Bild Velodrome Motorcykel.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Äldre bild på velodrome motorcykel med allvarlig mc förare samt liten grabb som förmodligen siktar mot nya pokaler i bokhyllan.För de som nu undrar vad det är så användes dessa mc för att dra upp farten på cykeln som bogserades efter där man vid en viss hastighet kopplade loss denna cyklist i en såkallad flygande start.

Velodrome Motorcycle.jpg

289xu9u.jpg
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
:tummenupp Boardtracker - Körde på velodromer byggda av trä! därav namnet
 
Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Fan vad jag är glad att jag fick en motor på min cykel, redan i den åldern....
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Fel. Farten drogs upp för egen maskin, alltså med cyklistens egna muskelkraft. Motorcykeln används för att cyklisten ska få lä och därmed uppnå högre fart.

På stången (på bilden i trådstarten) som går från motorcykelns akter sitter längst bak en rulle monterad som börjar spinna om man skulle råka toucha i med cykelns framhjul. Man slipper på så vis ägna sju dagar och nätter åt att plocka stickor och träflisor ur kroppen. Detta "verktyg/hjälpmedel" används för nybörjare.

Så här ser det ut när man är fullfjädrat proffs (tippar på att farten ligger kring 65-70 km/h):
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Fel. Farten drogs upp för egen maskin, alltså med cyklistens egna muskelkraft. Motorcykeln används för att cyklisten ska få lä och därmed uppnå högre fart.

På stången (på bilden i trådstarten) som går från motorcykelns akter sitter längst bak en rulle monterad som börjar spinna om man skulle råka toucha i med cykelns framhjul. Man slipper på så vis ägna sju dagar och nätter åt att plocka stickor och träflisor ur kroppen. Detta "verktyg/hjälpmedel" används för nybörjare.

Så här ser det ut när man är fullfjädrat proffs (tippar på att farten ligger kring 65-70 km/h):

Jösses va menlöst. Att bli "dragen" av en moped...vad tillför det till sporten? Fan cykla för helt egen maskin och ta i så fall rygg på dina motståndare, den här "sporten" var ju rena skämtet.:dummer
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
cyklarnas motsvarighet till nascar? Skittråkigt om det inte händer en olycka... :p
men är hälften mopeder, elcyklar?
schysst att mc-killen fick ha läderställ men inte grabben...
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Jösses va menlöst. Att bli "dragen" av en moped...vad tillför det till sporten? Fan cykla för helt egen maskin och ta i så fall rygg på dina motståndare, den här "sporten" var ju rena skämtet.:dummer
Ja, jag vet inte vad som är grejen egentligen, förutom högre fart. Tävlingsformen föddes i början på 30-talet under det klassiska landsvägsloppet Bordeaux-Paris. För att cyklisterna inte skulle ta allt för lång tid på sig under de 56 milen så användes motorcyklarna, även kallade dernys. Nu är loppet nedlagt och tävlingsformen lever istället vidare på velodromen.

Många av motorcyklisterna har f.ö. detta som yrke under vinterhalvåret då velodromsäsongen är i full gång.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jösses va menlöst. Att bli "dragen" av en moped...vad tillför det till sporten? Fan cykla för helt egen maskin och ta i så fall rygg på dina motståndare, den här "sporten" var ju rena skämtet.:dummer

Det där kan man säga om all motorsport också och jag tror inte många här på sh skulle ha hållit med dig ifall du sa likadant om motogp.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top