Veidec-hojar

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
CBR 1000 RR -07
Jag har lite funderingar kring de Veidec-hojar som finns till salu på sporthoj.com nu. Hur mycket underhåll kräver en sådan trimmad/kittad pjäs egentligen? Bör någon som är mek-kunnig på hobbynivå anställa några mekaniker innan han/hon slår till på en sådan? :-) Onödig fråga med tanke på att jag inte ska köpa någon(inte den här vecka iaf.) utan mest undrar lite. Men va fan..
 
Det beror ju helt på hur du satsar. De går en säsong utan att behöva öppna dem (om inget rasar då... :crash) men då krävs en rejäl renovering efter säsongen. De kommer inte att lämna lika mycket pulver mot slutet av säsongen heller. Täta kontroller och oljebyten är såklart viktigt. Motorrenovering ska inte behöva vara mer avancerad än på en standardcykel. Se bara till att du får med info om vilka delar som använts och mått och specifikationer osv. De gröna hojarna som finns till salu är dessutom de snyggaste i årets upplaga av Veidec. Köp en.
 
Mattias skrev:
De går en säsong utan att behöva öppna dem (om inget rasar då... :crash)

Ibland rasas det mer än lovligt.. Pär sköt tre-fyra motorer på en helg som mest tror jag..

/B
 
!

Bj.O.rn skrev:
Ibland rasas det mer än lovligt.. Pär sköt tre-fyra motorer på en helg som mest tror jag..

/B

Oj! Det låter ju lite smådyrt. I ett sådant fall kan man ju kasta i en mopedmotor och ha den på gatan tills man har råd att fixa till den igen. Alternativet för en amatörmekaniker kanske är en mindre trimmad hoj som inte behöver lika mycket vård?
 
Re: !

pitte skrev:
Oj! Det låter ju lite smådyrt. I ett sådant fall kan man ju kasta i en mopedmotor och ha den på gatan tills man har råd att fixa till den igen. Alternativet för en amatörmekaniker kanske är en mindre trimmad hoj som inte behöver lika mycket vård?

Ja, standard motor är oftast billigare i längden. Men det finns undantagfall...

Köp min vetja
 
Last edited:
Re: !

pitte skrev:
Oj! Det låter ju lite smådyrt. I ett sådant fall kan man ju kasta i en mopedmotor och ha den på gatan tills man har råd att fixa till den igen. Alternativet för en amatörmekaniker kanske är en mindre trimmad hoj som inte behöver lika mycket vård?

Det här var visserligen ett extremfall, jag tror inte nån skjutit lika mycket motorer nån gång på en säsong som Pär gjorde i år..

Fast att en supersportkittad hoj (på den nivån) funkar en hel säsong förutom oljebyten utan problem har jag svårt att tro..

/B
 
Det känns som att jag vid ett ev. köp av racehoj kommer satsa på en mer standardbetonad hoj. Åtminstonde i motorn. Är man taskig på att meka så är man. Måste ju få sålt gathojen först annars blir det ingen över huvud taget.
 
Det stora problemet med folket i Veidec är väl att de plockar ut de sissta % i varv byter man olja ofta och kör med varvtalstopp 1000 varv lägre håller troligen motorerna länge.

Iof kan man alltid undra hur pass fräscha motorerna man får till hojjarna är???
 
Borsiin skrev:
Det stora problemet med folket i Veidec är väl att de plockar ut de sissta % i varv byter man olja ofta och kör med varvtalstopp 1000 varv lägre håller troligen motorerna länge.

Ligger nog mycket i det!

/B
 
Någon nämnde att sänka varvtalet, det hjälper helt klart. I övrigt så är det framför allt att motorn skall täta som är det viktigaste, kolvring alltså. Annars kan man läsa i service manualen, svårare än så är det inte! Vi tar isär dom för att kolla att allt står rätt till, vi har inte råd att bryta ett race om nu något skulle vara fel. Normalt sett så kan man köra en hel säsong, sen vid service går det år, kolvring, packningar och vevstaksbultar som man alltid byter!! Dom bultarna drar man bara en gång sen SKALL dom slängas!!!.. Det lät lite uppskrämt hår, så illa är det inte i verkligheten!

/Cralle
 
HAha, någon har bytt min bild?!?! Hur går det till? Jag har då inte gjort något, men det va ju en bra bild :-)
 
Cralle skrev:
HAha, någon har bytt min bild?!?! Hur går det till? Jag har då inte gjort något, men det va ju en bra bild :-)

Tror att det är Mattias som har varit framme och fixat lite. ;)
 
jag säger då inte nej till din hoj cralle... men frågan är om den inte är lite för vass.. (för en snäll förare) :p :bow
 
Som sagt, det borde inte vara svårare att meka bara för att det är hårt trimmat, bara dyrare, eftersom man måste göra det oftare. Själv kommer jag inte att göra nått med motorn i min gixxer-600, dels för min ekonomi är begränsad och sen vill jag lägga min tid på att köra och inte på att skruva, även om det är ganska kul det med.
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top