Vem är bäst att anlita vid fraktning av motorcykel!

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Är lite intresserad av en hoj i Norrbotten men har ingen möjlighet att åka upp dit just nu. Jag undrar nu om ni har nåt tips på hur man kan gå tillväga och vad det kan kosta att skicka en hoj från Luleå till Karlstad. Bussgods är ju ett alternativ som jag funderar på. Vad har ni för erfarenheter.

Schenker, DHL, DFDS mf.l. är ganska negativa till denna typ av transporter. Har du inte kontakter eller tur kommer du antagligen få ett så pass högt pris att du inte är intresserad längre... Det är stor riskt för kostsamma trp.skador bl.a.

En oemballerad eller i alla fall otillräckligt emballerad motorcykel är inte någon dröm för transportföretagen (jag jobbar på ett åkeri och godsskador är ett av mina områden...), får du in hojen i den typ av burar som nya mc levereras i är det däremot en helt annan sak. Fortfarande relativt kostsamt men utgångläget är klart bättre. Kan du nyttja någons kundnummer som har lite rabbat blir ju även priset bättre.

Last edited:
frakt

Akta dig för poståkeriet har provat detta och de blev fiasko !!!
Klaga på en skada men fik inget gehör.
Mv. racerman

En garagekompis skickade med järnväg när en från norrland köpte hans hoj,kostnad och krav på embalage vet jag inget om då det var väldigt länge sedan.

såg en fräsch R1 på bussgods i sundsvall o den va inte inpackat på någe vis,, hur gör dom egentligen :va
sen om det är en skada vet du aldrig om de e säljarn el fraktbolaget som fixat den :rolleyes:

jag kollade från Borlänge till Karlskrona en gång.. de kostar och tar lång tid hos fraktbolagen, de vill inte bestämma datum utan att ha en order först och man får räkna med frakt på upp till en vecka???? (påstod de)
Det billigaste bolaget jag hittade skulle ha 5600 för kalaset med.

ps.detta gällde en sporthoj

Rydde skrev:
2693969 Är lite intresserad av en hoj i Norrbotten men har ingen möjlighet att åka upp dit just nu. Jag undrar nu om ni har nåt tips på hur man kan gå tillväga och vad det kan kosta att skicka en hoj från Luleå till Karlstad. Bussgods är ju ett alternativ som jag funderar på. Vad har ni för erfarenheter.
Gör som Ironmike. Kör ner hojen, han frös nog bara lite :D
Nä det bästa är nog att prata med något av dom stora bolagan och försök att packa hojen på ett bra sätt, lång IKEApall med någon form av väggar, sen spännbanda ner cykeln på pallen ordentligt.
Lycka till.

Rydde skrev:
2693969 ...Är lite intresserad av en hoj i Norrbotten men har ingen möjlighet att åka upp dit just nu...

Företaget jag jobbar åt köper en hel del tunga transporter från Norrbotten till Mälardalen. Blir det skarpt läge så kan Du PM:a för kontaktuppgifter. Tungt gods innebär att det blir flakyta över - men Du kan behöva arrangera lite själv kring lastning/lossning...

Lycka till!

Ta kontakt med släp/lastbiluthyrare som har "envägsuthyrning". Jag vet att de "kör hem" både släp och mindre flyttbilar ibland.

Kan kanske bli svårt med garantier men priset bör bli OK.

--- mina 25 öre--

Du skulle kläckt ur dig detta tidigare, har en polare som körde från piteå till linköping för ett litet tag sedan. Vet även några tjejkompisar som ska ner till uppsala och linköping, kan höra med dem om de vill koppla ett envägs-släp. För att fixa den från luleå till piteå och få den på ett släp är inga problem.

Edit: Min geografi är inte på topp, kanske inte närmaste vägen till linköping via karlstad. Men går säkert att lösa iaf, pma om det är intressant.

Last edited:
Be säljaren att surra fast hojen på en lastpall model längre. På med en massa bubbelplast och ring DHL.

Rydde skrev:
2693969 Är lite intresserad av en hoj i Norrbotten men har ingen möjlighet att åka upp dit just nu. Jag undrar nu om ni har nåt tips på hur man kan gå tillväga och vad det kan kosta att skicka en hoj från Luleå till Karlstad. Bussgods är ju ett alternativ som jag funderar på. Vad har ni för erfarenheter.
Skicka hojen och nyklar till den var för sig.. Säkert någon firma som kör lastbilar där emellan.. Kolla med bilhandlare om dom ska ha upp/ner bilar på samma gång,, Så fick jag hem en hoj asbilligt

ethno skrev:
2695073 Be säljaren att surra fast hojen på en lastpall model längre. På med en massa bubbelplast och ring DHL.

DHL kör inte åt privatpersoner....eller gäller det bara utrikes? Jag har kollat med ett gäng speditörer för att få en hoj hämtad från Tyskland och det är nej överallt eftersom det inte finns några f-bolag som är villiga att täcka ev skador på godset.

De bästa på jobbet är väl möbelexpressen i vänersborg. Har för mig att tidningen bike bl.a. anlitar dem. Men de är ju inte gratis heller. Men du frågade vem som var bäst oxå.:rolleyes:

Många gissningar här. Ska försöka reda ut begreppen lite: De flesta åkerier kör åt alla som betalar. Dock är problemet med motorcyklar att många tror att man bara kan rulla upp den på flaket och köra. Risken för transportskador är otroligt stor, beloppet kan bli hur stort som helst. Eftersom det gäller oemballerat gods täcker inte godsförsäkringen något. Satsa på att kontakta nån lokal mc-firma och fråga om du kan få köpa den typ av vagga som nya hojar kommer i, därefter tejpar du tjock papp över hela hojen Vik in speglar och skruva gärna av blinkers innan. Helt plötsligt kommer du att se att åkerierna är mer villiga att transportera din hoj! Dessutom kan du vara rimligt säker på att godsförsäkringen gäller och priset blir betydligt billigare. Ingen vill ju ta på sej en transport och garanterat få en reklamation på halsen.

Xyron skrev:
2694943 Du skulle kläckt ur dig detta tidigare, har en polare som körde från piteå till linköping för ett litet tag sedan. Vet även några tjejkompisar som ska ner till uppsala och linköping, kan höra med dem om de vill koppla ett envägs-släp. För att fixa den från luleå till piteå och få den på ett släp är inga problem.

Edit: Min geografi är inte på topp, kanske inte närmaste vägen till linköping via karlstad. Men går säkert att lösa iaf, pma om det är intressant.[/QUOTE

Jag ska till Stockholm v4 vilket säkert kan underlätta någon speditör,eftrersom många transporter lastas om där vad jag har förstått. Den hojen som jag är intresserad av är ett renoveringsobjekt så det gör liksom inget om det skulle bli nån repa eller så. Tack för alla tips. Nu är snart våren här!!!!!

Rydde skrev:

Har polare på flyttfirma som kör hela sverige samt en bekant som har ett stooort åkeri.. PMa om du vill att jag ska kolla priser mm. åt dig.. vad är det för hoj? kanske någon jag känner till! :yoparty

Vet att Kalles Bud & Transport här i Luleå kör till Stockholm med några bilar i veckan (har någon typ av av/omlastningscentral i Bromma).
Dom brukar kunna ta på sig lite specialtransporter, bäst vore ju om säljaren kan spänna den på en pall, behövs bara 4 spännband & en pall.

Tel till Kalles Bud & Transport: 0920-200240

www.kalles-bud.se

Transporten till deras lokaler här i Luleå går alltid att fixa.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...