Veckans tips: åk inte och besiktiga MC??

Serviceverkstaden upptäckte omedelbart att bromsskivorna bak var helt slut.

Slitdelar som t.ex. bromsar bryr sig inte besiktningen om så länge bromsverkan är godkänd - möjligen att man påpekar "hörru, snart dags att fixa". Det är ju självreglerande, när beläggen är slut skäms man ju att köra bilen pga oljudet. :-)
 
Bromsverkan var säkert ok i "maskinen". Men om nu bromsbeläggen är tunna som papper och skivorna ser ut som en leråker på insidan så borde de ha påpekat det. Om de bedömer att bromsverkan är ok vid dagen för besiktningen, men kan förväntas vara dålig månaden efter så borde de säga något.

OM de ens hade tittat efter...?
 
Tur att man kan köpa sig igenom en besiktning sen det blev privatiserat utan att ens åka dit med rätt kontakter, lite dyrare och man slipper höra nåt dravel om reflex eller nåt annat ovidkommande medans de missar något trafikfarligt som man redan vet.. :tummenupp

På "rätt" station fungerade det där redan innan privatiseringen. Polaren hade en turbokonverterad M3a som han inte orkade återställa inför besikningen varje år för att klara avgaskraven.... :glömdet
 
På "rätt" station fungerade det där redan innan privatiseringen. Polaren hade en turbokonverterad M3a som han inte orkade återställa inför besikningen varje år för att klara avgaskraven.... :glömdet

Enklast är väl bara att ha en 320 att ta brickorna från. :glömdet
 
Och en 320 är nästan en 330.
Vi vet alla vad det innebär.
Till och med värren än en R1:a med förgasarhästar.
 
Dekra ja...

Har förutom besiktningsverksamhet också en stor lobbying-organisation som bl.a. försöker påverka EU att besluta om årlig kontrollbesiktning för motorcyklar....

Så nej, åker varsomhelst utom dit. Den verksamheten vill jag inte bidra till....
 
Tycker det har gått smidigt att besikta mc, ingen avgaskontroll, bara vart annat år samt att nada vinterkörning inte ger dyra rostskador.
Visserligen har priset ökat p.g.a privatiseringen, borde ha gått åt andra hållet.

Med bilar däremot har jag gett upp, rostskador p.g.a saltning istället för plogning, trilskande datorer, avgaskontroll dieslar samt irriterande småfel och lampor som ger 2:or, äldre bilar funkar inte att besikta.
Kör bara dacia nuförtiden, skitdålig komfort men ska bara frakta arslet till jobbet.
Fördelen är priset så man kan hålla sig med hyfsat nya bilar, när de börjar bli rejält med fel och rost får man slumpa dem på blocket.
Relativt bekymmersfritt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top