Vem betala din 125:a?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
H4 skrev:
En bra fråga, kanske därför jag är så lack på allt nästan.


Jag önska jag orkade vara lika skötsamm..

Tur att du har sh. :pannkyss

Kom på en sak så när du blir å får göra vad du vill kommer du bete dig som värsta fjortisen ju! bara för du inte lärt dig innan
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
H4 skrev:
En bra fråga, kanske därför jag är så lack på allt nästan.


:Bugar

För mig är det tvärtom..
Jag måste börja festa lite mindre, och plugga lite mer.

Jag lyssnar inte så mycket på mina föräldrar, eller tja, dom säger inte åt mig så mycket. Jag vet vad jag borde/får göra och inte.
Men självklart går dom in bland och säger STOP :lol
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Har cashat hoj, utrustning och körkort själv, sånär som på 2 uppkörningar och en hel del transporter och så vidare. Min far har även betalat försäkringen åt mig.. (2000 kr)

Annars har man lyckats skrapa ihop lite mer än 55.000.. Jobbat med 25kr/tim @ minigolfanläggning 3 somrar. Haha.. Kanske inte bara, men typ. :)
 

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
GSXR 750 -09
jag sålde min moppe derbi senda, som jag hade jobbat ihop 12 tusen på o sen fått 12 tusen, den fick jag 18 tusen för, sedan så har jag jobbat två sommarar så jag hade typ 32 tusen :banana
 

^XceeD^

Drive it like you stole it!
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Kävlinge
Hoj
Ingen hoj för tillfället, Cagiva Mito -97 (7 speed) *såld* plus en sketen Yamaha Virago 535 -97 *såld*
Fick välja mellan att få en ny moppe när jag fyllde 15 eller en lätt mc när jag fyllde 16 (svårt val?), jag valde då mcn. Va först inne på en gammal Rgf eller ngt liknande för 15-20k för jag trodde inte farsan ville lägga ut mer. Men en dag kom farsan o sa att han hade hittat en mc i Eslöv som han va villig att köpa, o döm av min förvåning när vi kommer dit, framför mej står min dröm 125a. Inte så mycke att diskutera :rodnar. Och det blev ju inte sämre av att den va nyrenoverad för 16000. Så genom en kombination av kompromisser, en snäll farsa och tur så fick jag min Mito ;)

Edit: Jag hade två moppar som jag betalade själv :tungan
 
Last edited:

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Svanen skrev:
Jag lyssnar inte så mycket på mina föräldrar, eller tja, dom säger inte åt mig så mycket. Jag vet vad jag borde/får göra och inte.
Men självklart går dom in bland och säger STOP :lol

:fakta

Så är det här också.
Kloka ord Svanen :tummenupp
 

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
AndersJohansson skrev:
:fakta

Så är det här också.
Kloka ord Svanen :tummenupp


Det är så det ska va :fakta

När andra kommer med skit som; "Jag får inte för morsan", då blir jag sne och undrar när dom hade tänkt växa ifrån lilla mamma..

Det enda hon verkligen sa ifrån om var att jag inte fick ta 125an till Sundsvall, det är ju bara 80mil :rolleyes: , På en dag.. :tungan

(Jag har bott i S-vall innan, tänkte hälsa på)
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
Jobbar ihop allt mitt själv jag, utrustning hoj och så, körkortet har ju mamma och pappa sparat ihop till tidigare så tar lite pengar där, däremot brukar pappa betala delar när nått rasar ibland och så, annars betalar jag allt själv..
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
NicoRacing skrev:
Hej det var bara att spara för mig :hihi

Och ändå skyller du på pappa när du skulle komma och kolla på min dåvarande NSR? :)

Kan väl säga att mina hojar har betalt sig själva nästan av jobbet jag lagt på dom.

Började på en Dakota (9-10år då), Köpte för 500:-, renoverade så den fungerade sålde för 1500:-.
Köpte en Puch Cross för runt 1000:- som fungerade, Sålde den senare till en polare för 2000:-, Den vart i bra skick då efter lite skruvande.
La till lite pengar köpte en Yamaha 50cc cross något nyare modell för runt 4000:-. Som seden blev strulen.
Pengarna borta, Jag började om, Renoverade en Cresent K50, Köpte den för 800:- fick runt 2000-2500:- när jag sålde den har jag för mig.
Köpte en Compact för runt 1000:-, samma där sålde och tjänade pengar.
Hade väl till slut runt 5-6000:- efter alla sånna här moped köp och renoveringar.
Jobbade (eftersom man vart 14-15år var det inte mycket jobb att välja mellan, ut och plocka jordgubbar).
Jobbade upp (+ lite andra pengar som föreldrarna hjälpte till med) till en Scooter (ny) som jag importerade från Danmark för runt 15000:-
Mindre olycka med den men den blev ramsne så tog försäkringspengarna och köpte en Aprilia SR 50 (Begagnad dårå) för runt 11000:-.
Sålde SR50 till en polare efter mycket pengar utlagt på den för 14000:-
Sparade ihopa en del och köpte en Beta RR 50 -00 för runt 18500:-
Sålde den senare för 16-17000:-
Jobbade och sparade till kortet (lite pengar från föreldrarna också) och köpte mig en Aprilia RS 125 för runt 30000:-. Efter många om och men eftersom säljaren inte hållt vad han lovat (att hojen skulle vara perfekt skick, Köpte den över nätet) tog han tillbaka den och jag fick tillbaka pengarna.
Såg att Mr.Dna skulle sälja sin NSR här på Sporthoj och kontaktade honom, Köpte hans NSR för 24000:-. Mycket pengar nerlagt på den men så har jag fått köra många mil med den också.
Fick sålt NSRén i morse för 23000:-. Nöjd affär.

:)

Edit: Nu när jag själv läste det blir det lite suddigt ibland i minnet, Har haft en massa mopeder jag renoverat osv och alla fanns inte med här. Men men.
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Svanen skrev:
Det är så det ska va :fakta

När andra kommer med skit som; "Jag får inte för morsan", då blir jag sne och undrar när dom hade tänkt växa ifrån lilla mamma..

Det enda hon verkligen sa ifrån om var att jag inte fick ta 125an till Sundsvall, det är ju bara 80mil :rolleyes: , På en dag.. :tungan

(Jag har bott i S-vall innan, tänkte hälsa på)

Hmm... känner igen det där.. Jag måste defenitivt skärpa mig inte för skolans skull utan för att mina föreldrar förkännar att jag tar de lite lungnare.. Och för att min lever ska klara det..

Men jag FÅR köra och hälsa på mina gammla pollare i waxholm (4 mil från sthlm) trots att jag nu mera bor utanför ystad! det är 70 mil på en dag.. Det blir det första jag gör när jag har fått mitt körkort.
 
Last edited:

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
fick hojen köpte all utrustning men utrustningen kostade nästan lilka mycket som hojen
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
AxlySM skrev:
Har cashat hoj, utrustning och körkort själv, sånär som på 2 uppkörningar och en hel del transporter och så vidare. Min far har även betalat försäkringen åt mig.. (2000 kr)

Annars har man lyckats skrapa ihop lite mer än 55.000.. Jobbat med 25kr/tim @ minigolfanläggning 3 somrar. Haha.. Kanske inte bara, men typ. :)

272 dagar+ vad utrustning å kortkosnad

har du jobbat 3 sommrar har du 91 dagars lov, hur blir man motiverad att jobba för 25kr/t



batalde cykeln och kläder själv, dom kortet"2000kr"

jobbat å sålt crossen med utrustning för att få råd

ska härma padde:


Pv80 -91 köpte för 4600kr fick av mor å far sålde för mer

Köpte en Linder 310 sportman -94 "10000kr" fick låna en mercury 15 hk av pappa, sålde den med en annan motor 15hk som var kass för 15000kr

Byte upp crossen till en rm 80 -89 ca 7000kr

Sålde lindern och köpte en Finnsport 420 med en suzuki 55hk köpte för 28000kr sålde för 40000kr

Byte upp crossen till en rm 125 -92 10000kr sålde för 15500kr

Sålde crossen och importerade en aprilia -00

Söp mig full å köpte en mini moto 14e -05

Helgen efter köpte en pocket bike och KTM motor -05

och nu ska aprilian ut på blocket i helgen
 
Last edited:

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
RS "Alex" skrev:
272 dagar+ vad utrustning å kortkosnad

har du jobbat 3 sommrar har du 91 dagars lov, hur blir man motiverad att jobba för 25kr/t

Lägg märke till att jag skrev "inte riktigt kanske".. Och har du bara en månads sommarlov? Jag har iaf 10 veckor jämt, så det blir 210 dagar. Eller menade du något annat?

Och man är inte motiverad att jobba för 25 kr/tim, men gör det ändå i brist på annat. I sommar fick jag dock ett annat lite jobb. Hur blir man motiverad att dela ut tidningar på morgonen i 5 veckor utan att sedan kunna sova på dagarna för att det är för varmt? Man gör det ändå..
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
AxlySM skrev:
Lägg märke till att jag skrev "inte riktigt kanske".. Och har du bara en månads sommarlov? Jag har iaf 10 veckor jämt, så det blir 210 dagar. Eller menade du något annat?

Och man är inte motiverad att jobba för 25 kr/tim, men gör det ändå i brist på annat. I sommar fick jag dock ett annat lite jobb. Hur blir man motiverad att dela ut tidningar på morgonen i 5 veckor utan att sedan kunna sova på dagarna för att det är för varmt? Man gör det ändå..

får berömma dig tycker faktiskt det är starkt jobbat

då borde du värdera din cykel högt efter så mycket slit:tummenupp

jag har jobbat hela sommrarna utan en dags ledigt i 6 år, visst jag hade bra tider å jobbet var i skärgården:)

edit sista året har jag jobbat på ångtvättbilen då har de varit lite slappt
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top