vaxelladsolja?

Gick med
9 Sep 2006
Hoj
CBR 600 streetfighter + min första hoj: Yamaha TZR 125 -90
Generell motorfraga:

Kan man blanda motorolja (som jag misstanker det vart innan) och vaxelladsolja i en vaxellada? Eller gor jag bast i att fylla pa med samma olja som innan i min lada?

Anledningen att jag tror det var motorolja innan ar lukten. Det luktade inte gammal fis, som det ska om vaxelladsolja, utan mer en angenam mekarlukt... :fyllisar

Växellådsolja finns bara till bilar.

Eller vaddå, vad ´har man i en HD med separat låda då?

Det är lämpligt att du beskriver vilken låda det ska vara till. Annars är det svårt att svara.

Mats

Är det 2takt så kan det funka men bättre med växellådsolja,kostar inte mycket heller(gav ca:80 lit på y-center till RDn)den är ju trots allt framtagen till våtkoppling där du kanske får problem med en motorolja.

En del kör med ATFolja och säger det funkar perfa men det har jag inte testat än så det uttalar jag mig inte om utan bara tipsar.

Annars brukar tillverkarnas rekommendationer vara vettiga,funkar ju iaf.

Henrik

Edit
Var nog lite otydlig där då jag med motorolja menade biloljan,de flesta mcmotoroljor funkar ju som bekant till de flesta kopplingar(med vissa reservationer)men om man ändå ska handla varför inte köpa en ren växellådsolja om det endast ska smörja växellådan?

Last edited:
Är det 2takt så kan det funka men bättre med växellådsolja,kostar inte mycket heller(gav ca:80 lit på y-center till RDn)den är ju trots allt framtagen till våtkoppling där du kanske får problem med en motorolja.

En del kör med ATFolja och säger det funkar perfa men det har jag inte testat än så det uttalar jag mig inte om utan bara tipsar.

Annars brukar tillverkarnas rekommendationer vara vettiga,funkar ju iaf.

Henrik
Till en gatlegal 125:a så funkar det bra med vanlig motorolja avsedd för mc. Jag brukade köra på någon 10W-40 delsyntet från Texaco i växellådan på den DT 125 R -89 jag hade.

I stort sett all mc-olja är avsedd att användas med våtkoppling. Vissa biloljor innehåller däremot friktionssänkande tillsatser, och det är inget man vill ha i en våtkoppling.

Men angående trådstartarens fråga om det går att blanda växellådsolja och motorolja så har jag ingen aning. Jag tror det, men reserverar mig för att jag kan ha fel.

Last edited:
Jag vill minnas att specifikationerna för olja i växellådan i min gamla Saab 900 -83 angav helt vanlig 10W30 eller 10W40.

Det är med all säkerhet olika för olika lådor. Såklart beroende på hur konstruktören av lådan har tänkt sig.

Last edited:
Växellådsolja finns bara till bilar.

Eller vaddå, vad ´har man i en HD med separat låda då?

Jag skulle vilka omyndigförklara alla som inte ens vet att där finns vxlolja även bland mc.....
Ktm/bmw/harley och samtliga 2t har separat olja i lådan. Om det duger med motorolja eller man måste ha gl4/5 klassad olja varierar så kolla vad din tillverkare specar.....
Är det en tzr så är vanlig motorolja valet.....

Jag vill minnas att specifikationerna för olja i växellådan i min gamla Saab 900 -83 angav helt vanlig 10W30 eller 10W40.

Det är vid påfyllning, vid byte rekomenderar dom en ren växellådsolja, som fungerar bättre i slutväxeln.

ÅAS så var Saab långt framme när det gällde självbytande växellådsolja, dom "pinkade in reviret" på parkeringen SAS...

Notera hur viskositeten förhåller sig mellan vxlolja och vanlig motorolja....

11515.jpg

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back