Vegas video tråden!

tate

Hybris
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Bak i bussen...
Hoj
R6
Hej. Efter rekomendationer härifrån forumet att använda vegas video som redigeringsprogg, så ni f** hjälpa mig med några frågor :)

Hur lägger man in ett tidtagarur?
Hur använder man transitions?
Och när är video FX grejjorna bra att ha?

Tycker inte att det är så överdrivet bra som folk säger men det är väll jag som fattar lim :huvet
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Ladda ner en tutorial och sen är det bara nöta.
Ge det lite tid så kommer det nog att släppa och du lär gilla programmet.
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Jag lånar tråden lite.....(sorry)

Om ljudet blir riktigt högt och man kör på den vanliga micken i kameran alltså ingen extern mick som jag ännu inte har hunnit investera...kan kameran då börja hacka i bilden...?
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
tate skrev:
vad är en tutorial?

En instruktionsbok kan man väl säga i PDF format.
Finns en hel del bra och ganska lättlästa.

Går att ladda ner på dc, finns säkert på olika hemsidor oxå.Googla lite.
 

tate

Hybris
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Bak i bussen...
Hoj
R6
P@trik skrev:
En instruktionsbok kan man väl säga i PDF format.
Finns en hel del bra och ganska lättlästa.

Går att ladda ner på dc, finns säkert på olika hemsidor oxå.Googla lite.

Ok, men var hittar man tidtagarfunktionen?
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
ZZR
tate skrev:
Ok, men var hittar man tidtagarfunktionen?

Bland flikarna nere till vänster i programmet så trycker du på Video FX.
Nästan längst ner i den listan så finns det en "Timecode" , den drar du bara till tidslinjen där ditt klipp ligger, sen kan du flytta den beroende på var du vill att tidtagningen ska börja. :tummenupp
 

tate

Hybris
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Bak i bussen...
Hoj
R6
tvålen skrev:
Bland flikarna nere till vänster i programmet så trycker du på Video FX.
Nästan längst ner i den listan så finns det en "Timecode" , den drar du bara till tidslinjen där ditt klipp ligger, sen kan du flytta den beroende på var du vill att tidtagningen ska börja. :tummenupp



Jag börja tröttna på att va trög, får den endast att börja i "början" av filmen, det händer inget oavsett om jag flyttar på pluttarna väljer fast slow hold etc... Tacksam för tips
 
Last edited:

tate

Hybris
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Bak i bussen...
Hoj
R6
tate skrev:
Jag börja tröttna på att va trög, får den endast att börja i "början" av filmen, det händer inget oavsett om jag flyttar på pluttarna väljer fast slow hold etc... Tacksam för tipps



Lyfter....
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
tate skrev:

Hur vill du att den ska bete sig då? vid en viss sekvens eller?
Jag för över allt från Dv'en sen drar klipper jag ut alla snuttar jag vill ha,lägger transitions mellan osv.

Kolla lite på bilden....
 

Bifogat

  • namnlös copy.jpg
    namnlös copy.jpg
    134 KB · Visningar: 281
Last edited:

hejdaniel

Medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Sthlm - Traneberg
Hoj
KTM 640-E 2003
Vill du att tidtagningen skall börja vid en speciell tidpunkt i ett klipp måste du lägga ytterligare ett klipp vid just den tidpunkten. När du sedan droppar timecoden efter det klippet kommer effekten vid rätt tillfälle. Klippet märks sedan inte på filmen på annat sätt än att tidtagningen börjar...

Vill du att en effekt skall påverka ett helt ljud- eller videospår, med alla klipp som ligger på det, droppar du effekten direkt på rutan med inställningsreglagen. (Direkt till vänster om spåret.)
 
Last edited:

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
hejdaniel skrev:
Vill du att tidtagningen skall börja vid en speciell tidpunkt i ett klipp måste du lägga ytterligare ett klipp vid just den tidpunkten. När du sedan droppar timecoden efter det klippet kommer effekten vid rätt tillfälle. Klippet märks sedan inte på filmen på annat sätt än att tidtagningen börjar...

Vill du att en effekt skall påverka ett helt ljud- eller videospår, med alla klipp som ligger på det, droppar du effekten direkt på rutan med inställningsreglagen. (Direkt till vänster om spåret.)



Enklaste sättet borde väl bli att i menyraden välja edit och sedan split där man vill att klockan ska börja.
 

tate

Hybris
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Bak i bussen...
Hoj
R6
Ja, jag vill att den skall börja vid en viss sekvens. Men hur jag än flyttar markörerna så börja ändå räkningen från början av filmen, jag vill att den börjar där jag sätter markören (1) och stoppar (2). Har kollat lite men får det ej att funka.
 

Bifogat

  • vegas.JPG
    vegas.JPG
    49.7 KB · Visningar: 172

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
tate skrev:
Ja, jag vill att den skall börja vid en viss sekvens. Men hur jag än flyttar markörerna så börja ändå räkningen från början av filmen, jag vill att den börjar där jag sätter markören (1) och stoppar (2). Har kollat lite men får det ej att funka.
Tjenare Mattias. Det är Sundberg. Skicka PM eller nåt om du ska in till Uddevalla nån dag. Är jag hemma så kan jag visa dig hur man gör...
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
tate skrev:
Ja, jag vill att den skall börja vid en viss sekvens. Men hur jag än flyttar markörerna så börja ändå räkningen från början av filmen, jag vill att den börjar där jag sätter markören (1) och stoppar (2). Har kollat lite men får det ej att funka.
Eller jag kan försöka förklara... Sätt en markering i filmen där du ritat 1:an... Tryck på bokstaven "s". Då klipper du i filmen. Men flytta inget låta det bara vara ett klipp där. Gör sen likadant där du har 2:an. När du klippt vid 2:an så har du den filmbiten emellan klippen som en egen filmsnutt. Tryck nu på timecode-varianten du vill ha och dra å släpp den på den sekvensen du precis klippt till... Då tar den bara tid på den sekvensen... Fattade du? JAg är inte så bra på att förklara...
 

tate

Hybris
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Bak i bussen...
Hoj
R6
Firefly skrev:
Eller jag kan försöka förklara... Sätt en markering i filmen där du ritat 1:an... Tryck på bokstaven "s". Då klipper du i filmen. Men flytta inget låta det bara vara ett klipp där. Gör sen likadant där du har 2:an. När du klippt vid 2:an så har du den filmbiten emellan klippen som en egen filmsnutt. Tryck nu på timecode-varianten du vill ha och dra å släpp den på den sekvensen du precis klippt till... Då tar den bara tid på den sekvensen... Fattade du? JAg är inte så bra på att förklara...



Det funkade fint nu så tack för det :tummenupp
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
zpeppy skrev:
Jag lånar tråden lite.....(sorry)

Om ljudet blir riktigt högt och man kör på den vanliga micken i kameran alltså ingen extern mick som jag ännu inte har hunnit investera...kan kameran då börja hacka i bilden...?
Ja det kan den, brukar hända mej när jag filmar åt ViperClubNordic det blir ibland lite mer buller än grejerna tål :)
(använder extern mic)
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
tate skrev:
Ja, jag vill att den skall börja vid en viss sekvens. Men hur jag än flyttar markörerna så börja ändå räkningen från början av filmen, jag vill att den börjar där jag sätter markören (1) och stoppar (2). Har kollat lite men får det ej att funka.


Sä här gör jag.
 

Bifogat

  • kkkkkkk.JPG
    kkkkkkk.JPG
    95.2 KB · Visningar: 124

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
tate skrev:
Hej. Efter rekomendationer härifrån forumet att använda vegas video som redigeringsprogg, så ni f** hjälpa mig med några frågor :)

Hur lägger man in ett tidtagarur?
Hur använder man transitions?
Och när är video FX grejjorna bra att ha?

Tycker inte att det är så överdrivet bra som folk säger men det är väll jag som fattar lim :huvet


Kolla i manualen som följde med när du köpte programet.. :hihi
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top