Velocity stacks??

Dom är kortare än orginal så dom ger några hk mer på topp
men förmodligen tappar du lika många hk på mellan registret.

1000R skrev:
Dom är kortare än orginal så dom ger några hk mer på topp
men förmodligen tappar du lika många hk på mellan registret.

Kan man inte sätta olika långa trattar för att kompensera effektförlusten på mellanregistret då? :va

Solid snake skrev:
Kan man inte sätta olika långa trattar för att kompensera effektförlusten på mellanregistret då? :va

Nja, funkar nog inte riktigt så.
Jag tror man vill ha så lika flöde som möjligt i alla 4 cylindrar
Resultatet av olika insugslängder är nog bara lägre effekt

Finns hojar som har olika långa trattar har jag för mig. Är nog för att inte få så djup dipp i mellanregistret.
Men systemet intag/luftburk/trattar är ganska komplicerat ur resonanssynpunkt. Inte lätt förutsäga hur det går.
/u

Har sett bilder på Can-ambilar (hette dom så?) med olika långa trattar för bredare register. Men då blir det ju en kompromiss.
Dessutom hade ju Can-am lite fler cylindrar att ta av så att säga.
Men som 1000R skrev, det du vinner på topp sumpar du i botten eller mellanregistret.

Min 600 har i alla fall olika långa trattar original, minns inte om det var de två i mitten som var ca 20 mm längre eller tvärtom. Till och med utbytestrattarna är olika längd på. Dock ungefär halva längden.

// Wip

Annars kan man göra som Honda har gjort i min SP-2:a. Bygga en så liten
luftburk så att filtrena ligger på den främre tratten.
Resultatet blir att den främre tratten är mycket kortare än den bakre :)
Kolla in trattarnas radie :kocko

Nu har jag en ny luftburk, nya trattar som är lika långa och med en oförstörd radie.
Dom är lite längre för att öka mellanregistret.

Bifogat

• Trattarna har en jämn och fin radie.jpg
    Trattarna har en jämn och fin radie.jpg
    37.6 KB · Visningar: 46
Last edited:
Robban_C skrev:
Har sett bilder på Can-ambilar (hette dom så?) med olika långa trattar för bredare register. Men då blir det ju en kompromiss.
Dessutom hade ju Can-am lite fler cylindrar att ta av så att säga.
Men som 1000R skrev, det du vinner på topp sumpar du i botten eller mellanregistret.
Var inte det bara för att trattarna täckte varandra??Har för mig att det blev venturi runt de främre så att de bakre fick för lite luft när de var lika långa.Fanns senare en modell där trattarna lutar åt sidan olika mycket istället.Då gick det att ha lika långa,vilket är att föredra.

Man kan använda 2 st långa(orginal) i mitten och 2 st kortare på 1 och 4:ans
insug. Effekten blir då som tidigare sagts en något mindre förlust på mellanregistret men också en mindre effekt ökning på topp.

ktmjacke skrev:
Var inte det bara för att trattarna täckte varandra??Har för mig att det blev venturi runt de främre så att de bakre fick för lite luft när de var lika långa.Fanns senare en modell där trattarna lutar åt sidan olika mycket istället.Då gick det att ha lika långa,vilket är att föredra.
Har sett där varannan av trattarna lutade åt var sitt håll men ändå hade alternerande längd.
Som så mycket annat i branschen finns det alternativa skolor.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...