, när jag har ställt mig någonstans så brukar jag även söka ögonkontakt med närmsta flaggvakt för att se så de tycker det är okej och så de ska slippa ropa eller springa bort till mig om de inte vill ha mig just där (de kanske tycker jag skymmer sikten eller något annat).

Deras jobb är ju att se till att det ska vara så säkert som möjligt runt banan, det är ju deras jobb och jag är säker på att de allra flesta gör precis det de ska men är det alltid förbjudet att ha åsikter åt de som jobbar gratis och arrangerar?

Tack annars för en väl genomförd tävling ;)

mr_rockster skrev:
2197347 men är det alltid förbjudet att ha åsikter åt de som jobbar gratis och arrangerar?

Självklart inte, men senaste tiden har det varit fruktansvärt mycket gnäll på funktionärer och arrangörer, så dina synpunkter blev väl bara "droppen som fick bägaren att rinna över". Men det är nog inte roligt för en funktionär att läsa att de flaggar när det passar, jag är djupt imponerad över att de orkar hålla på en hel helg och som sagt de gör så gott de kan och i de flesta fall är detta mer än tillräckligt.

Jag sa inte att "de flaggar när det passar". Jag stod brevid två flaggvakter som stod och småsnackade under racet när en olycka hände en liten bit bort, ingen av de såg detta (jag stod i närheten och de ska väl i första hand hålla uppsikt efter deras flagga och framåt och det var svårt att missa om man tittade åt det hållet...). Tog ett litet tag innan de såg att de flaggade längre bort, då blev de tagna på sängen, jag blev då lite förvånad. Förstår (och vet själv efter att ha varit med och arrangerat tävlingar) att det är nästintill omöjligt att få tag i folk som ställer upp gratis och är mycket tacksam för de som ställer upp, tycker dock det är tråkigt när det känns som att det inte är säkerheten som är det viktigaste...

- Johan

Pelle B skrev:
2197356 Självklart inte, men senaste tiden har det varit fruktansvärt mycket gnäll på funktionärer och arrangörer...
Har det verkligen det? Du får skilja på legitima diskussioner om säkerheten som sådan och gnäll på funktionärer. Det är två skilda saker.

Menar du att t ex min tråd om kompisen som skickades iväg med bruten nacke är "gnäll på funktionärer och arrangörer" och att jag inte borde startat den tråden?

mr_rockster skrev:
2197347
Deras jobb är ju att se till att det ska vara så säkert som möjligt runt banan, det är ju deras jobb och jag är säker på att de allra flesta gör precis det de ska men är det alltid förbjudet att ha åsikter åt de som jobbar gratis och arrangerar?

Självklart är det inte det ;) jag kan dock lova att de som varit med och arrangerat den här helgen är skapligt trötta... och än är det inte slut.
Måste kapa några timmar från jobbet idag för att återlämna softfense tex, lyfta elkablar, städa och annat mysigt.

Men svaret på frågan "vem som blir flaggvakt", det är vem som helst egentligen med intresse.

Det finns "alltid" nån i kuren som varit med förr och har mer erfarenhet än andra.

LMS håller en del första hjälpen kurser från vår till höst och utbildar folk som vill va "licensierad funktionär" som också går att bli.

gul, olje, blå & grön-flagg är något som posteringarna själva i stort sett får sköta själva.
2 posteringar med gulflagg, sen en med grönflagg efter olyckan.
Så det gäller för dom som står där att vara relativt alerta och se vad som händer innan och efter deras egen postering, även positioner på de tävlande.

Sen att ta hand om förvillade förare under tiden som räjset pågår är inte alltid så lätt och vissa förstår inte sitt eget bästa.

skulle väl tro att de som varit på LMS o jobbat frivilligt den här helgen utan lön (en biobiljett eller trafikövningsbiljett om dagen + mat...) är runt 130-140st. (runt 60 funkisar runt banan varje dag, sen är det inte samma personer som orkar stå där i 3 dar heller utan en stor del är där 1-2 dagar). Plus alla andra som ska fixa o dona.

jag fick höra av en fotograf som sa klagade på att Supermoto fick vänta lite väl länge för att få starta och att det var förjävligt att det var en stuntuppvisning under tiden, dessutom att det tar bara 5 minuter att ställa iordning Supermoto-banan.
Då undrade jag om han hade sett den banan och vad som behövde göras och att han gärna får hjälpa till om han tycker det går långsamt... då blev det inte så många mer kommentarer om det... och att det var väl bättre för publiken med stuntuppvisning än inget alls?

//håkan

Bingo skrev:
2197392
Menar du att t ex min tråd om kompisen som skickades iväg med bruten nacke är "gnäll på funktionärer och arrangörer" och att jag inte borde startat den tråden?

Var inte det på Actionpics körning på Gotlandring förra året?
Röda korset som var där tyckte att han som precis haft en kraftig marksyning med huvudet (stora härliga krashmärken i hjälmen), han fick till uppgift att röra huvudet åt alla håll o kanter... han släpptes iväg på hojen runt banan. Senare blev det ambulanshelikopter till Visby när han tappade lite känsel osånt..

//håkan

En del flagg situationer va väl lite tveksamma. Men eftersom jag själv nyligen hade min premiär som flaggvakt under en crosstävling så vet jag att det inte är helt enkelt.

Därför ska jag inte klaga heller. Men måste ge beröm för blåflagg situationer som jag tyckte fungerade riktigt bra i racen jag körde (supermoto 450). :tummenupp

Sen kan jag tippsa om att om ni vill kan ni få vila armarna & låta bli att grönflagga under våra race då det flaggan ändå inte gäller för oss. Men jag tycker den är ganska bra så om ni vill får ni gärna fortsätta ändå :)

håkan skrev:
2197410 ...
Röda korset som var där tyckte att han som precis haft en kraftig marksyning med huvudet (stora härliga krashmärken i hjälmen), han fick till uppgift att röra huvudet åt alla håll o kanter... han släpptes iväg på hojen runt banan. Senare blev det ambulanshelikopter till Visby när han tappade lite känsel osånt..

//håkan

Det är nog denna incident han menar.
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120461

håkan skrev:
Nej, det var på ERF:et på Anderstorp. Gotlandsincidenten är en annan, likartad, händelse.

Infon som alla fotografer får i pressoffice är, att de får stå vart de vill där de inte är i vägen eller är en säkerhetsrisk för andra.
Självklart får de inte vara i vägen för funkisar, men i övrigt ska funkisarna inte säga till fotograferna vart de får stå och inte..... Det är möjligt att den infon inte riktigt nått fram till alla funkisar då, som tidigare sagts, vi ibland måste ragga fler funkisar på plats. Det kan då bli förarmekaniker eller personal/flickvänner. (Vi har alltid en erfaren funktionär på varje postering.)
Utan dessa tappra människor som står hela dagarna ute på banan skulle vi inte kunna köra tävlingar! Om man inte stått där själv, så förstår man inte vad det innebär att ha full fokus i så många timmar. Det vore omänskligt att kunna ha full koll så länge så självklart brister ibland koncentrationen.
Annars får vi väl ha maskiner som flaggar... :rolleyes:

Prova gärna att stå som flaggvakt en gång, så får ni se.....innan ni dömer andra som gör det. :tummenupp Det är inte alltid så lätt....

Det är verkligen beundransvärt att vara flaggvakt!

Tack för i helgen alla som ställt upp trots en del missöden.

/Sara- organisationskommité och sekretariat (mest utskälld hela helgen för saker vi inte råder över!)

Bingo skrev:
2197392 Har det verkligen det? Du får skilja på legitima diskussioner om säkerheten som sådan och gnäll på funktionärer. Det är två skilda saker.

Hade faktiskt inte ens läst den tråden! Vad jag menar är att det är hemskt mycket rena klagomål och personliga påhopp nu. Istället för diskussioner som kan leda någonvart tycker jag att det har blivit mycket "det borde väl arrangören/funktionären ha begripit innan!"-mentalitet. Kanske bara är jag som tycker men det är mina 10 öre....

Pelle B skrev:
2197640 Hade faktiskt inte ens läst den tråden! Vad jag menar är att det är hemskt mycket rena klagomål och personliga påhopp nu. Istället för diskussioner som kan leda någonvart tycker jag att det har blivit mycket "det borde väl arrangören/funktionären ha begripit innan!"-mentalitet. Kanske bara är jag som tycker men det är mina 10 öre....
Min eg. fundering är om det är många som är intresserade men som aldrig kört själva som är flaggvakter och kanske därför har svårt att t.ex se vart det är farligt/mindre farligt att stå? Här ser man lite av mina bilder iaf:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122095

fler kommer..

mr_rockster skrev:
2197851 Min eg. fundering är om det är många som är intresserade men som aldrig kört själva som är flaggvakter och kanske därför har svårt att t.ex se vart det är farligt/mindre farligt att stå? Här ser man lite av mina bilder iaf:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122095

fler kommer..

Alla komentar som kan bli bättre är välkomna men att jämföra våra funkisar med några som inte kommer in på PH då går jag i taket. Finns det en grupp mäniskor som man ska visa lite jävla respekt mot så är det friviliga som ställer upp. Du kunde varit lite smidagare ringt HW och frågat tex. Vidare har det säker inte kommit fram till alla att ni får gå och komma som ni vill på banan. Detta är beklaglit och jag ber om ursäkt för det. hoppas det blir bättre nästa gång om det blir nått.

björn.e

ps snygga bilder, ni är verkligen uppskattade ni med. Synd att det krockar ibland bara ds

Last edited:
mr_rockster skrev:
2197851 Min eg. fundering är om det är många som är intresserade men som aldrig kört själva som är flaggvakter och kanske därför har svårt att t.ex se vart det är farligt/mindre farligt att stå? Här ser man lite av mina bilder iaf:

Det är väldigt många som är flaggvakter som aldrig kört bana (säkert många som inte ens har MC eller ens MC kort) själva, kan ju bli lite fel ibland då, men alla kan lära sig.

Det finns även väldigt många förare som aldrig flaggat, vilket är synd ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT