Vaxning direkt efter lackering?

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Har precis fått mina kåpor omlackade, starkt rödfärgade, blev fint som fan :)

Nu till min fråga... Skall man vaxa direkt efter lackeringen? Har frågat en hel del folk, och alltid fått olika svar.. Så lite fler synpunkter skulle vara finfint!

kunde du inte frågat lackeraren som gjorde jobbet??? han borde väl veta vad hans produkter tål eller ej:va

Använder du ett fint medel (dvs typ försegling) så kan jag inte se någon fara med att "vaxa" rätt omgående (vänta några veckor iaf, mera brått än så har du inte iaf :tummenupp ). Polera en omlackad yta är en annan sak.. då skulle jag vänta typ 3-6 månder innan.

Finns ett otal trådar om det och en del har sabbat lacken då den är extremt repkänslig första dagarna. Polering har då medfört en massa smårepor.

Så jag skulle säga, NEJ... varför skynda sig med att vaxa om den är nylackad ?

Vaxa om någon vecka istället eller innan du tar ut hojen.

Säger som fürsten, en oskriven regel är att inte ens tvätta första 2 veckorna, så innan man vaxar bör man nog vänta någon månad..

Last edited:
i regel vänta 2 v

Tack för alla snabba svar! Ni sparade mig en massa tid, återigen tack :)

Nu återstår bara att skruva ihop skiten.. Och JA!!! Jag vet att jag är sent ute :rolleyes: Kommer bli skitnice :tummenupp Önskar er en trevlig och förhoppningsvis olycksfri säsong!

Som dom flest skriver här så är det inte att föredra. Lacken måste härda riktigt innan man kan börja gno på den. Tvätta kan du göra men var försiktig, skulle vänta 4 veckor innan jag vågade gå loss på ngt som är nylackat.

Ingen fara, vaxa när du vill, se bara till att använda vettiga trasor/dukar.

"Riktiga" lackeringar ger man sig på och slipar o polerar inom 24h utan problem! Allt hänger på vilka krav man har men är man riktigt petig så finns det ingen sprutad lack som håller rätt finish utan en rejäl polering.

Westfield har rätt. Oftast poleras de delar som lackerats om innan kunden kommer vilket betyder att man ofta gör det inom en 24 timmars spann. Så att vaxa är inget problem. Sen så är det ju vissa som tolkar "vaxa" som att man kan ta ett rubbing medel o sedan handjaga med trasa vilket självklart är ajabaja. Lätt vaxmedel o sedan utan tryck använda maskin med mjuk trissa för att sedan försiktigt torka bort överflödigt polerdamm. Perfa!

Westfield har rätt. Oftast poleras de delar som lackerats om innan kunden kommer vilket betyder att man ofta gör det inom en 24 timmars spann. Så att vaxa är inget problem. Sen så är det ju vissa som tolkar "vaxa" som att man kan ta ett rubbing medel o sedan handjaga med trasa vilket självklart är ajabaja. Lätt vaxmedel o sedan utan tryck använda maskin med mjuk trissa för att sedan försiktigt torka bort överflödigt polerdamm. Perfa!

Prezis !!!

Låter du en HS (high solid) lack härda mer än en dag blir den ju så jefla hård att den knappt går att polera.

Alla lacker oavsett typ är inte genom härdade efter förens 1-2v beroende på temp.
Sedan att de torkar på en pisskvart är inte samma sak riktigt.
Vänta du ett tag innan du vaxar!
Sedan en följdfråga!
Varför vaxa något som är nylackat det borde ju vara as shiny as ever då ju!

Gäller detta pulverlackering också?
Nja pulverlackering är ju körd i ugn i rätt mysiga temperaturer.
Men att vaxa en pulverlackering känns tokigt tycker du inte?
Om det inte är en blank sådan då.
Men det tar väl någon vecka innan den med sätter sig.

Ingen fara, vaxa när du vill, se bara till att använda vettiga trasor/dukar.

"Riktiga" lackeringar ger man sig på och slipar o polerar inom 24h utan problem! Allt hänger på vilka krav man har men är man riktigt petig så finns det ingen sprutad lack som håller rätt finish utan en rejäl polering.

Ja just det ja om det sker utan tryck och med rätt grejjer.
Men man kan sedan vänta just någon vecka o ge på den mer:D

Last edited:
Polering och vaxning är 2 olika saker.

Vaxar gör man efter man polerat och det är vaxet man inte ska använda förrän lacken härdat ordentligt (upp till 6-12 mån säger dom som är analt petiga)

Vaxet lämnar en hinna som skydd villket hindrar lacken att härda ordentligt/korrekt. (teoretiskt)

Poleringsmedel (tex 3M) gör det inte så det är ok som sagts tidigare. Man kan bränna en lack i 70 grader och våtslipa/polera ett par timmar senare.

Last edited:
Polering och vaxning är 2 vitt skilda saker.

Vaxar gör man efter man polerat och det är vaxet man inte ska använda förrän lacken härdat ordentligt (upp till 6-12 mån säger dom som är analt petiga)

Vaxet lämnar en hinna som skydd villket hindrar lacken att härda ordentligt/korrekt. (teoretiskt)

Poleringsmedel (tex 3M) gör det inte så det är ok som sagts tidigare. Man kan bränna en lack i 70 grader och våtslipa/polera ett par timmar senare.

Sant!
Brukar bränna 2 X 40 minuter innan polering!

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!