Veckans fysikfråga!

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Hur i helskottar knäcker man denna?

lampan har massan 5,75 kg
Vinkeln mellan den sneda linan och taket är 35°.
Bräkna krafterna i båda linor.

Bifogat

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    3.1 KB · Visningar: 350
Last edited:
Jag skulle räknat med cosinus och jobbat den vägen, men dhjälp av vikten räknar du ut den sneda, och med hjälp av den sneda räknar du ut den horisontella.

En fråga bara... vad är det för material i väggen och i taket ?
I värsta fall kommer inte infästningen att hålla nämligen.

För övrigt kan inte din vikt hänga i linan så som det är beskrivet. Vikten kommer att falla ner tills den tar i väggen och då måste man veta hur stordiametern på vikten är för att kunna räkna ut nya vinklar på linorna.

Eller är det bara jag som är helt dum i huvet ?
Men. Åhhh....

Vad tänker du med?

Linorna är egentligen stänger av flätade hallonremmar. Och bilden är egentligen upp o ner.

Så det är stångkrafter vi ska räkna med enligt schuberts 8:e gravitationslag.

Jag hoppas verkligen min lösning nedan är rätt då jag pluggar detta nu och precis blivit klar med denna delen och börjat med 3d :näsblod

Bifogat

• klar.JPG
    klar.JPG
    13.7 KB · Visningar: 103
Grattis, du har vunnit en tånagel :D Satt å knåpa en del själv och fick samma resultat!

woho. när kommen den :näsblod

Det spelar ingen roll för jag hävdar fortfarande att man inte kan hänga opp en vikt på det viset med hjälp av "linor".
Nu ska jag räkna 33 stycken får ett par gånger tror jag... dom kommer att vara 33 hur många gånger jag än räknar. Räkna själv om du inte tror mej.

varför skulle de inte funka att hänga den så :va du kan ju hänga något så de hänger i den långa linan sen så tar du o spänner upp den i sidled osså så den kommer högre och (i bilden) mer åt höger. Fast ja kanske tänker fel... :va

har en sak här på rummet som sitter så fast med en pinne in i väggen o inte lina. pinne från fågelburen rakt ut i luften sen en lina upp i taket så den inte tippar ner. funkar hur bra som helst. :)

Last edited:
Jag tar en större krok och ett kraftigare snöre än vad jag tror är nödvändigt, än har inte några lampor ramlat ner.

När vi byggde om på ett företag där jag jobbade tidigare hade ingentingören som ritade ventilationen hängt upp en värmeväxlare i 8st M8 bultar, montören ringde och frågade hur han hade tänkt att det skulle hålla men fick till svar att "det håller, jag har räknat på det" varpå montören svarade att han inte heller var orolig för draghållfastheten på bultarna, men däremot på det korrugerade plåttaket dom skulle skruvas igenom...

Du läser också mekanik? Inlämmnings uppgift 2?

Såhär sin min uppgift ut. En glass till den som löser den innan mig.

Bifogat

• uppg 2.jpg
    uppg 2.jpg
    53.5 KB · Visningar: 77
Last edited:
Du läser också mekanik? Inlämmnings uppgift 2?

Såhär sin min uppgift ut. En glass till den som löser den innan mig.

Momentjämvikt runt punkten F borde fixa det.

M_F = m * ((b+c)*sin (agrader) + 2d) - (fjäderkraft)*(avstånd vinkelrätt mot fjädern F - Fjäder)

Antages att massan m verkar i punkten G...

:va

När jag gick i skolan var gravitaionen 9,81 m/(s*s).
Är det för att jag har blivit fetare som gravitationen har ökat?

Den varierar något beroende på vilken breddgrad man befinner sig på. Finns även lokala variationer, även om de är små.

9,82 är ungefär vad som gällr här. 9,81 längre söderöver och i de flesta amerikanska läroböcker. 9,79 vid ekvatorn, 9,83 vid polerna.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman