Veckans fysikfråga!

Zenit är nog sugen på den också :gnissla

haha inte jätte. Har inte kommit så långt i kursen så vi räknat på fjädrar än heller. Har bara läst mekanik statik i 3v nu så antar att vi har en bitkvar.

fast de kanske fungerar precis som om de vat en lina/stång för då borde ja kunna. hmm..

haha inte jätte. Har inte kommit så långt i kursen så vi räknat på fjädrar än heller. Har bara läst mekanik statik i 3v nu så antar att vi har en bitkvar.

fast de kanske fungerar precis som om de vat en lina/stång för då borde ja kunna. hmm..

Jag har bara läst i 2 veckor. Läser mekanik i halvfart parrallelt med matte 2an.

Du ska också bli maskiningenjör?

:va

När jag gick i skolan var gravitaionen 9,81 m/(s*s).
Är det för att jag har blivit fetare som gravitationen har ökat?

Står 9,81 i våra böcker osså. Fick lära mig att i Trelleborg där ja gick på gymn. så va de 9,82 så har fått lära mig den siffran utantill så de kommer av sig själv att räkna med den. stämmer dessutom bättre i Sverige, om nu 0,01 gör så väldigt mycke skillnad (visst beror på vad de gäller).

Jag har bara läst i 2 veckor. Läser mekanik i halvfart parrallelt med matte 2an.

Du ska också bli maskiningenjör?

precis :)

fast vi har ingen inlämnsuppgift, utan tenta v11.

Last edited:
Står 9,81 i våra böcker osså. Fick lära mig att i Trelleborg där ja gick på gymn. så va de 9,82 så har fått lära mig den siffran utantill så de kommer av sig själv att räkna med den. stämmer dessutom bättre i Sverige, om nu 0,01 gör så väldigt mycke skillnad (visst beror på vad de gäller).

precis :)

fast vi har ingen inlämnsuppgift, utan tenta v11.
Och vi byggingenjörer räknar med 10.0 :)

fegisar som ska bygga in säkerhet, o inte optimera. :näsblod :D
Vill du hellre att vi räknar med exakta värden och sen får vi stormar och sånt skit som vi inte har haft i sverige förut och så får du det i huvve ;) :hihi

Vill du hellre att vi räknar med exakta värden och sen får vi stormar och sånt skit som vi inte har haft i sverige förut och så får du det i huvve ;) :hihi

Stormar och sån skit i mängd. Säkerhetsmarginal 1.5 och exakta värden. Inga problem! Lär er bygga med precision istället. ;)

/Flygingenjör

Eftersom geometrin och att det är i jämvikt är givet så fungerar det precis som en lina.

Last edited:
Du menar så att bultarna i bron ska bytas efter 20 drifttimmar, och balkarna efter 40 timmar osv... ?

Nejdå. Det räcker med en inspektion efter 100 timmar!

Glöm inte att du måste bygga en bro till att köra ett accelererat utmattningsprov på så du fångar eventuella sprickbildningar innan de syns i flottan. :tummenupp

Visst har du rätt, men var tyst nu och låt mig jävlas med byggaren i fred. ;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman